LOADING

Type to search

ACO neplánuje upřít Toyotě výhody, může je ale zmírnit

redlczo 2 týdny ago
Share

Úvodní podnik super sezóny FIA WEC se ve třídě LMP1 nesl ve znamení zcela dominantního výkonu prototypů Toyota. Druhý nejrychlejší vůz patřící týmu Rebellion zaostal v belgickém Spa o celá dvě kola. ACO ovšem neplánuje výsadní status Toyoty zrušit, může však její výhody omezit.

Rebellion Racing ihned po závodě varoval, že aktuální stav může výrazně poškodit atraktivitu celého šampionátu a bylo by na místě tedy podrobit data EoT nové analýze. Pod touto zkratkou se skrývá systém sloužící k vyrovnání výkonnostních rozdílů mezi nehybridními a hybridními vozy.

„S našim výkonem jsme velice spokojeni, samozřejmě kromě diskvalifikace vozu číslo 1. Myslím ale, že naše vozy ukázaly dobrou rychlost a zasloužíme si být na špici. Samotné závodění ale nebude příliš atraktivní, pokud se někdo nepodívá na výhody hybridních vozů,“ řekl viceprezident Rebellionu Calim Bouhadra.

Právě prototyp s číslem 1 závod původně dokončil na třetím místě, ale následovala diskvalifikace za příliš opotřebovanou podlahu. Pro posádku Neel Jani, André Lotterer a Bruno Senna to byla jen hořká tečka za náročnou šestihodinovkou, ve které by i bez technických problémů ztratili na vítěznou Toyotu #8 minimálně jedno kolo.

Překvapení nad výhodou hybridů vyjádřil i týmový manažer Toyory Rob Leupen, ale vzápětí dodal, že v Le Mans budou podmínky mnohem náročnější. Zatímco ve Spa mohla Toyota využít výkon 6.1 MJ na 7 kilometrů, v Le Mans to bude jen 8MJ na 13 kilometrů.

Leupen rovněž očekává i více prototypů soupeřící o nejvyšší příčky. Například stáj SMP Racing má podle něj rychlost bojovat na špici, ale volba nastavení na nízký přítlak pro belgické Spa skrylo plný potenciál vozů BR Engineering BR1.

Podmínky EoT pro Le Mans zatím ještě nejsou finální a, jak připomíná sportovní ředitel ACO Vincent Beaumesnil, mohou se ještě upravit. Letos již totiž neplatí pravidlo, že je dovolena pouze jediná změna EoT za celou sezónu.

„Pokud se ukáže, že naše data a výkonnostní analýzy potřebují aktualizovat, tak samozřejmě máme právo EoT upravit kdykoliv. Musí to být spravedlivé,“ řekl Beaumesnil ale dodal, že pro Le Mans plánuje ACO dát hybridům výhodu půl vteřiny na kolo. Hybridní vozy jsou zkrátka tou hlavní a špičkovou technologií.

Výhoda Toyota leží také v rychlejším tankování či v maximální délce stintu, která v Le Mans činí jedno kolo navíc oproti nehybridní konkurenci. Ale i přesto si Beaumesnil stojí za tím, že i nehybridní vozy mají své výhody, které jim dovolí náskok Toyoty alespoň zmenšit. Ne však porazit.

„Nemůžeme je nechat, aby zcela deklasovali vůz s výstavní technologií jen proto, že váží méně, mají více paliva a více aerodynamických možností. Nelze dát soukromým týmům takovou možnost být na úrovni továrních týmů a zároveň si ponechat své cíle a zásady. Jinak nastane zmatek. Vím, že některým se to nemusí líbit, ale takto mají soukromé týmy alespoň opravdovou šanci závodit,“ řekl.

Podobným problémům čelí ACO a FIA také ve třídě GTE Pro, kde se ukázalo, že Ford a Porsche mají velkou výhodu oproti vozům značky Ferrari, Aston Martin a nováčkům z BMW.

Tags:

3 Comments

  1. Josefus 10.5.2018

    Jen ať si zahrávají…
    Pokud budou i nadále škrtit Ferrari prostřednictvím BoP (tak jako v IMSA), mohlo by se jim stát že Ferrari odejde z WEC (tako z IMSA).

    Odpovědět
  2. Mts 10.5.2018

    Odpověď která nemá hlavu ani patu. Chceme motorsport ale bude vyhrávat koho FIA a ACO určí ! Prostě hybridní technologii nemůže porazit klasická ! Ta samá situace je ve Formuli. Oblbujeme populaci že hybridní a elektrické auta jsou top technologií tak jak by to vypadalo kdyby prohrávala. Tohle je už jen špinavá politika! Tak kdo zvítězí v trapném a koupeném Le Mans?

    Odpovědět
  3. A. Novák 11.5.2018

    Paradoxně v Le Mans bude jejich převaha menší než jinde. Navíc se jim ten hybrid může pokazit, jak už se nejednou v minulých letech stalo. Samozřejmě by klasický auto mohlo porazit hybrid, ale muselo by mít větší výkon než současných nějakých 670 koní. Kdyby mělo taky 800 koní, hned by to šlo. Jenže to nikdy nenastane. Zčásti z důvodů výše uvedených, zčásti z důvodu odměny za věrnost pro Toyotu…

    Odpovědět

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *