Šampioni ESET Cupu spolu ve světě. Milota a Salaquarda zahájí International GT Open na horské dráze

Po důkladné přípravě přichází první ostrá zkouška. Posádka stáje ISR ve složení Filip Salaquarda a Libor Milota zahajuje s vozem Audi R8 LMS GT3 nový ročník seriálu International GT Open. Hned na úvod ji čeká jeden z nejnáročnějších okruhů v kalendáři – portugalské Algarve.

„Je to tu jako na horské dráze. Určitě jde podle mě o jednu z těžších tratí v kalendáři. Nemůžete si dovolit dělat chyby, protože každá z nich znamená velkou časovou ztrátu. Také tu člověk musí být ostražitý. Je tu totiž pár nebezpečných míst, kde není vidět za horizont. Příležitosti pro předjíždění ale okruh rozhodně nabízí,“ přibližuje Filip Salaquarda, jaká výzva na něj a jeho parťáka tento víkend čeká.

Pro Salaquardu nepůjde v Algarve o první start. Pražský rodák se zde poprvé ukázal již v roce 2009, kdy ještě účinkoval ve Světové sérii formule Renault 3.5., v roce 2012 zde nastoupil do podniku FIA GT s Ferrari 458 Italia stáje AF Corse. Jeho poslední start na dráze je starý devět let. V roce 2015 už zde startoval s Audi rodinného ISR, ovšem v seriálu Blancpain GT Series. Libor Milota si sice během posledního dubnového víkendu zazávodí v Algarve poprvé, přesto už ale s tratí drobné zkušenosti má.

„Během zimy jsem zde testoval s Mercedesem. Také jsem se poctivě připravoval na simulátoru. Je to rozhodně výjimečná trať a moc se na ni těším. Baví mě a připadá mi zajímavá,“ říká rodák z Jablonce nad Nisou.

Nový okruh zanechal v Milotovi hluboký dojem. „Nebudu zastírat, že když jsem odjel první kola, tak jsem byl překvapen. Okruh jsem sice znal z televize, nikdy by mě ale nenapadlo, jaká horská dráha to je ve skutečnosti. Vzpomínám si, že když za mnou jelo auto, tak se v prvním stoupáku zrcátka sklopila a já ho za sebou vůbec neviděl. Na horizontu tohoto kopce jsem pak viděl jenom nebe a vůbec jsem nevěděl, kam jedu. Přes jiný horizont zase jedete ve velké rychlosti a za ním je pravotočivá zatáčka, do které brzdíte naslepo. Zajímavé je, že závodní stopa tu vede pěti různými variantami,“ přibližuje náročnost trati.

Okruh Algarve, který byl otevřen v roce 2008, se skládá ze 16 zatáček. Jedná se o technickou trať, která nabízí jak pomalé, tak rychlé pasáže a měří dohromady 4 684 metrů. Při víkendových závodech International GT Open si duo stáje ISR rozhodně nebude moci stěžovat na nedostatek konkurence. Celé startovní pole totiž tvoří 35 posádek, přičemž kategorie Pro-Am, do které Salaquarda s Milotou spadají, čítá hned 20 vozů.

Ačkoli pro tým ISR půjde v International GT Open o premiéru a Milota se Salaquardou nastoupí společně poprvé v životě, ani jeden není v šampionátu úplným nováčkem. Zatímco Milota loni absolvoval s Mercedesem AMG GT3 závody na Hungaroringu, Salaquarda nastoupil v roce 2013 s Ferrari italské stáje AF Corse do podniků v Monze a Barceloně.

V loňském roce byli oba hlavními protagonisty seriálu ESET Cup. Zatímco Salaquarda dosáhl jak ve sprintu, tak vytrvalosti třídy GT3 na titul, Milota se stal v obou hodnoceních vicemistrem. Tím navázal na svůj titul sprintového šampiona z roku 2022. Na všechny tyto úspěchy dosáhl s vozem Mercedes AMG GT3, do kterého usedal od sezony 2019.

Milota si moc dobře uvědomuje, že v International GT Open na něj čeká úplně něco jiného než v ESET Cupu. „Loni na Hungaroringu jsem prožil čtyři roky života za čtyři dny,“ říká s úsměvem. „Proto očekávám, že nyní to bude opět podobné. Z velkých šampionátů nemám téměř žádné zkušenosti, takže tlak na psychiku je samozřejmě ohromný, bude ale záležet jenom na mně, jak moc si to budu připouštět. Jsem ale připraven a obecně tyto situace zvládám dobře, tudíž nejsem nervózní,“ dodává.

Seriál International GT Open patří mezi nejprestižnější šampionáty pro vozy třídy GT3. Letošní sezona se bude skládat z celkem osmi podniků. Kromě Algarve se pojede i na Hockenheimringu (11.-12. května), ve Spa-Francorchamps (25.-26. května), na Hungaroringu (22.-23. června), v Le Castellet (20.-21. července), na Red Bull Ringu (13.-15. září), v Barceloně (28.-29. září) a Monze (19.-20. října). Formát závodního víkendu se bude obvykle skládat ze dvou jízd. Zatímco první bude 70 minut dlouhá, druhá bude vypsána na 60 minut. Výjimkami jsou podniky ve Spa-Francorchamps a Monze. Zde se odjede během víkendu vždy jen jeden závod o délce čtyř hodin.

V Portimau se první závod uskuteční v sobotu od 15:15. Nedělní klání začne ve 13:20.

Foto: International GT Open

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.