Libor Milota si definitivně zajistil i zbývající tituly ve sprintových hodnoceních třídy GT3, Dennis Waszek se zase stal šampionem GTC sprintu. Závěrečný podnik letošního ročníku ESET Cupu na Masarykově okruhu v Brně přinesl stáji GT2 Motorsport spoustu důvodů k radosti.
Do víkendu Milota vstupoval už s jistotou titulu šampiona GT3 sprintu v rámci ESET Cupu i s jistotou titulu v celkovém pořadí sprintových GT závodů mistrovství republiky. Současně byl velmi blízko k tomu, aby se stal také celkovým vítězem ESET Cupu, celkovým vítězem GT sprintu ve FIA CEZ, vítězem hodnocení GT3 sprintu ve FIA CEZ i vítězem klasifikace GT3 sprintu v mistrovství republiky. A to se mu nakonec podařilo. Na Masarykově okruhu totiž v rámci třídy GT3 opanoval oba sprintové závody.
"Myslím si, že lépe to dopadnout nemohlo. V týmu panuje velké nadšení. Jsem rád, že jsme udrželi chuť závodit až do úplného konce. Měl jsem z toho opravdu dobrý pocit, jak po sportovní stránce, tak po té výsledkové," raduje se Milota, který si ale současně uvědomuje, že na svém letošním úspěchu nemá zásluhu ani zdaleka jen on sám.
"Mým inženýrem byl Erik Janiš. Fantasticky se mi s ním spolupracovalo. Pomáhal mi s nastavením auta a tak dále. Jeho práce pro nás měla ohromný přínos. Moc si toho vážím. O nic menší zásluhu ale mají na tomto úspěchu také mechanici David Schoř, Marek Borovička a Roman Zimčík, kteří opravdu makali srdcem. Děkuji i manažerovi stáje Mirage Motorsport Jirkovi Procházkovi, Milanu Galášovi a GT2 Motorsportu, kteří nám rovněž pomáhali. Na prvním místě je ale samozřejmě moje rodina, tedy přítelkyně Zuzka a děti. Děkuji, že se mnou mají trpělivost a podporují mě. Je to náš společný úspěch," říká s pokorou.
Nedělní vítězství ve třídě GT3 znamenalo pro Milotu i celkový triumf mezi vozy GT. V sobotu se musel sklonit před Josefem Zárubou a Dennisem Waszkem s výkonnějšími vozy Lamborghini Huracán ze třídy GTC. V sobotním výsledku sehrála roli i skutečnost, že se Milota snažil jet především na jistotu.
"Hlava to samozřejmě nemá ráda. Mně už ale není dvacet a věděl jsem, že potřebuji hlavně získat body. Kdybych první sprint nedojel, musel bych za každou cenu dojet ten druhý. Z mého víkendu by se tím stal dlouhý příběh plný nervozity a před nedělním sprintem bych byl pod obrovským tlakem, protože bych věděl, že ho musím za každou cenu dojet. Já jsem ale chtěl mít hezký víkend. V sobotu jsem získal body, které jsem potřeboval a zbytek víkendu jsme tak mohli strávit v pohodě," vysvětluje Milota svůj přístup.
V sobotu se sice snažil vyvarovat nebezpečných situací, v neděli si ale vše vynahradil. O akci totiž rozhodně neměl nouzi. Více než vyrovnaným soupeřem mu byl Josef Záruba. Jezdec stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra chtěl zopakovat sobotní triumf a Milotovi tak nedal až do samotného konce nic zadarmo. Při jednom ze soubojů dokonce došlo mezi dvojicí i ke kontaktu. I přesto si ale Milota bitvu užil.
"Bylo to super. Pepa je dobrý jezdec, skládám mu poklonu a vyjadřuji respekt. Obecně musím říct, že závodit s někým, kdo to umí a je opravdový závodník, je ohromně příjemné. Je to neskutečný zážitek. Moc mě tento dlouhý souboj bavil."
Kromě sprintových závodů se Milota v Brně zúčastnil i vytrvalostního závodu. I ten se mu podařilo ve třídě GT3 vyhrát. Zatímco ve vytrvalostní klasifikaci třídy GT3 v rámci ESET Cupu obsadil druhé místo, ve FIA CEZ a mistrovství republiky bere v tomto hodnocení třetí příčku.
Letošní sezona ale pro Milotu možná ještě nekončí: "Cítíme, že jsme rozjetí a sehrání. Přijde mi proto velká škoda nevyrazit na ještě jeden nebo dva závody. Troufnu si říct, že máme formu. Ve hře je International GT Open v Barceloně. Uvažujeme také o FIA Motorsport Games. Tam bych ale k sobě potřeboval nějakého českého spolujezdce, kterého zatím nemám. Je to tedy s velkým otazníkem. Jsou tu ale také jiné seriály, které nás lákají, například německý šampionát GTC," podělil se se svými plány.
Libor Milota ale nebyl jediným jezdcem GT2 Motorsportu, který mohl o víkendu v Brně slavit titul. Šampionem sprintových závodů GTC se totiž jak v ESET Cupu, tak v mistrovství republiky stal Dennis Waszek. Sice vstupoval do víkendu jako druhý muž průběžného pořadí za Petrem Breckou, ten ale zažil v Brně složité vystoupení, během kterého si připsal páté místo a odstoupení. Waszkovi tak stačila i dvě druhá místa za Josefem Zárubou. Do ESET Cupu ovšem získal v obou sprintech body za první pozici, neboť Záruba nebyl do této klasifikace započítáván. Závodil totiž na pneumatikách Pirelli, zatímco v ESETu je povinný Michelin.
"Vyšlo to. Před víkendem jsem měl na Petra ztrátu, takže to nebylo úplně jisté. Pepa Záruba jel dobře. Měl určitě motivaci před domácími fanoušky vyhrát. Já navíc musel být opatrnější. Kdybych vypadl, mohlo to skončit i tak, že bych titul nevyhrál," řekl Waszek.
Waszek se v boji o titul musel vypořádat i s pásmovou nemocí: "Teprve ve čtvrtek jsem se vrátil z Ameriky. Tím pádem jsem měl devítihodinový jet lag. Bylo to tedy docela náročné. Ráno jsem přiletěl a odpoledne už jsem testoval v Brně," přibližuje svůj hektický program.
Kromě GT vozů měl GT2 Motorsport v Brně zastoupení také při formulových závodech. Zde s monopostem Formula Master nastoupil Václav Šafář. Zatímco v rámci celkového pořadí si připsal desátou a devátou příčku, ve třídě E2 neboli ve volné formuli skončil v obou jízdách čtvrtý. Život mu ale komplikovala převodovka.
"Celý víkend jsme s ní měli potíže. Nechtěla nám podřazovat. Problém byl nejspíše někde v elektronice, takže se nám ho nepodařilo odstranit úplně. Během víkendu se nám to sice podařilo zmírnit, ta rychlost ale stejně nebyla optimální ani v jednom závodě. Když člověk nepodřadí, nemá v zatáčkách takovou rychlost. Jednou nám to podřadilo, jednou zase ne," říká Šafář ke svým potížím.
I přes potíže s převodovkou byl Šafář v sobotu jen kousek od toho, aby se podíval na stupně vítězů v E2. Za třetím Jánosem Magyarem totiž zaostal o méně než vteřinu.
"Nebýt problémů s převodovkou, tak si myslím, že bych ho předjel. I přesto, že jsem měl tyto problémy, tak se mi podařilo dostat do tempa. On měl ale časy takové rozházené. Na začátku závodu mi sice poodjížděl, pak ale začal jezdit o vteřinu a půl na kolo pomaleji. Já držel po celý závod stejné tempo, takže jsem ho později stahoval o vteřinu a půl na kolo. V posledním kole už jsem byl těsně za ním."
Šafáře rovněž mrzelo, že na závody nakonec nezapršelo: "Přál jsem si, aby byl alespoň jeden závod mokrý. Trochu by se tím smazaly rozdíly mezi vozy. Pršelo ale jenom v noci, což do rána oschlo a obě kvalifikace i oba závody se jely na suchu," říká.
Při premiérovém startu s vozem Formula Master si Šafář musel zvykat i na širší kola: "Pro nás byla nevýhoda, že Formula Master má o něco širší zadní kola než F3. Například v ranní nedělní kvalifikaci se nám gumy špatně ohřívali. I po pěti kolech jsme je měli studené, kdežto F3 je ohřály za dvě kola. Sice se nám nějaký solidní čas zajet podařilo, také to ale mohlo být lepší," ohlíží se.
Foto: GT2 Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.