Mezi vítězi motocyklové Velké ceny Austrálie najdeme i jedno české jméno. Lukáši Peškovi se v roce 2007 podařilo na Phillip Islandu ovládnout závod třídy do 125 ccm. Šlo o poslední triumf v mistrovství světa nejenom pro Peška, ale také pro české barvy v nejslabší třídě.
Před letošní Velkou cenou Austrálie nejsou po sobotě vyhlídky českých fanoušků nejrůžovější. Filip Salač odstartuje do závodu třídy Moto2 až jako osmnáctý a není tak pochyb o tom, že na něj čeká těžký závod. Byly ale doby, kdy na Phillip Islandu slavil český jezdec i vítězství. V roce 2007 se to povedlo Lukáši Peškovi ve třídě do 125 ccm.
Tehdy jednadvacetiletá naděje naší motocyklové silnice zažívala svou nejvydařenější sezonu v kariéře. Při Velké ceně Číny v Šanghaji si Pešek připsal svůj premiérový triumf, díky čemuž se dva závody nacházel dokonce v čele průběžného pořadí. Zazářit se mu podařilo i v Brně. Na Masarykově okruhu dorazil do cíle jako třetí a stal se po 36 letech prvním Čechem, který před domácím publikem vystoupal na stupně vítězů v domácí velké ceně.
Právě od brněnského víkendu to ale závodníkovi stáje Valsir Seedorf začalo drhnout. Zatímco v Misanu upadl tři kola před koncem po bitvě ve vedoucí skupině a obsadil až 20. místo, v Portugalsku si připsal pouze tři body za 13. pozici a v japonském Motegi zaznamenal 12. příčku poté, co se svou Derbi dvakrát havaroval. Tyto výsledky ho ze třetí pozice, o kterou se po Brně dělil s Tomojošim Kojamou, odsunuly na šestou příčku. Z ní zaostával za Japoncem o 20 bodů. Doufal proto, že v Austrálii tuto smolnou sérii konečně utne.
Na Philip Island měl pražský rodák z minulosti příjemné vzpomínky. V roce 2003 zde totiž ještě jako jezdec stáje Yamaha Kurz ve třídě do 250 ccm získal své první body v mistrovství světa za 12. místo. Jeho nejlepší výsledek ovšem pocházel z ročníku 2006, kdy zde dokončil závod třídy do 125 ccm jako šestý. V roce 2007 si ale zadělal už v kvalifikaci na lepší umístění – zajel totiž třetí čas.
V závodě se sice v úvodních metrech z pódiových pozic na okamžik propadl, brzy se ale vrátil do nejlepší trojice zpět a do dalšího kola najížděl jako druhý. V dalších okruzích se nejednou objevil na čele, pokaždé ale měl jeho pobyt na špici jen krátké trvání. Ve vedoucí skupině totiž jezdilo hned 11 závodníků a pořadí se často měnilo. Nejvíce se tak dělo na cílové rovince, kdy závodníci těžili z jízdy ve větrném pytli.
#OnThisDay 2007 at Phillip Island, Lukas Pesek on 125cc Derbi took his final GP win from Joan Olive & Hector Faubel (Robert Cianflone/Getty) pic.twitter.com/FJqvq7b2Si
— MotoGP Fan Zone (@bgmotogp) October 14, 2016
Patnáct kol před koncem se sice Peškovi a Mattiovi Pasinimu podařilo mírně poodjet soupeřům a sváděli spolu boj o vedení, za tři kola už ale byla bitva o vítězství opět početnější a nebylo tak nic jistého. Jedenáct kol před cílem sice přišel další Peškův pokus o únik, ani tentokrát ale nebyl úspěšný. O čtyři kola později o vedení znovu přišel.
Pořadí se poté často měnilo a přesýpalo až do závěrečného kola. Do něj Pešek najížděl jako druhý za Joanem Olivem. Kromě této dvojice ale mohli stále pomýšlet na vítězství také Héctor Faubel, Simone Corsi, Tito Rabat, Tomojoši Kojama, Mattia Pasini, Gábor Tálmácsi nebo Sergio Gadea. Nakonec to ale byl náš reprezentant, kdo vystoupal na nejvyšší stupeň.
Rozhodující moment přišel právě v nájezdu do posledního kola. Na cílové rovince se Pešek vyvezl za Olivem a posunul se dopředu. Po tomto předjížděcím manévru si dokázal vytvořit takový náskok, že už ho ve zbytku závodu nikdo nedohnal. Olive se sice snažil využít na cílové rovince větrného pytle, k zisku prvenství mu ale chybělo 90 tisícin sekundy.
„Několikrát jsem při předjíždění zariskoval, ale věřil jsem si. Motorka byla perfektní i na rovinkách. Sehrál jsem to dneska nádherně, taktika vyšla dokonale. Tohle druhé vítězství má pro mě velkou cenu. Druhá polovina byla strašně těžká, ale teď se mi konečně zase vrátil dobrý pocit a sebedůvěra. Tým taky odvedl vynikající práci,“ radoval se Pešek v cíli.
Šlo o velmi důležitý triumf. Vrátil se totiž díky němu na čtvrté místo v průběžném pořadí a do posledních dvou závodů šel jen s pětibodovou ztrátou na Kojamu. Zatímco v Malajsii ale dojel šestý, ve Valencii si připsal pátou příčku a do nejlepší trojice tak nepronikl.
Pro Peška šlo v Austrálii nejen o jeho poslední vítězství v MS, ale také o finální pódiové umístění. Od roku 2008 se totiž přesunul do třídy do 250 ccm, kde působil do roku 2010 (tehdy už se jmenovala Moto2). Zatímco v konečném pořadí šampionátu dosáhl nejvýše na 14. místo v roce 2009, jeho závodním maximem byla devátá pozice. Na té dojel během sezony 2009 hned třikrát – v Motegi, Le Mans a Indianapolisu. Jeho působení v MotoGP v roce 2013 pak skončilo bez bodů. Nejlépe dojel na 16. místě v Barceloně.
V historii mistrovství světa silničních motocyklů, která se píše od roku 1949, najdeme jenom tři Čechy, kterým se podařilo vyhrát závod. Kromě Peška jsou jimi také František Šťastný (3x ve 350 ccm, 1x v 500 ccm) a Karel Abraham. Ten triumfoval v roce 2010 při závodě třídy Moto2 ve Valencii.
Foto: Lukáš Pešek via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.