Další hattrick a opět blíže k cíli. Salaquarda je v ESET Cupu krůček od titulů

Filip Salaquarda je velmi blízko k tomu, aby se v letošní sezoně ESET Cupu stal šampionem jak ve sprintovém hodnocení třídy GT3, tak ve vytrvalostní klasifikaci. Jezdec stáje ISR udělal další významný krok za těmito tituly při čtvrtém letošním podniku v Mostě, kde zvítězil v obou sprintech i vytrvalosti.

Všechny závody víkendu se sice letos Salaquardovi podařilo vyhrát už potřetí, nenechte se ovšem zmást. Na cestě za těmito úspěchy se totiž musel v každé z jízd vypořádat s tlakem ze strany soupeřů. Prvnímu čelil hned po startu sobotního sprintu.

„Start se mi úplně nepodařil a Dennis Waszek se svým Lamborghini mi to trochu nandal,“ přiznává pražský jezdec. Netrvalo ale dlouho a brzy už se situace opět vyvíjela ve prospěch pilota vozu Audi R8 LMS. „Viděl jsem, že Dennis brzdí ve špinavé stopě a že bude muset projet šikanu rovně. Tím první místo ztratil. Já jsem měl ve zbytku závodu dobrou rychlost. Popravdě jsem měl z auta nejlepší pocit za celou sezonu. Funguje nám sice vždy, tentokrát to ale bylo výjimečné. Vše klapalo na sto procent,“ pochvaloval si.

Důvod k radosti neměl Salaquarda v sobotu pouze díky vítězství ve sprintu. V podvečer totiž kraloval i hodinové vytrvalosti. Ani v tomto případě ale nešlo o procházku růžovým sadem.

„Tentokrát už se mi sice start povedl, ale nějakým záhadným způsobem mě předjel Miro Konopka,“ byl Salaquarda zaskočen vydařeným začátkem v podání pilota stáje ARC Bratislava. Na druhém místě ale nezůstal dlouho. Slovenský jezdec byl totiž v páté zatáčce širší a toho Salaquarda využil k návratu do čela. Od té doby už závodu kraloval. I přesto ale zažil nejeden složitý moment.

„Ještě před zastávkou jsem měl krizovku v posledních dvou zatáčkách. Z některého vozu totiž něco vyteklo a já málem skončil ve zdi. Už jsem se v ní viděl,“ oddechl si.

Výzvu závodníkům přichystalo i počasí: „Během závodu začalo pršet. Kvůli tomu jsme se zastávkou čekali až na poslední možnou chvíli, abychom mohli případně přezout na mokré pneumatiky. Pořád ale pršelo tak nějak stejně a dalo se jet na suchých pneumatikách. Snažil jsem se jet v klidu, abych to nerozbil. Když přestalo pršet, tak jsem sice trochu zrychlil, pořád jsem ale byl opatrný. Měl jsem náskok, takže jsem si to mohl dovolit,“ popisuje.

Největší boj v sezoně

Ani v nedělním sprintu nakonec nenašel Salaquarda přemožitele a dojel si pro vítězství. Šlo ovšem o jeho dosud nejvydřenější triumf v sezoně. Musel se k němu totiž propracovat po startu ze třetího místa. Ani tentokrát ale netrvalo dlouho a vypořádal se s oběma vozy Lamborghini Huracán startujícími před ním. S nimi jeli Dennis Waszek a Jáchym Galáš.

„Měl jsem trochu obavy, abych se na startu nedostal s Lambama do problémů. Věděl jsem totiž, že budou díky vyššímu výkonu rychlejší. Podařilo se mi ale odstartovat docela dobře a držel jsem třetí místo za Galášem. Pak už jsem jenom hledal místo, kde bych ho mohl předjet. To se mi podařilo. Za dvě kola jsem předjel Jáchyma a později jsem v předposlední zatáčce zdolal i Dennise. Jemu jsem se poté sice musel na rovince bránit, do úvodní šikany jsem ale zabrzdil o něco později a vyšlo to,“ říká ke své cestě za třetím vítězstvím.

Salaquarda se musel v nedělním sprintu vypořádat nejenom se dvěma soupeři, ale také s náročnými podmínkami. Závod se totiž jel na mokré dráze, která postupně osychala.

„Když začínáte jako první a dobře odstartujete, tak je všechno jednodušší. Když ale jedete ze třetího místa, jste opatrní a musíte něco vymyslet, protože nechcete auto rozbít. Na mokru se navíc tak trochu smazávají rozdíly mezi podvozky jednotlivých vozů,“ dodává.

I po domácím vystoupení se tak může Salaquarda chlubit velmi působivou bilancí. Zatímco ve sprintu dosud vyhrál sedm z celkových osmi závodů, ve vytrvalosti ještě nenašel přemožitele v ani jednom ze čtyř případů.

Nyní už do konce letošní sezony ESET Cupu zbývají jen dva závodní víkendy. Zatímco ten předposlední se bude konat od 19. do 20. srpna na Slovakiaringu, finále bude hostit od 9. do 10. září Masarykův okruh v Brně. Salaquarda má ovšem velkou šanci, že si oba tituly zajistí již na Slovensku. Zatímco v průběžném pořadí GT3 sprintu vede před Liborem Milotou s náskokem 31 bodů, ve vytrvalosti má před svým krajanem k dobru 34 bodů. Aby mohl jet do Brna s jistotou obou titulů, musí po Slovakiaringu v obou hodnocení vést o více než 25 bodů.

Foto: Team ISR/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.