LOADING

Type to search

BMW zvažuje prototyp pro Le Mans na vodíkový pohon

redlczo 7 dny ago
Share

Německá automobilka se letos s vozy BMW M8 GTE vrátí po letech na start závodu 24h v Le Mans. BMW to však údajně nestačí a ve hře je i stavba nového prototypu. Šlo by však o experimentální model s vodíkovým pohonem pro takzvanou Garáž 56.

BMW získalo s vozem BMW V12 LMR v roce 1999 své jediné celkové vítězství v Le Mans. Projekt, na kterém se podílela i stáj Williams z Formule 1, byl však hned o rok později zrušen. Německá automobilka se tehdy naplno rozhodla přesunou z vytrvalostních závodů do královny motorsportu.

Nyní však BMW opět zvažuje postavit prototyp. Podle inženýrů je už totiž teoreticky možné postavit takový model, který nebude nijak znečišťovat ovzduší, a právě vodík by měl navíc představovat i řešení alternativních pohonů pro celý automobilový průmysl.

„Je to něco, co nám připadá teoreticky proveditelné. Tato technologie by se dala využít v prostředí vytrvalostních závodů a dovedeme si ji představit i v prototypech,“ řekl šéf BMW Motorsport Jen Marquardt.

Právě možnost nasazení takového vozu v Le Mans nyní řeší přímo s FIA a Automobile Club de l’Ouest. Organizátoři z ACO však asi nebudou stát v cestě, sami totiž o možnosti startu vozů na vodíkový pohon hovoří již od roku 2016.

BMW údajně tento projekt zvažovalo ještě před rozhodnutím zahájit projekt M8 GTE, ale tehdy bylo na podobné technologie ještě příliš brzy. Nyní však Němci tento projekt znovu oprášili, protože předpokládají, že kolem roku 2024 už nenarazí na žádné překážky.

„Jít do projektu pro Garáž 56 má smysl jen tehdy, pokud se bude dát taková technologie přenést v následujících dvou až pěti letech i na silnice. Tato technologie palivových článků se jednou stane relevantní i pro automobilový průmysl, ale kdy tomu bude, to ještě uvidíme,“ dodal Marquardt.

Prezident ACO Pierre Fillon přiznal, že nemá příliš velkou důvěru v budoucnost elektromobilů, a právě pro rok 2024 hledá pro WEC a Le Mans zcela jiný typ motorů, který nabídne nulové emise.

„Asi nebudu jediný, kdo nevěří, že vozy poháněné na baterie jsou řešením. V roce 2024 bychom chtěli odjet závod v Le Mans s nulovými emisemi, a to je možné jen s určitými technologiemi,“ řekl Fillon.

Audi krátce před svým odchodem ze šampionátu naznačilo, že o podobné technologii pro vozy LMP1 rovněž uvažují. První prototyp s vodíkovým pohonem se pak měl v Le Mans objevit již v roce 2013, avšak vůz H2 z dílen GreenGT se na start nakonec nedostal.

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *