DVOJROZHOVOR: Máme potenciál i pokoru, říkají "junioři" RTR projects Pavlíček a Knopp

Tým RTR projects míří do série GT4 Germany s juniorskými jezdci a profesionálním závodním programem. Jak jsou na sezonu připraveni jezdci Matěj Pavlíček a Josef Knopp? Přečtěte si unikátní dvojrozhovor.

Přístup na úrovni nejlepších profesionálních stájí, důraz na rozvoj jezdců, kteří představují z pohledu talentů a šancí na umístění špičku mezi současnou mladou okruhovou generací. To jsou cíle, které si dal tým RTR projects pro letošní rok. A přetavil je v angažmá Matěje Pavlíčka, který loni jako nováček ovládl třídu GT4 v ESET Cup, a Josefa Knoppa, úspěšného motokárového jezdce se zkušeností z ADAC F4. K tomu si připočtěte „dohled“ Tomáše Engeho z pozice závodního kouče a osvědčené KTM X-BOW GT4 a máte kombinaci, která má jasný cíl – být vidět v prestižním šampionátu ADAC GT4 Germany a útočit na titul nejúspěšnější juniorské posádky.

Nová sezona ADAC GT4 Germany začíná zhruba za měsíc. Jak se na ni těšíte?

MP: Hodně. S Pepou už jsme spoustu času věnovali zimní přípravě, ať už na simulátoru nebo v tělocvičně. Snažíme se na sezonu připravit opravdu zodpovědně a těšíme se, jak se popereme s novou výzvou.

JK: I já se těším. Pojedu s novým vozem a s novým týmem. Navíc si myslím, že jsem jak po fyzické, tak po mentální stránce dobře naladěný a připravený. Nechci nic zakřiknout, ale podle testů to vypadá, že jsem se rychle a dobře adaptoval na nové auto. Doufám, že mi to vydrží do prvního závodu. Myslím si, že při testech v Portimau a Jerezu jsme jak já, tak tým RTR projects odvedli kus práce. Fungovali jsme jako správný tým. Myslím si, že jsme doladili všechny malé chybičky jak na autě, tak v mém jízdním stylu. Všechno si sedlo, jak mělo a časy byly docela rychlé.

A co ty, Matěji, jaké jsou tvé dojmy z dvojice předsezonních testů v Portimau a Jerezu?

MP: Proběhlo to na jedničku. Zaměřoval jsem se na to, abych se co nejrychleji sžil s novým modelem a myslím, že se to docela podařilo. Věnovali jsme se i tomu, abychom se jezdecky sladili s Pepou. Jsme kamarádi už od motokár, takže s tím nemáme zas tak velký problém. Myslím si, že jak jezdecky, tak osobně jsme si hodně sedli a bude velká radost s ním závodit.

Co ty na to, Pepo?

JK: Myslím si, že s Matějem jsme parádní dvojice, která se perfektně doplňuje a také se navzájem podporujeme, což je v týmu velmi důležité. Jsem rád, že mezi námi nepanuje žádná velká rivalita. Ve zdravé míře tam ale je, přece jen máme stejné auto a oba chceme být nejrychlejší. Ale myslím si, že to bereme přátelsky a učíme se navzájem. To je ta nejlepší varianta.

Josef Knopp na testech v Portimau. Ještě ve staré kombinéze, ale už ve "správném" boxu.

Matěji, Pepa má zkušenosti s formulemi v ADAC GT4. Ty zase naopak s KTM X-BOW GT4, se kterým pojedete teď. Jak si můžete předávat zkušenosti?

MP: Je to o informacích, které nás oba posouvají dál. Zkušenosti Pepy z formule jsou pro nás hodně cenné, X-BOW je specifické auto, které je svojí filozofií formuli blíž než jiná auta specifikace GT4.

Když jsme se dostali k autu: RTR projects letos pojede s KTM X-Bow GT4 v nejnovější specifikaci. Matěji, jsou tam zásadní rozdíly oproti specifikaci, se kterou jsi závodil loni?

MP: Největší rozdíl je ve vyšší rychlosti na rovinkách na úkor menšího přítlaku v zatáčkách. Nový balíček dílů nám trochu pomůže k tomu, aby naše auto bylo více srovnatelné s konkurenčními vozy v tak prestižním šampionátu, jako je ADAC GT4 Germany. Díky tomu letos můžeme bojovat na špici na všech typech okruhů. Doteď jsme byli plně konkurenceschopní jen na pomalejších tratích. Nové auto má zhruba o 30 koní víc, chybí mu zadní křídlo a má zmenšený přední přítlačný spoiler. Má také užší přední kola. To mu přidává rychlost právě na rovinkách. Nevýhoda chybějícího zadního křídla je kompenzována nižší hmotností, takže i v zatáčkách je hodně rychlé. Myslím, že pozitiva jednoznačně převládají.

Při testování se věci ladí, připravují a tak dále. Vidíte tedy před začátkem sezony ještě nějaké rezervy, ať už z jezdeckého pohledu nebo z pohledu vozu?

MP: Ke starší verzi modelu jsme měli hodně dat a variant nastavení, takže všechny tyto informace musíme k novému vozu nasbírat. Jezdecké rezervy tam samozřejmě také jsou, ale máme jasnou představu, jak je eliminovat a zlepšovat se. I já se musím sžít s autem, je trochu jiné. Loni jsem si na auto zvykal celou sezonu, letos nezačínám od začátku, ale jiné to bude.

JK: V Portimau a Jerezu jsme byli s vozem, který jsme měli zapůjčený z továrny KTM. Naše auto se právě přestavovalo. Uvidíme, co si budeme moci dovolit s „vlastním“. Určitě u něj budeme moci zkoušet víc zariskovat a vymýšlet si víc věcí, které se dají v nastavení vyzkoušet. To jsme si s půjčeným autem dovolit nemohli. Co se týče mého jízdního stylu, tak si myslím, že jsem se autu přizpůsobil dobře. Je to o tom být hodně agresivní. Ale jak se říká, chybičky se vloudí vždycky. Budu se tedy soustředit na své malé chyby a budu se snažit je minimalizovat.

Matěj Pavlíček loni ovládl třídu GT4 v ESET Cup. Teď míří "o ligu" výš.

Pepo, ve své kariéře jsi dosud závodil pouze s motokárou a F4. Letošní sezona bude za volantem vozu třídy GT4 tvou první…

JK: GT4 mému stylu hodně sedí. Vyžaduje to agresivnější přístup, hodně se závodí a bojuje, startovní pole bude určitě vyrovnanější než v F4. Tam záleželo hodně na týmu a na motoru, který jste dostali na začátku sezony nebo v jejím průběhu. Takže na letošní sezonu se těším o to víc.

I letos bude s týmem RTR projects spolupracovat jediný český pilot ve F1 Tomáš Enge v roli závodního kouče. Pro tebe, Pepo, je spolupráce s ním nová. Jak si ji tedy užíváš?

JK: Na to, že jsem se s Tomášem seznámil až v prosinci, tak jsme se opravdu rychle sžili a spřátelili. Na druhou stranu i toto přátelské pouto má své jasné hranice. Tomáše si profesně vážím jako velkého profíka a beru ho jako tvrdého inženýra, kterému musím naslouchat. Rád se s ním bavím o všech věcech okolo auta, o stopě a o rychlosti, kterou získávám v průběhu testování. Je to hodně příjemná spolupráce.

Ze současného kalendáře má Pepa díky působení v ADAC F4 zkušenosti se všemi okruhy kromě Zandvoortu a Sachsenringu. Matěj naopak jenom se Sachsenringem. To znamená, že co se tratí týče, máte si co navzájem předat. Učíte už se spolu i okruhy?

MP: O tratích jsme spolu mluvili a o Sachsenringu jsem mu určité informace předal. S Tomášem Engem máme před každým závodem v plánu sejít se a testovat na simulátorech. Myslím si, že při tomto testování si o tratích předáme co nejvíce informací.

JK: Myslím si, že většinou tyto zkušenosti člověk předá tomu druhému až na trati, když se po ní procházíte. Vyměňujete si názory a říkáte „Jo jo, pamatuji si to, tady je třeba si více nadjet a zatočit dříve…“ Takto dopředu to moc nemá cenu, tohle budeme řešit až v průběhu sezony před jednotlivými závody a se zkušenostmi, které už budeme mít.

Z toho, co říkáte, bude důležité najet před sezonou ještě co nejvíc kilometrů. Jak vypadají plány na testy? A závodní příprava? Podle toho, co říkal Tomáš Enge, se chystáte na ESET Cup na Hungaroringu.

MP: Máme v plánu ještě jedny předsezonní testy v Brně, to by mělo být na tři dny. S Hungaroringem je to pravda, plánujeme tam v dubnu jet první podnik sezony.

S jakými ambicemi do sezony ADAC GT4 Germany jdete? Majitel týmu Tomáš Miniberger už na konci loňského roku uvedl, že věří, že když si vy dva sednete do jednoho auta, že můžete jezdit hodně vysoko...

MP: Uvědomujeme si, že pro nadcházející závodní sezonu máme velký potenciál. Chtěli bychom mířit na přední příčky a všechny závody dojíždět na bodovaných místech v popředí startovního pole. Jen tak můžeme pomýšlet na úspěch v celkovém pořadí šampionátu. Konkurence je ale velká a nic nám nedá zadarmo, každý bude chtít uspět. Ale věřím, že to s Pepou nějak zvládneme. Myslím si, že už první závod ADAC GT4 napoví, jak si stojíme s ostatními jezdci a týmy. Na druhou stranu naše filozofie je postavená na tom, že na sobě ve spolupráci s týmem budeme pořád tvrdě pracovat a posouvat se vpřed.

JK: Nemá smysl si dávat nějaký nereálný cíl. Jdu do toho s dávkou pokory a respektu. Každopádně se moc těším a doufám, že se nám povede sesbírat co nejvíce bodů. Byl bych rád i za nějaké pódium, ale nebudu moc křičet, protože to bude náročná cesta a pojedeme proti mnoha zkušeným závodníkům. S Matějem jsme ale dobře sehraná dvojka a máme na to, jen tuto možnost musíme pořádně zužitkovat.

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.