Kolotoč se roztočí v Brands Hatch Indy

Kolotoč se roztočí v Brands Hatch Indy

Kolotoč seriálu MCE Insurance British Superbike Championship se roztočí již tento víkend na trati Brands Hatch Indy, a to doslova! Jezdce totiž čeká v

Adam Lacko s VK50 získal v premiérové sezóně bronz
Lacko si dojel pro stříbro, Vršecký se trápil s brzdami
VIDEO – Páteční kvalifikace v podání týmu RTR Projects

Kolotoč seriálu MCE Insurance British Superbike Championship se roztočí již tento víkend na trati Brands Hatch Indy, a to doslova! Jezdce totiž čeká velmi specifická zkrácená varianta již tak dost zakroucené trati, která pokaždé nabízí non-stop akci. K naší radosti v nabitém startovním poli nebude chybět  ani náš Jakub Smrž, který bude sedlat motocykl týmu Padgett’s Honda.

Kuba si atmosféru a tvrdé závodní souboje v BSB zkusil již koncem minulého roku a přes zimní pauzu se těšil a připravoval na plnou sezónu v tomto šampionátu. Bohužel jen několik týdnů před startem šampionátu došlo k zásadnímu obratu a Kuba byl rázem bez sedačky. Situace rozhodně nevypadala růžově, ale díky velkému úsilí řady lidí se již tento víkend náš jezdec bude moci zúčastnit úvodních závodů na Firebladu jednoho z nejtradičnějších britských týmů. Padgett’s Honda má bohatou závodní historii. Jen pro připomenutí, tento tým se nesmazatelně vepsal například do historie Isle of Man TT, když Ian Hutchinson po legendárním výkonu dostal nezaměnitelné barvy této formace na nejvyšší stupínek pódia celkem pětkrát! V loňském roce získal tým navíc zásluhou Iana Lowryho vítězství ve druhém závodě sezony BSB, který se odehrál v Thruxtonu. Celkem se loni do válečných barev Padgett’s Honda odělo osm jezdců: Bruce Anstey, Joe Dickinson, Adam Jenkinson, Gary Johnson, Ian Lowry, John McGuinness, Jason O’Halloran a Luca Scassa. Jde o seznam, který budí respekt. Jedno jméno však přecejen ční nad ostatní. Samozřejmě, že jde o legendu TT, Johna McGuinnesse. The \”Morecambe Missile\” bude tým reprezentovat i letos, a tak se Kuba bude v boxu potkávat s hodně zajímavou osobností (John pojede v kubatuře Superstock 1000). Velmi důležité je, že sám majitel týmu, Clive Padgett, je bývalým závodníkem a všeobecně je považován za jednoho z největších \”srdcařů\” v paddocku.

Přes šibeniční termíny se díky velkému nasazení všech podařilo Kubovi absolvovat s novým týmem několik testů. Konkrétně na okruzích Mallory Park, Donington Park, Brands Hatch Indya Snetterton. Počasí bohužel testování vůbec nepřálo, přesto se ale povedlo posunout nastavení týmové Hondy CBR1000RR o řádný kus dopředu. Kuba byl s testy poměrně spokojený a nevedl si vůbec špatně. Časový odstup od nejlepších nebyl nijak velký a důležité je, že Kuba cítí ještě značný potenciál ke zlepšení.

Závodní víkend však bude už úplně jiná písnička a je velmi těžké odhadnout, kam se Kuba zařadí. Doufejme ale, že se v neděli k narozeninám obdaruje nějakým pěkným výsledkem.. 🙂  Nicméně konkurence bude neúprosná a ambice dostat se do Showndownu pro nejlepší šestici jezdců má přinejmenším polovina startovního pole.

Jak bude vypadat rozložení sil v sezoně 2013?

Největším favoritem zůstává loňský šampion, Shane \”Shakey\” Byrne. Shakey je kromě loňského úspěchu také držitelem titulu za rok 2003 a 2008. Shodný počet tří titulů drží spolu s Byrnem i Ryuichi Kiyonari a Niall Mackenzie. Shane však nemíní pozici nejúspěšnějšího jezdce BSB s nikým sdílet, a tak nemusel dlouho přemýšlet, když mu jeho týmový manažer Paul Bird dal vybrat mezi CRTčkem v MotoGP za jeho tým PBM (které nakonec pojede loňský pátý muž BSB, Michael Laverty(v testování si nevedl vůbec špatně..)) a nebo obhajobou titulu v BSB za jeho druhou formaci Rapid Solicitors Kawasaki. Jak všichni jistě víte, tak manžel Češky Petry už má několik sezon v MotoGP i WSBK za sebou a podle jeho slov nemá v plánu závodit na technice, se kterou nelze bojovat o první místa. V BSB o něj bude postaráno královsky a dokonce už teď má nad svou konkurencí menší výhodu. Pro rok 2013 bylo týmům BSB zakázáno testovat v zahraničí, ale jak známo, tak Paul Bird je liška podšitá a spolu s jeho týmem se mu podařilo najít v pravidlech skulinku a oba své jezdce poslal na předsezonní testy do Španělské Cartageny. Technicky to bylo možné díky tomu, že na strojích ZX-10R byla místo oficiální řídící jednotky pro BSB (MoTeC M170) použitá kitová jednotka a také jiné pneumatiky (standardně se jede na směsích Pirelli SC1 a SC2, které jsou pro letošek revidovány). Shakey však ví, že i když je pozornost zaměřena především na něho a Kiyonariho, tak o titul se popere mnoho dalších silných jezdců a v sezoně nebude prostor pro zbytečné výpadky. Pro první závod bude mít Shakey ještě jednu výhodu. Brands Hatch je totiž v podstatě jeho domácí tratí. Na druhé straně garáže týmu Rapid Solicitors Kawasaki se objeví nováček této kategorie. Startovní číslo 303, Keith \”Meekie\” Farmer. Keith těžil z testů ve Španělku opravdu hodně, když při svém seznamování se superbikem nakroužil více než 200kol. Otázka je, jestli to vůbec potřeboval, protože jde evidentně o velice talentovaného a učenlivého jezdce. Farmer patřil několik sezon ke špičce ostrovních závodů Supermoto a v roce 2010 se rozhodl přejít na silnici. Toho roku se sériovou motorkou dominoval v řadě závodů nižší úrovně a pro sezonu 2011 se rozhodl startovat v kategorii Superstock 600 při BSB. Keith získal již v této své první oficiální sezoně titul a loni tedy postoupil do kategorie Superstock 1000, ve které s týmem Rapid Solicitors Kawasaki dokázal zvítězit. Pomohly mu k tomu především velice bojovné výkony a Keith nezastírá také, že díky svému přátelskému vztahu s Shanem se již stihl ledacos přiučit. Jeho cílem je probojovat se do Showdownu a i když to nebude mít rozhodně jednoduché, neztrácejme tohoto jezdce z očí. To ostatně nebude s jeho agresivním a \”rozevlátým\” stylem ze supermota žádný problém..

Za druhého největšího favorita je považován navrátilec Ryuichi Kiyonari. Ten má na svém kontě tituly z let 2006, 2007 a 2010 a rozhodně si ho pamatujete také z jeho vystoupení v MotoGP a WSBK. Do MotoGP přišel Ryuichi v roce 2003 a přebral Hondu RC 211V tragicky zesnulého Daijira Kata v týmu Fausta Gresiniho. V roce 2005 pak ještě startoval při finálovém závodě ve Valencii jako náhradník zraněného Troye Baylisse v týmu Sita Ponse. Ve světových superbicích Kiyonari startoval v kompletních sezonách 2008 a 2009 a na divokou kartu pak odjel dva podniky v roce 2010. Za tuto dobu dokázal získat celkem šest pódií, dvě nejrychlejší kola a tři vítězství. Dvě z nich byli právě v Brands Hatch a jedno přidal při neuvěřitelném závodě v Donington Parku, kde se k vítězství na mokrém povrchu doslova proklouzal. Ryuichi má také jedno pódium ze Supersportů, když v roce 2003 startoval na divokou kartu v Sugu a bylo z toho druhé místo. Velmi prestižní jsou také jeho čtyři vítězství ve vytrvalostním závodě 8h v Suzuce (nikdo z aktivních jezdců nemá stejný počet vítězství). Loni závodil tento japonský jezdec s týmem Boon Siew Honda Malaysia Racing v sérii Asia Road Racing Championship, kterou také vyhrál. Kiyonarimu však chyběl britský šampionát a tak se vrátil s cílem navázat na své tři tituly a rekordních 43 vítězství v závodech (Shakey je o dva závody pozadu). Letos pojede Kiyo za tým Samsung Honda, kterému šéfuje Havier Beltran. Jméno je sice jiné, ale Ryuichi se v podstatě vrací ke svému starému týmu a dokonce bude mít stejné mechaniky, jako posledně. Technická pravidla jsou však od jeho poslední sezony v BSB poměrně dost upravená, ale v testech to nevypadalo, že by to Kiya moc trápilo. Kromě studených oficiálních testů absolvoval tým Samsung Honda také soukromé testování v Cadwell Parku, kde panovaly lepší podmínky. Kiyonari je před prvním závodem sice napnutý, ale také je připravený dát do útoku na čtvrtý titul více než 100%. Jeho týmovým kolegou bude senzace roku 2012, Alex Lowes. Alex zažil velký skok ve výkonnosti od druhé poloviny sezony 2012 a v nastoleném trendu pokračoval, když s novým týmem dokázal vyhrát poslední den oficiálních testů. Alex si velmi dobře uvědomuje, že rychlost je důležitá, ale konzistentní výsledky budou klíčem k postupu do showdownu. Lowes si s Kiyonarim rozumí a má v plánu od rekordmana BSB pochytit co nejvíce. Zároveň se Alex raduje z toho, že nebude pod takovým tlakem, jako jeho týmový kolega. Co se pocitů na motorce týče, tak hned při prvních testech se Alex cítil podobně, jako na konci minulé sezony, takže si je poměrně jistý, že bude jezdit vepředu. I když měl jezdec z Lincolnshiru během své kariéry hodně smůly, tak vždy byl vidět jeho talent (například i při jeho angažmá v týmu Padgett’s). Loňská sezona byla zlomová a nyní je v dobré pozici vše posunout ještě o krok dál, odhodlání mu k tomu rozhodně nechybí. Sílu mu pro závod v Brands Hatch rozhodně dodá také jeho bratr, hvězda MS Supersport, Sam Lowes, který se do Británie stihne vrátit po pozitivních testech v Aragonu.

Schválně si tipněte, kdo mohl jako jediný bodovat ve všech závodech sezony 2012? Málokdo by čekal, že půjde právě o australského bouřliváka, kterým je Joshua Brookes. Josh je poslední čtyři sezony v BSB a i když se sem tam ještě ukáže ve světě, tak jeho hlavní touhou je po dvou titulech vicemistra získat konečně královskou korunu, ke které měl loni tak blízko. Nebylo by však dobře zapomínat, co stojí za jeho dnešním jezdeckým uměním. V roce 2005 si doma v Austrálii vyjel během jedné sezony superbikový i supersportový titul a další roky jel střídavě v MS Superbike (s velmi dobrými výsledky) a v MS Supersport (s excelentními výsledky). Menším problémem byla někdy jen jeho horkokrevnost, ale tu se Josh postupně naučil zkrotit a vzít si z ní jen to lepší. Josh byl loni se svým týmem Tyco Suzuki velmi spokojen a dokonce ho považuje za nejlepší v seriálu, takže prodloužení smlouvy byla jasná volba. Brookes se dokonce s tímto týmem rozhodl absolvovat letošní Isle of Man TT, což je v poslední době pro čistě okruhového jezdce velmi netradiční krok. Nejdůležitější je však vyrovnaná jízda na špici v závodech BSB. Nad prvním závodem ale visí otazník, protože Josh se na krátké verzi okruhu Brands Hatch z různých důvodů nikdy nedokázal dostat na pódium, i když zde loni stál na pole position. Uvidíme, jak se mu podaří start do sezony letos. Týmový šéf formace Tyco Suzuki, Philip Neil, se rozhodl pro podobnou strategii jako Paul Bird a ke ostřílenému harcovníkovi angažoval opravdu talentovaného mladého jezdce. Tím není nikdo jiný, než PJ Jacobsen z New Yorku. PJ jezdil v USA v podstatě na všem co má kola, od Flat Tracku, přes silnici po závod stroji Harley XR 1200. Jedno však jeho závodění vždy spojovalo. PJ je schopný se velice rychle adaptovat a být rychlý na čemkoliv. To zaujalo i Jorge \”Aspara\” Martineze, který Jacobsena podporoval a za kterého PJ jezdil v CEV. Tento mladý jezdec má za sebou již i debut v seriálu MotoGP, když v roce 2008 startoval v Indianopolis na malorážce. Tehdy se stal nejmladším Američanem, který vstoupil do této kategorie. PJ jezdil také v MotoGp Academy a v AMA ve třídě Daytona Sportbike a nyní je jeho cílem BSB, když ke konci loňské sezony dostal šanci právě v týmu Tyco Suzuki. Tu PJ využil naplno a po rychlé adaptaci přišly i skvělé výsledky, když se dokonce dočkal vítězství v Superstocích 1000 (Donington Park) a v Supersportech (Assen). Jacobsen dostal také šanci v MS Supersport jako náhradník v týmu Bogdanka PTR Honda za nám dobře známého Pawla Szkopka. PJ se při své premiéře neztratil a ve zmoklém závodě, který vyhrál Lorenzo Lanzi jedoucí za český tým ProRace Miloše Čiháka, dojel na třinácté pozici. Prostě o tomto jezdci nejspíš ještě hodně uslyšíme. Bohužel PJ nedávno v osobním životě prošel těžkým obdobím, ale na první závod sezony je pořádně nabuzený a doufá v co nejlepší výsledek. My se rozhodně můžeme těšit na jeho velice zajímavý jízdní styl.

Naprostou přestavbou prošel tým Shauna Muira. Po změně hlavního sponzora se nyní jmenujeMilwaukee Yamaha a jelikož si hvězda BSB a mistr roku 2011, Tommy Hill, dává od závodění pauzu, tak Shaun musel shánět kvalitního jezdce schopného bojovat o titul. Týmovou jedničkou tak bude zkušený James Ellison, který se do týmu vrací po sezonách v MotoGP a MS Supersport. Tento skromný a sympatický jezdec zkusil za svou kariéru ze silnice snad všechno. Je dvojnásobným šampionem závodů Superstock při WSBK (2000 a 2001), závodil v MS Supersport (2002), získal titul v MS Endurance (2003). Rok 2004 měl opravdu nabitý. Stihl se stát šampionem poháru BSB pro soukromé jezdce. Čtyřikrát jel na divokou kartu v MS Superbike (nejlépe pátý právě v Brands Hatch) a v poslední třetině sezony nahradil v MotoGP týmu Harris WCM zraněného Chrise Burnse. V sezoně 2005 zůstal u stejného týmu v MotoGP, který se ale oblékl do barev českého výrobce motocyklů Blata. Plánovaný šestiválec se však bohužel nepovedlo do závodů nasadit a tak musel James jezdit celou sezonu se starým Harrisem, přesto se čtyřikrát dostal na body. Rok 2006 znamenal nadějný přestup k satelitnímu týmu Yamahy – Tech 3, kde jezdil po boku Carlose Checy. Bohužel tým tehdy používal nekonkurenceschopné pneumatiky Dunlop a Ellison jako jediný pilot Yamahy nedostal updatované šasí, které tolik netrpělo chatteringem. Další rok startoval v AMA za tým Corona Honda a jeho nejlepším výsledkem bylo páté místo v Daytoně. Tehdy také na narozeninové párty Bena Spiese poznal svou budoucí ženu – Sarah Thompsonovou. Následoval návrat do BSB, kde se stal v roce 2009 vicemistrem. Bohužel došlo také na častá zranění. Mimoto se James ještě čtyřikrát postavil na start světových Superbiků, když v roce 2008 dokázal dojet druhý závod v Doningtonu na čtvrté příčce. Rok 2011 znamenal návrat do MS Supersport, kde s týmem PTR Honda dokázal dvakrát dosáhnout na pódium (Nürburgring – 2., Portimao – 3.), sezonu pak dokončil v BSB. Loni James jezdil za tým Paula Birda v MotoGP a se strojem ART zažíval těžkou sezonu, jak po osobní (bohužel mu zemřel otec), tak po technické stránce. Přesto si však nevedl špatně a dosáhl na celkové šestnácté místo. Rozhodně s ním tedy musíme počítat již pro Brands Hatch Indy, jelikož s motorkou je po testech spokojen (i se změnou technických pravidel, bez kontroly trakce se mu prý jezdí lépe) a na této trati dokázal v roce 2010 vyhrát. Druhým pilotem týmu je dvojnásobný mistr australských superbiků,Joshua Waters. Josh má za sebou ale i mezinárodní závodění. V sezonách 2002 a 2003 odjel tři závody v GP125, a v roce 2004 málem dosáhl na body v GP250. V roce 2011 se stal vyvoleným pilotem týmu Yoshimura Suzuki pro několik startů v MS Superbike (Philip Island, Miller Park, Portimao) a dařilo se mu v rámci možností poměrně dobře (nejlépe dojel dvanáctý). Josh se představil také v AMA a v prestižní osmihodinovce v Suzuce získal druhé místo. Waters si prý na Yamahu už zvykl, stejně jako na anglické počasí a i když ví, že sezona bude bez znalosti většiny tratí těžká, tak je jeho cílem probojovat se do Showdownu.

Kromě těchto favoritů se dočkáme také mnoha týmů, co mají za cíl potrápit špičku a také disponují potencionálem probojovat se do nejlepší šestice. Například navrátivší se formaceBathams Honda, kterou vede Ian Woolacott, jenž pro tým zajistil vítězné Fireblady ze sezony 2010. Za tento tým letos pojede nesmrtelný Michael Rutter, král Macau Grand Prix, který závodil ještě v GP500 (1999), získal pódium v MS Superbike, má tři vítězství na TT, má kvalitní výsledky z MS Endurance a je vicemistrem BSB. Dalším pilotem této formace je Tommy Bridewell. Loňský překvapivý účastník Showdownu a bratr tragicky zesnulého Ollieho má v plánu skončit ještě výš, než loni, ideálně jako nejlepší jezdec Hondy. Pomoct mu v tom má jeho loňská parta mechaniků, kterou si přivedl z týmu Supersonic. Bývalý závodník a mechanik MotoGP, Stuart Hicken, přivádí opět na start svůj tým Buildbase BMW, kde jistě zazáří loňský vítěz BSB Riders Cupu – James Westmoreland. Tento talentovaný jezdec se od začátku své kariéry vždy pohyboval na špici, ale z různých důvodů nikdy nedosáhl na titul (ať už ve 125, tak v Supersportech), i když celkem třikrát byl vicemistrem. Nicméně jeho rychlost je evidentní a například jeho traťové rekordy v malorážkách držely několik let. Jeho kolega a mistr Superstocků 1000 (na BMW), Jon Kirkham, bude také jistě míchat kartami. Vždyt loni právě v Brands Hatch Indy dokázal vyhrát a nebýt zranění ve třetím závodě, určitě by dokončil loňskou sezonu lépe. Černým koněm sezony bude formace Lloyds British GBmoto Honda.Týmový ředitel Mark Smith-Halvorsen zajistil na letošní sezonu navýšení rozpočtu a do sedla posadil Petera Hickmana (17x top ten v roce 2011, také na Hondě) a Dana Linfoota. Dan je nám dobře známý. Ve svých začátcích v Superstocích 600 při WSBK trávil hodně času v hospitality našeho týmu MS Racing vedeného Martinem Smržem. Dan získal při svém startu na divokou kartu v roce 2005 deváté místo v závodě GP125. V letech 2006 a 2007 jel několik závodů GP250. V roce 2008 byl pátý v již zmíněných Superstocích 600 a další sezony se snažil získat pořádné místo v BSB. Loni jezdil za tým Mahi Kawasaki v MS Supersportů a jistě si pamatujete jeho bojovný výkon z Magny Cours, kde skončil na pódiu. S Danem prostě musíme počítat. Počítat musíme taky s formací Quattro Plant Kawasaki, kde pojede stálice BSB a vítěz závodu WSBK, Chris Walker. Ten bude nejstarším jezdcem pole a bude se snažit předat zkušenosti talentovanému Dannymu Buchanovi, který bude naopak nejmladším pilotem z celého pole. Do top ten se pravidelně podívá i tým PR Racing Kawasaki, za který pojede vítěz Superstocků při WSBK a trojnásobný mistr britských supersportů, Karl \”Bomber\” Harris.  Tom Tunstall ve svém týmu Doodson Motorsport Honda již v BSB závodit nebude, ale udržel si skvělého Dána, Robbina Harmse. Toho jistě znáte z jeho úspěšného působení v GP125 a hlavně MS Supersport. Harms už loni ukázal, že mu to v BSB půjde a i nyní počítá s pravidelným umístěním v top ten. Jedinou Ducati 1199 Panigale nasadí tým Rapido Sport Racing Ducati a nebude ji vodit nikdo jiný, než dvojnásobný italský šampion Matteo Baiocco. Toho si určitě pamatujete z různých závodů v Evropě i při WSBK, kde dokázal získat top ten a chvilku byl kolegou našeho Jakuba Smrže v týmu Guandalini. Pole pak doplní týmMH Kawasaki s Lukem Quigleym a Howiem Mainwaringem Halsall Racing Kawasakipojede s Lee Costellem. Za vlastní formaci pojede i Aaron Zanotti.

Brands Hatch Indy:

 Délka okruhu: 1944 m.

Počet zatáček: 6

Pravých: 4

Levých: 2

 \"BH

Brands Hatch je magickým místem, kde na Vás dýchne pravá atmosféra závodění po anglicku. Nejde jen o to, že všude se dostanete velice blízko k trati, ale netypický profil s cílovou \”křivinkou\” a mnoha utaženými zatáčkami je opravdovou výzvou i pro zkušené jezdce. Ať už jste u trati, nebo třeba procházíte uzoučkým tunelem, kudy na trať najíždí všechny \”support classes\”, je to pořádný rachot a stojí zato se sem podívat. Ve zkrácené variantě Indy je navíc akce ještě častější a jezdec si v podstatě nemá šanci oddechnout. Jezdci si musí dávat pozor hlavně v prudké levé zatáčce Graham Hill, neboť levá strana pneumatiky se na tomto okruhu jen těžko zahřívá. Výhodou zkrácené varianty je, že diváci mají vše, jako na dlani.

Následující časy jsou již přepočteny do našeho pásma (CET). 

Pátek 05-04-20123

FREE PRACTICE   11:05 45\’
FREE PRACTICE   15:40 45\’
Sobota 06-04-2013
FREE PRACTICE 11:30 45\’
QUALIFYING (1)   15:45 20\’
QUALIFYING (2)   16:12 12\’
QUALIFYING (3)   16:31 8\’
Neděle 07-04-2013
WARM UP 11:00 10\’
RACE 1   13:45 30L
RACE 2   16:45 30L

 

Perfektní přímé přenosy z BSB zajišťuje Britský Eurosport 2, které komentuje také bývalý skvělý závodník James Whitham a s ním James Haydon. Kdo nechytá tento kanál, může zkusit na stránku mypremium.tv/, kde se dá sledovat British Eurosport 1 i 2. Záznamy v češtině by se pak měly objevit i na českém Eurosportu 2 v neděli od 23:00.

Celý víkend by snad nemělo pršet a teploty by se měly pohybovat mezi 6 – 9° Celsia. Ve čtvrtek se ale na okruh snesla sněhová nadílka, tak uvidíme.

 

Fansofsmrz

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1