Změna na spadnutí. Salač pravděpodobně opustí Marc VDS, rýsuje se šance u Italtrans

Po dvou sezonách nejspíše přijde změna. Vše nasvědčuje tomu, že Filipa Salače už v příští sezoně Moto2 nebudeme vídat u týmu Marc VDS. Českému jezdci se ale dost možná otevírá cesta ke stáji Italtrans.

Marc VDS příští rok pravděpodobně vsadí na zcela jinou dvojici. Belgická stáj totiž během Velké ceny Rakouska oznámila, že se k ní připojí aktuálně druhý muž průběžného pořadí Arón Canet. Zkušený Španěl, o kterého podle jeho vlastních slov nejeví stáje MotoGP zájem, se Marc VDS upsal na tři roky. Tím kromě další šance v Moto2 pokládá mimo jiné základy pro budoucí přestup do MS superbiků, kde tým také působí. Jméno druhého jezdce pro rok 2026 sice ještě potvrzeno nebylo, hned několik zdrojů se ale shoduje na tom, že do týmu zamíří turecký jezdec Deniz Öncü.

Spekulace o Salačově odchodu do jiného působiště přiživují rovněž jeho slova, která pronesl po skončení víkendového závodu na Red Bull Ringu. Do jeho cíle dojel jako jedenáctý poté, co kvůli technickým problémům v kvalifikaci startoval až z 18. pozice. „Tenhle víkend to nebylo úplně mojí vinou, já jsem ze sebe vydal všechno. Úplně mi to nepomůže ve věcech, co řešíme ohledně příštího roku, ale už to tak je,“ citovalo českého závodníka iDnes.cz.

V týmu Marc VDS letos Filip Salač závodí druhým rokem. Ke stáji Marca van der Stratena se český jezdec přidal po dvou sezonách u Gresiniho. Tým, který v minulosti získal v Moto2 tři jezdecké tituly, ale loni potkal ústup ze slávy. Prožil sezonu bez vítězství a Salač skončil celkově až šestnáctý se ziskem jednoho pódiového umístění z deštivého Japonska.

Letos patří Salačovi po třinácti velkých cenách 13. místo. Nejlépe dosáhl páté pozice při červnovém závodě na MotorLandu Aragón. Jeho týmový kolega Jake Dixon dokázal vyhrát v Argentině a Austinu a celkově je pátý. O odchodu 29letého Brita se již delší dobu mluví jako o hotové věci. Měl by se stát novým továrním jezdcem Hondy v MS superbiků.

Také Deniz Öncü, který má do Marc VDS přijít, letos dokázal vyhrát dva závody. Průběžně je sedmý a v letošním roce působí u stáje Red Bull KTM Ajo. Velkou cenu Rakouska Turek vynechal. Během letní přestávky se totiž zranil při tréninku a jeho levá noha utrpěla nejenom vícečetné zlomeniny, ale také natržené šlachy. Má to být právě jeho současné zranění, které brání oficiálnímu potvrzení příchodu do Marc VDS.

Italtrans, nebo Fantic?

Přestože Filip Salač z týmu Marc VDS s největší pravděpodobností odejde, spekulace hovoří o tom, že ve startovním poli Moto2 je o služby českého jezdce zájem i jinde. Salačovo jméno je spojováno s týmy Fantic a Italtrans.

U Fanticu by měl s největší pravděpodobností pokračovat Barry Baltus, Po odchodu Aróna Caneta se ale jedno místo uvolní. U týmu údajně mají mít zájem nejenom o Filipa Salače, ale také o jeho bývalého týmového kolegu z Marc VDS Tonyho Arbolina. Ten letos působí u Pramacu, získal jedno pódium a celkově je šestnáctý.

Přestože je ovšem Arbolino celkově až za Salačem, zdá se, že jeho šance na místo u Fanticu jsou o něco vyšší. Týmový manažer Roberto Locatelli totiž během Velké ceny Rakouska uvedl, že za stáj by měli příští rok jet Baltus a právě Arbolino. Nyní už zbývá vše stvrdit jen oficiálním oznámením.

O Salače ale mají mít zájem také u týmu Italtrans. Ten letos nastupuje s dvojicí Diogo Moreira a Adrián Huertas. Právě na možný odchod Moreiry se u týmu připravují. Brazilec totiž letos vyhrál už dva závody a celkově je třetí. Díky jeho výkonům se v poslední době stále více mluví o možném přestupu do MotoGP. Je spojován s Pramacem. Moreirovo angažmá by bylo pro tým zajímavé i z marketingového hlediska. MotoGP se totiž příští rok vrátí do Brazílie. Pojede se na Autodromu Ayrtona Senny v Goianii.

Ve třídě Moto2 Filip Salač působí od roku 2022. Za tu dobu dosáhl na tři pódiová umístění. Kromě loňského třetího místa v japonském Motegi se dvakrát prosadil i při angažmá u týmu Gresini. V jeho barvách zajel dva stříbrné výsledky – nejprve v Thajsku 2022 a poté ve Francii 2023. Z pohledu konečného pořadí dopadl Salač nejlépe v roce 2023, kdy obsadil 11. příčku.

Foto: Marc VDS

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.