Sargeantova formulová kariéra před dvěma lety málem skončila. Se záchranou pomohl i Charouz

Současný pilot Williamsu Logan Sargeant vděčí za šanci závodit ve F1 mimo jiné i Antonínu Charouzovi. Právě jeho stáj mu před dvěma lety hodila záchranné lano, když už to vypadalo, že se Američan bude muset s formulovým závoděním rozloučit.

Psal se rok 2020 a Sargeant zažíval svou nejlepší sezonu ve formulové kariéře. Zatímco v sezoně 2019 vybojoval při svém premiérovém ročníku ve FIA F3 s Carlinem pouze pět bodů, po přechodu do špičkové Premy šel výkonnostně nahoru. Dosáhl na dva triumfy a až do posledního závodu bojoval spolu se svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim a Théem Pourchairem o titul. Do poslední jízdy dokonce vstupoval se stejným počtem bodů jako Piastri, se kterým se dělil o vedení. Američana ale potkal hned v prvním kole incident, který ho vyřadil ze závodu. Kvůli tomuto odstoupení skončil celkově na třetí příčce.

Titul sice Sargeantovi o pouhé čtyři body unikl, i tak byl ale po vydařené sezoně považován za kandidáta na přestup do F2. K tomu se skutečně schylovalo. Sargeant dostal při posezonních testech šanci od španělského Camposu. Pak ale přišel střet s realitou.

"Formule 2 je pro letošek ze hry. Je příliš drahá, a to je problém. Sice se říkalo, že s menším počtem podniků klesnou náklady, ve skutečnosti si ale myslím, že naopak trochu vzrostly, takže je to opravdu obtížné. A dokonce i do některých týmů, které nepatří ke špičce, musíte stále přinést pořádný balík," naříkal Sargeant v úvodu roku 2021.

Rodák z Floridy se pomalu, ale jistě začínal smiřovat s tím, že jeho sen o formuli 1 se chýlí ke svému konci.

"Byl jsem na sto procent přesvědčený, že v tomto ohledu už je po všem, abych byl upřímný. Zkrátka jsem si říkal "dobře, budu to směřovat směrem k LMP nebo IndyCar." V tu dobu jsem s tím byl spokojený," přiznává.

Záchrana od Charouze

V roce 2021 už Sargeant opravdu nakoukl do závodu sportovních vozů. Zatímco v European Le Mans Series odjel dva závody ve třídě LMP2, V Michelin Le Mans Cupu absolvoval dva podniky s Ferrari 488 GT3.

Sen o F1 se mu ale nakonec zas tak moc nevzdálil. Přišla totiž překvapivá nabídka od stáje Charouz Racing System. Ta se v předchozích dvou sezonách FIA F3 trápila a sháněla někoho rychlého. Sargeant byl sice zpočátku skeptický, nakonec ale na nabídku kývnul. Nic velkého ale od ní nečekal.

"Vzal jsem to jenom proto, abych jim pomohl. Byl jsem připraven udělat, co bylo v mých silách, vůbec jsem ale neočekával, že by z toho mohlo vzejít něco pro další sezonu. Vlastně jsem vůbec nevěděl, co od toho očekávat, příliš jsem o tom nepřemýšlel," vzpomínal s odstupem času.

V tomto se ale Sargeant spletl. Stal se totiž tahounem stáje a s týmem, který se v předchozích dvou sezonách "plácal" na chvostu, dokázal divy. Získal čtyři pódiová umístění, přičemž úvodní jízdu posledního podniku v ruském Soči dokonce vyhrál. Šlo o první vítězství Charouze v tomto šampionátu.

Po této sezoně už se vše schylovalo k přestupu do IndyCar. V plánu byl i test s týmem s A.J. Foyt Enterprises. Nakonec ale bylo opět vše jinak. Sargeant totiž svými výkony zaujal Williams a ten ho vzal do své juniorské akademie. Najednou zase začal věřit, že by si jednou mohl zazávodit ve F1.

"Priority se změnily. Myslím si, že budu potřeba v továrně, takže IndyCar padá. Znovu se soustředím výhradně na F1. Chci tuto příležitost chytit za pačesy a udělám všechno, co je v mých silách, abych se tam dostal. Tento cíl mám už od doby, kdy jsem byl malé dítě," byl optimistický do budoucna.

Ještě v sezoně 2021 si v Džiddě zazávodil ve formuli 2 za stáj HWA Racelab. O rok později odjel celou sezonu za Carlin. Mimo jiné i po dvou vítězstvích obsadil celkovou čtvrtou příčku, čímž získal dostatek bodů pro zisk superlicence. Kromě toho odjel za Williams i čtyři volné tréninky. Na britskou stáj zapůsobil natolik, že se ho již pro sezonu 2023 rozhodl angažovat do F1 po boku Alexandera Albona, přestože ho chtěl v F2 nechat minimálně dva roky. Sargeant nahradil trápícího se Nicholase Latifiho.

Sargeant se tak stal prvním Američanem ve F1 od Alexandera Rossiho, který v šampionátu závodil v roce 2015. Jeho první závod v Bahrajnu skončil 12. místem. Jak se mu povede během nadcházejícího víkendu při Velké ceně Saúdské Arábie a v dalších závodech, ukáže čas.

Foto: Williams Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.