Češka v paddocku formule 2: Skvělí byli Leclerc nebo Russell

Česká motoristická novinářka navštěvující závody formule 2 a formule 3 Šárka Chomiaková poskytla exkluzivní rozhovor pro náš web. V něm přiblížila, jak během závodních víkendů vypadá její program nebo zavzpomínala na současné piloty formule 1.

Šárka Chomiaková je českou motoristickou novinářkou, která se zaměřuje na juniorské šampionáty formule 2 a FIA F3. Od roku 2013 závody těchto dvou sérií osobně navštěvuje. Nyní nám poskytla exkluzivní rozhovor. V něm se rozpovídala o svém vztahu k těmto dvěma šampionátům, popsala, jak vypadá její harmonogram během závodního víkendu nebo se podělila také se svými vzpomínkami na nynější piloty formule 1.

Šárko, od roku 2013 jezdíš jako akreditovaná novinářka na závody F2 (dříve GP2) a FIA F3 (dříve GP3). Jak jsi se k motoristické novinařině dostala?

Začínala jsem s World Series by Renault. Tam jsem nejdříve jezdila jako fanoušek. Pak jeden můj kamarád zakládal o této sérii projekt a jelikož o mých znalostech WSR věděl, vzal mě k nim do týmu a tak jsem se v roce 2012 poprvé vydala do Maďarska na závody jako novinář.  Když jsem se tam dostatečně zabydlela, řekla jsem si, proč nezkusit i GP2, jelikož i to byla má oblíbená série. Podala jsem si žádost o akreditaci a vyšlo to. Ze začátku jsem jezdila na obě série, ale pak World Series by Renault zanikla a tak mi zbyla jen GP2.

Proč jsou to právě závody formule 2 a formule 3, na co se zaměřuješ? Co tě na těchto sériích přitahuje nejvíce?

Já mám obecně ráda formulové juniorské série, líbí se mi, že tam nejde jen o nějaký imaginární titul, ale ti kluci a holky bojují o splnění svého snu - dostat se do F1.  Je pak opravdu hezké, když se to některým povede. A samotné závody jsou také mnohem zábavnější než v F1. Je tam více akce, více předjíždění a šanci zvítězit má více pilotů. A když je to náhodou nuda, tak jsou ty závody alespoň krátké.

Jak těžké je získat pro závody formule 2 a formule 3 novinářskou akreditaci? Jaké požadavky pro to musíš splnit?

Hlavní požadavek je, že chtějí vidět články, které publikujeme. Já vždy byla akreditována celosezonně. V takovém případě je ještě podmínkou navštívit alespoň polovinu závodů. Problém spíše je, že počet akreditací je velmi omezen, takže ji dostane jen pár lidí.

Popiš nám, jak vypadá víkend na podniku F2 a F3 z pohledu novináře. Jak na něm kromě psaní reportáží a rozhovorů s jezdci trávíš čas?

Na okruhu bývám od čtvrtka.  To je PR den, takže největší šance udělat s piloty rozhovory. Jinak je to spíš takový poklidný den a moc se toho neděje. Také se většinou připojím k nějakému týmu a jdu si s ním projít trať.

V pátek už jsou tréninky a kvalifikace. Když mám štěstí, dostanu vestu pro fotografy a to pak mohu být po celou dobu s týmy v boxové uličce a dělat fotky, kolem okruhu ovšem nesmíme. Při volnu během dne se stíháme dívat na volné tréninky F1. Buď v TV v hospitality nebo živě za plotem, když je paddock dobře situován u trati. V pátek kolem oběda je ještě poslední šance udělat s piloty rozhovory, po zbytek víkendu už to jejich harmonogram příliš nedovoluje.  Večer po kvalifikaci je pak tisková konference s nejlepší trojicí, kde je naše přítomnost povinná.

 V sobotu ráno začíná první závod, kdy jsem opět v boxové uličce. Po každém závodu je opět tisková konference a pak pospíchám do hospitality psát reportáž. Dřív jsem sháněla od pilotů i ohlasy po závodě, ale od té doby, co jsou tiskové konference dělány profesionálněji, se mi to již nezdá vhodné, jelikož se na vše potřebné mohu zeptat tam. Po obědě se jede kvalifikace F1, to se každý v paddocku, kdo má alespoň chvíli čas, jde dívat do hospitality na TV. Odpoledne je další závod a závodí se i v neděli dopoledne. A pak už je konec. Občas zůstávám na závody F1, na který se opět díváme v televizi, ale to záleží na tom, kdy mám let domů.

Závody formule 2 a FIA F3 (dříve GP2 a GP3) navštěvuje Šárka Chomiaková od roku 2013. Foto: FIA Formula 2

 Je těžké domluvit si se závodníkem rozhovor? Jak moc jsou jezdci přístupní a ochotní?

Nejlepší je, když pilota odchytnete po obědě v hospitality, on má čas a udělá s vámi rozhovor hned. Vše ostatní je náročnější. Jako druhou možnost chodím piloty hledat do jejich motorhomů. Ale tam je problém, že se na piloty musím ptát mechaniků, a ti sami nevědí, kde se pilot právě nachází nebo kdy se vrátí. A také mají piloti většinou briefingy, občas mi přijde, že nedělají nic jiného, než že mají briefingy. Nejhorší jsou rozhovory s piloty Jezdecké akademie Ferrari, tam se musí předem dát otázky na schválení Ferrari. Kategorie sama o sobě byl pak Schumacher, s nímž neměl šanci udělat rozhovor žádný z novinářů F2.

Máš například i nějaký nepříjemný zážitek s tímto spojený, že by tě jezdec nějak ošklivě odbyl? Pokud ano, rozpovídej se o tom.

Většina pilotů ochotných je, i když samozřejmě čím méně známý pilot, tím je více nadšený, že s ním chcete dělat rozhovor. Ale i někteří top piloti byli na rozhovory super. Třeba Leclerc, Russell, De Vries, Gasly nebo Giovinazzi. Takový Mazepin mi hned na začátku oznámil, že se mnou žádné rozhovory dělat nebude. Myslela jsem si, že vtipkuje. Bohužel, když jsem za ním poprvé přišla s rozhovorem, zjistila jsem, že to vtip nebyl…

Se současným pilotem Haasu ve formuli 1 Nikitou Mazepinem si Šárka Chomiaková moc nepopovídala. Foto: Haas

Jak náročné je pro novináře cestování na závody F2 a F3 finančně?

Jezdění na závody je v první řadě cestování jako každé jiné. A v dnešní době již není žádné umění cestovat chytře, levně a často. 

F2 a F3 zpravidla doprovázejí během závodního víkendu formuli 1. Máte vy novináři pro F2 a F3 například i nějakou šanci přijít do styku s formulí 1? Nebo jste od ní nějakým způsobem odděleni?

F2 a F3 má svůj vlastní paddock a tak do kontaktu s F1 téměř nepřijdeme. Jen tiskové konference máme v mediálním centru F1, takže je nutné přejít přes jejich paddock. Tam sami ale nemůžeme. Musíme vždy počkat, až nás tam nějaká oprávněná osoba z vedení F2 odvede. Během závodů doprovodných sérií jsme pak v boxové uličce, kde stojíme před garážemi týmů F1. Takže nakouknout můžeme, ale třeba focení čehokoliv, co má něco společného s F1, je přísně zakázáno.  

Zkomplikovala vám akreditovaným novinářům pro F2 a F3 nějakým způsobem situaci koronavirová pandemie? Pokud ano, jak?

Bohužel ano, loni jsme na závody vůbec nesměli a letos zatím také ne. V průběhu sezony se to prý může ještě změnit, ale to nám slibovali už i loni…   

Během doby, co na závody F2 a F3 jezdíš, jsi přišla do kontaktu se spoustou závodníků. Někteří z nich se později prosadili i ve formuli 1. Za zmínku stojí například Charles Leclerc, Alexander Albon, George Russell, Carlos Sainz, Daniil Kvjat, Esteban Ocon, Lando Norris nebo Pierre Gasly. Jak vzpomínáš na setkávání s těmito piloty? Máš s nimi například nějaký zajímavý zážitek, ať už příjemný nebo nepříjemný?

Tito piloti bývali hvězdy většinou už v juniorských sériích. Takže kamarádit se s nimi nějak více nebylo možné. Proto na ně mám vzpomínky spíše z rozhovorů a také z momentů, kdy se stali šampiony, což je vždy krásný okamžik. Poměrně dost času jsem trávila v blízkosti Cunody, jelikož jsem kamarádila s jeho týmem. Ale sám Cunoda byl dost plachý a nijak speciálně jsme se nesblížili. Pamatuji si ale na jeho první pódium i první vítězství ve F3 v roce 2019. To bylo vážně úžasné. V jednom rozhovoru mi řekl, že jeho cílem je stát se mistrem světa a také překonat rekordy formule 1. Tenkrát to znělo dost naivně, dnes už to tak naivní není…

S Jukim Cunodou, současným pilotem AlphaTauri ve F1, strávila Šárka Chomiaková spoustu času. Foto: AlphaTauri

Pokud to situace dovolí, chystáš se letos na nějaké závody F2 a F3?

Letos máme zatím dovoleno podívat se alespoň na testy. I když jen jako fotografové a máme přísně zakázáno s kýmkoli mluvit. Takže teď na jaře stihnu ještě testy v Jerezu.  A doufám, že další budou možné na podzim. A kdyby v průběhu sezony začalo být možné navštěvovat i závody, tak samozřejmě hned pojedu, a to kamkoliv.

Co pro tebe znamená skutečnost, že F2 a F3 již letos nestartují během stejných víkendů? Zatímco F2 bude doprovázet F1 při osmi víkendech, F3 během jiných sedmi víkendů…

Rozdělení sérií situaci novinářům dost zkomplikovalo a prodražilo. Já rozhodně budu jezdit na obě série. Kam pojedu častěji, si budu vybírat podle okruhů. Jestli se do budoucna nic nezmění, tak to bude F3, jelikož má mnohem dostupnější kalendář než F2.

Tvým primárním zaměřením jsou F2 a F3. Neláká tě ale do budoucna navštívit i nějaké jiné závody? Pochopitelně se nabízí otázka, jestli bys do budoucna nechtěla „povýšit“ do F1? Vím, že jsi v minulosti navštívila i závody formule E, neplánuješ tedy na tyto závody vyrazit znovu? Nebo tě lákají nějaké úplně jiné šampionáty?

Vím, že pro ostatní novináře, kteří si F2 a F3 prošli, to byla jen přestupní stanice do F1. Mě však formule 1 neláká, F2 a F3 je pro mě jako druhý domov a dobrovolně bych je nikdy neopustila. Pokud jde o ostatní šampionáty, ráda bych se v budoucnu zkusila akreditovat i na další doprovodné série, které se od letošního roku k F1 připojí, a to W Series a Formula Regional  European Championship by Alpine. Ale to spíš jen pro zajímavost, když už budu na místě.

V budoucnu by se Šárka Chomiaková chtěla podívat mimo jiné i na závody ryze ženského formulového šampionátu W Series. Foto: W Series

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: archiv Šárky Chomiakové

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.