LOADING

Type to search

Nové detaily o hypervozech, včetně prvních ukázek

redlczo 4 týdny ago
Share

Na veřejnost se dostaly nové detaily z jednání o hypervozech. Ty mají být budoucností třídy LMP1 šampionátu FIA WEC od sezóny 2020/21. Kromě objasnění některých drobností se hlavně dojednalo další snížení nákladů a objevily se i první dva obrázky odhalující, jak by mohly hypervozy vypadat.

Přípravě pravidel hypervozů se věnuje FIA, promotér ACO a také panel složený z expertů, technických zástupců automobilek a soukromých výrobců. K odhalení prvních detailů došlo již v červnu před letošním podnikem 24h Le Mans. Od té doby jednání pokračují.

Ne všichni byli s prvotními návrhy spokojeni. Velký otazník visel zejména nad náklady, jelikož odhadovaná cena jednoho vozu na sezónu činila 25 až 30 milionů Euro. To pro řadu automobilek je stále hodně a zejména pro zámořskou sérii IMSA, která rovněž zvažuje přechod na hypervozy.

Věci se od té doby posunuly o něco dál a nový návrh hovoří o částce kolem 20 milionů Euro na sezónu. Součástí mají být i některé náklady na návrh a vývoj konceptů hypervozů. Pro soukromý tým by pak roční náklady na provoz jednoho vozu neměly překročit 16 milionů Euro.

Na druhou stranu snížení ceny znamená také zpomalení. Podle původních propočtů měly hypervozy zvládnout kvalifikační kolo v Le Mans za 3:20, zatímco aktuální návrh už hovoří o čase o 4 až 5 sekund pomalejším. Předpokládá se tedy, že bude rovněž potřeba zpomalit i vozy LMP2 pro zachování rozdílů.

Hypervozy

Snížení ceny ACO a FIA dosáhli totiž tak, že omezí vývoj nastavením výkonnostních limitů pro různé oblasti. Jako například stanovením maximální hodnoty přítlaku vozu. Tím se má rovněž zabránit snahám automobilek překračovat mnohonásobně rozpočet investicemi do vývoje všemožných detailů.

Vývoj samotného hypervozu bude také drasticky omezen. Životnost jedné verze má být pět sezón a jediné úpravy, které týmy dostanou povolené, budou muset být provedeny jedině mezi sezónami. Změny na vozech se budou moci týkat jedině bezpečnosti, spolehlivosti či stylistických úprav.

Od automobilek a výrobců hybridních systémů se očekává, že dají svá řešení k dispozici soupeřům za rozumnou cenu, což by mělo pomoci zejména soukromým týmům. Panel se zatím domluvil na částce 2 milionů Euro pro tým se dvěma vozy.

Další omezení se týká testování. Týmy dostanou pouze 10 testovacích dní na sezónu, které navíc nelze využít během neevropské části sezóny. V podstatě tak bude testování od října do března zakázáno.

V současnosti probíhá dokončování těchto pravidel, která budou poprvé kompletně prezentována na začátku listopadu před Komisí vytrvalostních závodů. Poté už zamíří rovnou k podpisu na závěrečnou Světovou radu Motorsportu FIA. Ta je naplánována na 5. prosince.

Hypervozy

Tags:

1 Comments

  1. Josefus 21.10.2018

    Zpomalovat vozy LMP2 je trochu absurdní. Pokud však budou nové hypervozy vypadat tak jako na vizualizacích, budou se podobat gétéčkům, což je dobře.

    Odpovědět

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *