Hanika si splnil americký sen. V Daytoně držel krok s nejlepšími

Jízda ve vedoucí skupině, druhé nejrychlejší kolo a nakonec pátá pozice v cíli. Karel Hanika dokázal hned při své premiéře ve slavném závodě Daytona 200 potrápit špici startovního pole.

„Jsem nadšený,“ pochvaloval si Hanika své vystoupení. „Nakonec jsem dojel pátý, což je výsledek, který předčívá naše očekávání. Navíc jsem 46 kol držel nejrychlejší kolo závodu a nakonec jsem zajel druhý nejrychlejší čas. Děkuji všem, kteří mě podporovali, věřili mi a sledovali mě,“ neskrýval brněnský jezdec svou spokojenost.

Při 82. ročníku tohoto slavného podniku nereprezentoval Hanika rakouskou stáj YART Yamaha sám. V akci se totiž ukázali také jeho týmoví kolegové z vytrvalostního mistrovství světa Marvin Fritz a Niccoló Canepa, s nimiž loni vybojoval český jezdec titul šampionů. Americký start dostala trojice právě jako odměnu za tento úspěch.

Vystoupení v Daytoně bylo pro Haniku a jeho parťáky v mnohém odlišné. Zatímco při vytrvalosti startují v rámci jedné posádky, na Floridě se účastnili individuálního klání a pochopitelně museli bojovat každý sám za sebe. Jiný byl i stroj. Jelikož je totiž Daytona 200 již od roku 2009 vypsána pro kategorii Supersport, musel tým místo své tradiční Yamahy YZF-R1 nasadit model YZF-R6. Naopak ničím novým nebyly pro Haniku zastávky v boxech. Během 57 kol dlouhého závodu museli jezdci navštívit mechaniky dvakrát.

Ani okruh jako takový nepředstavoval pro brněnského jezdce úplnou neznámou. V říjnu loňského roku zde totiž na supersportu R6 absolvoval spolu s Marvinem Fritzem dvouhodinový vytrvalostní podnik ASRA Race of Champions, ze kterého vyšli vítězně.

Začátek podniku Daytona 200 ale byl pro Haniku složitější. Ve volném tréninku totiž odjel kvůli technickým problémům jen jedno kolo a kvalifikační jízdy se tak kromě snahy o zajetí co nejlepšího času nesly i ve znamení hledání správného nastavení. I proto český jezdec obsadil pouze 17. pozici.

Hanika ovšem dobře věděl, že start ze druhé desítky nemusí být zas tak velký problém. V Daytoně je totiž klíčem k úspěchu jízda ve větrném pytli. Ten mohl závodníka zrychlit klidně i o sekundu a půl na kolo. Důležitý byl především v klopené zatáčce, která startovní pole přiváděla do prostoru startu a cíle. A této možnosti zvládal jezdec stáje YART využívat na výbornou, což se brzy projevilo i v pořadí.

„Od začátku jsem se zvládal držet ve vedoucí skupině. Po prvním stintu jsem byl dokonce druhý,“ říká.

Poté ale jeho Yamahu potkal technický problém, který zapříčinil propad z pódiových pozic. Cílem Hanika projel jako šestý, po diskvalifikaci původně čtvrtého Bobbyho Fonga za větší objem nádrže, než dovolují pravidla, se však náš závodník posunul ještě o jednu příčku nahoru. V konkurenci 60 dalších jezdců si připsal páté místo. O jeho dobrém tempu jasně svědčí i žebříček nejrychlejších kol. V něm obsadil druhou příčku, přičemž nejrychlejší Richie Escalante pokořil českého závodníka o pouhé tři tisíciny sekundy.

Hanika dokázal porazit oba své týmové kolegy. Zatímco Marvin Fritz skončil šestý, Niccoló Canepa nakonec do závodu vůbec nenastoupil poté, co si po kolizi se soupeřem v tréninku poranil pravé rameno.

V podniku Daytona 200 by stáj YART Yamaha ráda nastoupila i v ročníku 2025: "Jak bychom nemohli být spokoejni, když jsme naši první Daytonu 200 dokončili v první pětce. Jezdci a tým v tomto výjimečném závodě, který se od EWC naprosto liší, ukázali své kvality. Atmosféra je tu výjimečná a domů se vracíme s úsměvem. Děkujeme Američanům za vřelé přijetí a doufáme, že se sem příští rok vrátíme," uvedl tým.


Vzhůru do Le Mans!

Už za zhruba měsíc čeká na Haniku, Fritze a Canepu další výzva. V termínu 18.-21. dubna totiž začne čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans nová sezona vytrvalostního MS. Ve slavném francouzském podniku se posádce stáje YART podařilo v uplynulých dvou ročnících dosáhnout stříbrného výsledku, na vítězství zde ale pořád čeká. Závodnímu víkendu budou v Le Mans předcházet testy od 2. do 3. dubna.

Součástí letošního kalendáře vytrvalostního mistrovství světa budou kromě Le Mans také osmihodinovky ve Spa-Francorchamps (6.-8. června) a Suzuce (18.-21. července). Finále sezony se uskuteční na okruhu v Le Castellet, který bude hostit čtyřiadvacetihodinový Bol d´Or.

Už nyní je jisté, že Karel Hanika se o české zastoupení v letošní sezoně nepostará sám. Své další starty v seriálu totiž potvrdil i kazašský tým se sídlem v Česku Uniserv Moto82. Jeho posádku utvoří kromě kazašského závodníka Dmitrije Priskoka také Karel Pešek s Martinem Vašulínem.

Foto: YART Yamaha

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.