Kdo z vás si vzpomíná na dobu, kdy si současný zkušený „dakarista“ Martin Prokop vyzkoušel také okruhy? Jihlavský jezdec absolvoval dva závody s Mercedesem AMG SLS GT3. O ten se dělil s bývalým pilotem F1 Robertem Kubicou.
Psal se rok 2016. Prokopovi tehdy bylo 33 let a do té doby se pravidelně objevoval při soutěžích rallyeového mistrovství světa WRC s vozem Ford Fiesta RS WRC. Od nové sezony už se ale v tomto šampionátu účastnil pouze vybraných podniků a začal se věnovat novým dobrodružstvím. V lednu nejprve dosáhl na 14. místo při premiérovém startu na Rallye Dakar za volantem Toyoty Hilux a v březnu se pak otevřela další nová kapitola jeho kariéry – okruhy.
Do nové disciplíny vyrazil Prokop s vozem Mercedes AMG SLS GT3. Jeho první vystoupení se odehrálo v italském Mugellu v rámci dvanáctihodinového závodu seriálu 24H Series. Pozornost tehdy český jezdec vzbudil ještě předtím, než na rychlé toskánské trati vůbec odjel první kolo.
Spolu s ním totiž do podniku nastoupil bývalý pilot F1 Robert Kubica. Pro Poláka se tehdy jednalo o první okruhový start od Velké ceny Abú Zabí 2010. V roce 2011 totiž jeho kariéru poznamenala vážná rallyeová nehoda, při které utrpěl četná zranění včetně vážného poranění pravé ruky, která jen tak tak unikla amputaci. Od sezony 2013 se pak účastnil stejně jako Prokop soutěží rallyeového mistrovství světa, kde hned ve svém prvním roce zazářil titulem mistra světa v kategorii WRC 2.
Do italského podniku vstoupila dvojice stáje MP-Sports slibně. Kubica totiž v kvalifikaci dlouho usiloval o pole position a nakonec pro start závodu, který byl rozdělen na dvě části (4 hodiny v pátek, 8 v sobotu), vybojoval třetí místo. Sen o úspěšném Kubicově návratu a Prokopově premiéře se ale začal hroutit hned po startu.
Kubica se v úvodu pokoušel dostat na druhé místo před Roryho Butchera. Mezi dvojicí ale došlo ke dvěma kontaktům, které polského jezdce odsunuly na čtvrtou příčku. To by ještě nebylo tak zlé. Za necelých 15 minut se ale Kubicovi rozsypalo zavěšení pravého předního kola, když brzdil do poslední zatáčky. Následovala návštěva mechaniků, během které tým nabral ztrátu 20 kol. Zdálo se, že naděje na dobrý výsledek jsou pryč.
Potíží se v týmu nezbavili ani při sobotní fázi závodu. Tentokrát se dostavily problémy s převodovkou, kvůli kterým Prokop s Kubicou nemohli závod dokončit. Klasifikováni nakonec byli jako čtyřicátí čtvrtí celkově a současně na desáté pozici ve třídě A6-Pro.
„Podle dosahovaných časů víme, že jsme mohli pomýšlet na stupně vítězů a třeba i na vítězství,“ mrzelo tehdy Prokopa. Ten si pochvaloval i spolupráci s Kubicou. „Robert v závodě ukázal nejen skvělou rychlost a techniku jízdy, ale také orientaci a fungování v hustém provozu několika desítek vozů na okruhu. Mně trvalo déle prokličkovat mezi ostatními vozy, ale Robert tím projížděl mazácky jako nůž máslem,“ uvedl.
Z Mugella Prokop odjížděl pevně rozhodnut, že se ještě nějakého dalšího okruhového závodu zúčastní. A to se opravdu stalo zhruba o měsíc později. Objevil se na Masarykově okruhu v Brně při podniku Slovenského okruhového poháru. Zde neměl ve třídě nad 3 500 ccm konkurenci – kraloval v kvalifikaci i ve všech rozjížďkách.
Tím ale okruhové účinkování Martina Prokopa skončilo. V dalších letech svou hlavní pozornost i nadále věnoval klasickým i dálkovým rallyeovým soutěžím. Od té doby ani jednou nevynechal Rallye Dakar, které se v těchto dnech účastní už podesáté. Loni obsadil páté místo, čímž stanovil nové české maximum v kategorii automobilů.
Před dvěma lety vzpomínal v exkluzivním rozhovoru pro server MotorMix na okruhové účinkování takto. „Okruhy mě bavily. Absolvoval jsem spoustu testů. Jel jsem s Mercedesem i s Lamborghini a měl ty správné parťáky Tomáše Engeho a Jarka Janiše, kteří mě učili co a jak. Pak jsem jel s Robertem Kubicou závod, což byla skvělá škola,“ ohlížel se.
Prokop se tehdy dokonce nevzdal možnosti, že se v budoucnu na okruhy vrátí. „Uzavřené to pro mě určitě není a rád se na ně vrátím. Je to sice něco jiného, ale je to fantastická disciplína, určitě bych si to užil. Pořád klukům říkám, ať to dají dohromady a pojedeme se na okruh povozit. Čas je ale proti nám,“ tvrdil v roce 2022.
Foto: MP-Sports
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.