Stáji EXPRES AUTO přinesl první závod TCR Eastern Europe na Autodromu Most velký důvod k radosti. Petr Čížek totiž dorazil do cíle na druhém místě a získal tak pro tým první pódiové umístění v seriálu. Mostecký jezdec se současně stal novým rekordmanem TCR Eastern Europe v počtu získaných bodů.
„Řekli jsme si, že půjdeme krok za krokem. Kvalifikace vyšla náramně, pak i start a první zatáčka a všechno to do sebe zkrátka krásně zapadlo. Pak už šlo jenom o to, abychom se vyvarovali chyb, byli konzistentní a dojeli na nějakém pěkném místě,“ hodnotil Čížek svůj nejlepší závod roku.
Že by mostecký jezdec mohl mít tento víkend šanci uspět, se zdálo už před víkendem. Nejenže je totiž mostecká dráha jeho domácí a loni zde předvedl jeden ze svých nejlepších výkonů, ale rovněž se sem spolu s týmem EXPRES AUTO vydal již v červenci, aby svou Cupru otestoval v závodním tempu. A hned od začátku víkendu se ukazovalo, že toto rozhodnutí nese ovoce.
„Ten test nám určitě pomohl. Bylo to dobré zejména z pohledu nastavení. Věděli jsme, co si můžeme dovolit udělat s autem, abychom dokázali být rychlí a držet krok s nejlepšími,“ pochvaloval si.
Důvod k optimismu byl už v kvalifikaci. V ní totiž Čížek nestačil pouze na vítězného Petra Fulína s gruzínským závodníkem Davitem Kajaiou a obsadil třetí místo. Jak se ale později ukazovalo, to byl jenom začátek.
Čížkovi se totiž povedl start. Díky tomu se dostal nejen před Davita Kajaiu, ale dokonce i před Petra Fulína. Jelikož měl ale Fulín na výjezdu z úvodní šikany lepší stopu, vrátil se vzápětí do čela.
„Byl jsem na venkovní straně zatáčky a navíc jsem ho ani neviděl v zrcátkách. Musel jsem to proto vzít více zeširoka. Tušil jsem, že bude někde na vnitřku, a to by mohlo skončit pěkným průšvihem. Řekl jsem si, že je lepší dojet druhý než vůbec,“ zvolil bezpečný přístup.
Na stříbrné pozici už mostecký závodník zůstal až do cíle, ačkoli na něj začal později tlačit lídr šampionátu Maťo Homola. Ani tato situace ho ale nevyvedla z míry.
„Udělal jsem malou chybu pod Matadorem a díky ní se dotáhl. Jinak jsme ale jeli s bezpečným odstupem. Hlídal jsem si to,“ říká.
Druhé místo je vyrovnáním Čížkova dosud nejlepšího výsledku v TCR Eastern Europe. Před tímto víkendem dojel druhý už dvakrát loni. Nejprve na toto umístění dosáhl při prvním závodě na Red Bull Ringu a poté v Mostě.
Pódium samo o sobě nebylo v sobotu pro Čížka jediným důvodem k radosti. Jelikož totiž za třetí místo v kvalifikaci vybojoval jeden bod a za druhé místo v závodě dalších 18, má nyní za celou svou kariéru v TCR Eastern Europe na kontě 329 bodů. Díky tomu přeskočil o tři body šampiona z roku 2019 Milovana Vesniče a stal se novým rekordmanem šampionátu v počtu získaných bodů.
Vít Smejkal dokončil úvodní závod jako šestnáctý, po penalizacích soupeřů se ale posunul na 14. místo, což je vyrovnání jeho letošního maxima. Litvínovského závodníka mrzela pouze jedna chyba.
„V předposledním kole jsem chtěl kluky předjet, na cílové rovince jsem ale probrzdil a musel jsem projet únikovou zónou. Díky tomu mě předjel Radim Adámek a pak už jsem byl za soupeři dále, než by bylo potřeba. Nebýt toho, mohlo z toho být klidně 12. nebo 13. místo. Jinak to ale bylo super, užil jsem si to,“ uvedl Smejkal.
Nedělní závod TCR Eastern Europe odstartuje v Mostě ve 12:10 hodin. Na jeho startu dojde k otočení nejlepší sedmičky z dneška. Zatímco Čížek tak začne jako šestý, Smejkal jako čtrnáctý.
Druhý nejlepší jezdec dnešního závodu si uvědomuje, že zopakovat podobný výsledek i v neděli bude náročné: „Rychlost sice máme, ale pokud tady člověk neudělá vyloženě chybu, tak se za ním povezete až do cíle. Je tu těžké někoho předjet. Cílem bude opět solidní bodované umístění,“ stojí nohama na zemi.
I pro neděli existuje riziko, že by závody mohl narušit déšť. Ten se sice v sobotu na Autodromu Most objevil, ale jen ve velmi nízké intenzitě. Jezdilo se tak na suchu.
Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.