Premiéra v Oscherslebenu, bez Chorvatska i Polska. ESET Cup zná svůj nový kalendář

Novinka v podobě německého Oscherslebenu, ale také konec polské Poznaně a chorvatského Grobniku. Tak vypadá kalendář seriálu ESET Cup pro sezonu 2023. Jeho součástí je tradičně šest závodních víkendů.

Do německého Oscherslebenu, kam ve svých předchozích deseti sezonách šampionát ještě nikdy nezavítal, se ESET Cup vydá hned na první podnik sezony. Ten se na tratí ležící ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko uskuteční o víkendu 8.-9. dubna.

Oschersleben je možná nový v kalendáři ESET Cupu, rozhodně ale ne ve světě motorsportu. V minulosti totiž hostil například závody sérií DTM, WTCC nebo MS superbiků. Letos se zde konalo mimo jiné ADAC GT Masters nebo ADAC TCR Germany. Kromě ESET Cupu si zde příští rok odbude premiéru také evropská série NASCAR.

Po Oscherslebenu zavítá ESET Cup na místa, která jeho účastníci dobře znají z minulých let. Pojede se na Hungaroringu (29.-30. dubna), Red Bull Ringu (20.-21. května), v Mostě (5.-6. srpna), na Slovakiaringu (19.-20. srpna) a finálové boje se uskuteční na Masarykově okruhu v Brně (9.-10. září).

V porovnání s letošním kalendářem chybějí polská Poznaň a chorvatský Grobnik. Zejména konec Grobniku ale není příliš velkým překvapením. Okruh byl totiž již v minulosti kritizován z úst jezdců kvůli nedostatečné bezpečnosti. Letošní podnik ESET Cupu zde navíc skončil tragicky. V sobotním vytrvalostním závodě totiž zahynul po havárii jednoho z vozů traťový komisař. Tato událost závodní víkend předčasně ukončila. Od té doby visel nad budoucností Grobniku v kalendáři ESET Cupu velký otazník.

„Rozhodně by to mělo majitele okruhu motivovat k tomu, aby investovali do rekonstrukce zázemí okruhu a do bezpečnostních prvků. Věřím, že to takovou reakci vyvolá. Je to na místě a je to potřeba. Ten okruh je nebezpečný pro závodníky, pořadatele i organizační složky. Toto je jasný důkaz. Může se stát všude, že auto doletí až k traťovému komisaři, v Grobniku se tomu ale jde výrazně naproti a je tu vyšší riziko,“ uvedl po červencové tragédii jezdec stáje GT2 Motorsport v závodech třídy GT3 Libor Milota.

TCR a F4 opět jako doprovod

Součástí závodních víkendů ESET Cupu je již od svého vzniku v roce 2019 také TCR Eastern Europe. I letos tento seriál ESET Cup doprovodí na většině podniků. Představí se s ním v Oscherslebenu, na Hungaroringu, Red Bull Ringu, v Mostě a Brně.

Jedinou výjimkou bude srpnový podnik na Slovakiaringu, jehož součástí TCR Eastern Europe nebude. Na okruh v Orechové Potôni se ale i přesto podívá. Zazávodí si zde totiž už o víkendu 10.-11. června. V tomto případě nastoupí po boku mistrovství Evropy tahačů.

Součástí doprovodného programu ME tahačů nebude TCR Eastern Europe poprvé. O stejném víkendu se tyto dvě série představily už letos v září na Autodromu Most. Tehdy byla součástí harmonogramu ještě také evropská série NASCAR.

Stejný kalendář jako TCR Eastern Europe bude mít i ACCR F4. První ročník této série se uskutečnil už loni. Její premiéru ale komplikovala válka na Ukrajině a s ní spojená celosvětová situace. Kvůli ní totiž nebyl výrobce monopostů Tatuus schopen včas dodat všem týmům vozy nové druhé generace. Nakonec byly odjety jenom čtyři podniky. Samostatný závod navíc ACCR F4 absolvovala pouze v Grobniku. Při zbylých víkendech sdílela dráhu s vozy dalších formulových kategorií jako F3. Letos už je ale v plánu plný počet šesti podniků. Na rozdíl od loňska se navíc pojede pod záštitou FIA.

Skutečnost, že se pojede pod záštitou FIA, je komplikací pro týmy, které loni nastupovaly s vozy první generace F4: „Bohužel už nemůžeme nechat závodit starší modely. Kvůli tomu ztratíme nějaké účastníky. Na druhou stranu ale doufáme, že přivítáme řadu nových týmů a jezdců,“ věří promotér šampionátu Josef Křenek.

Uplynulá sezona přinesla řadu úspěchů českým barvám. Celkovým vítězem ESET Cupu se stal Libor Milota, který současně vybojoval titul ve sprintu GT3. Šampionem GTC sprintu se stal Dennis Waszek a ve sprintových závodech GTX byl nejlepší Antonín Herbeck. Dennis Waszek se radoval z titulu i ve vytrvalostním hodnocení třídy GT3, na který dosáhl spolu se svým slovenským parťákem Gregorem Zsigem. V závodech Clio Cupu se dařilo mělnickému týmu Carpek Service. Zatímco hodnocení „čtyřkových“ Clií ovládl Tobias Poschik z Rakouska, mezi „pětkami“ kraloval Tomáš Pekař. V TCR Eastern Europe vyhrál polský jezdec Bartosz Groszek z českého týmu Aditis.

V listopadu je pochopitelně ještě velice nejisté, jak bude vypadat startovní rošt ESET Cupu v jednotlivých kategoriích během příští sezony. Fanoušci GT závodů se ale nejspíše mohou těšit na návrat Daniela Skalického. Ten již před časem uvedl, že se chce od příštího roku těchto závodů opět účastnit. Znovu bychom ho měli vidět za volantem Audi stáje Duck Racing. S tímto vozem se stal celkovým šampionem ESET Cupu v roce 2020.

Foto: ESET Cup

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.