Hanikově partě uniklo v mostecké šestihodinovce vítězství jen těsně, bednu získali i další čtyři Češi

Na Autodromu Most se tento víkend konal závěrečný podnik letošního ročníku vytrvalostního mistrovství světa v závodech silničních motocyklů. V šest hodin dlouhém závodě nastoupilo i sedm českých zástupců – Karel Hanika, Ondřej Ježek, Michal Filla, Karel Pešek, Filip Salač, Oliver König a Dominik Jůda. Jejich účinkování jsme pro vás průběžně sledovali.

Letošní sezona vytrvalostního mistrovství světa v závodech silničních motocyklů FIM EWC tento víkend vrcholí. Závěrečné dějství ročníku 2021 hostí Autodrom Most. Na okruhu ležícím na severozápadě Čech se šampionát představí vůbec poprvé. Konání podniku bylo oznámeno v létě poté, co došlo k dodatečné úpravě kalendáře. Původně se měl mostecký závod jet jako osmihodinový. Poté byl ale zkrácen na šest hodin. Důvodem byly hlukové restrikce, které upravuje provozní řád okruhu, a také snaha zajistit, aby se závod dojel za dostatečného světla.

Hanika, Ježek a Filla znovu v akci

Stejně jako před třemi týdny při dvacetičtyřhodinovém závodě Bol d´Or na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet uvidíme závodit mimo jiné i Karla Haniku, Ondřeje Ježka a Michala Fillu. Hanika se představí tradičně v posádce stáje YART Yamaha, kde budou jeho parťáky Niccoló Canepa a Marvin Fritz. Ondřej Ježek bude znovu hájit barvy slovenského týmu Maco Racing. Jeho posádka bude tentokrát pouze dvoučlenná a Ježka doplní Anthony West. Michal Filla utvoří spolu s Bartlomiejem Wiczynskim a Markem Szkopkem druhou posádku týmu Wójcik Racing.

YART Yamaha letos zažívá smolný rok. Hanika, Canepa a Fritz vždy ukázali rychlost v kvalifikacích. Zatímco do čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a dvanáctihodinovky v Estorilu se kvalifikovali jako první, v kvalifikaci na Bol d´Or skončili druzí. Tyto výsledky se jim ale v závodech nepodařilo proměnit. Zatímco v Le Mans a Le Castelletu kvůli technickým problémům nedojeli, v Estorilu skončili po havárii Canepy až desátí. Desátý je tým i celkově se 47 body. Maco Racingu patří s 54 body devátá pozice. Wójcik Racing Team 2 je v hodnocení FIM World Cupu devatenáctý se 17 body.

Premiéry Salače a Königa, návraty Jůdy a Peška

Zastoupení domácích závodníků v mosteckém podniku nebude pouze trojčlenné, ale hned sedmičlenné. Nemalou pozornost budí start posádky týmu TME Racing, která je složená z majitele stáje Dominika Jůdy a dále z jediného českého jezdce mistrovství světa silničních motocyklů Filipa Salače a z letošního účastníka světového šampionátu třídy Supersport 300 Olivera Königa. Pro Königa a Salače půjde o vytrvalostní premiéru. Dominika Jůdu jsme mohli v FIM EWC vidět již v roce 2017 na Slovakiaringu a poté v roce 2019 v Sepangu.

Kromě Dominika Jůdy se ale do FIM EWC po delší době vrací také Karel Pešek. Stejně jako Filla a posádka TME Racingu nastoupí Pešek v rámci hodnocení Superstock. Bude hájit barvy francouzské stáje Energie Endurance 91, kde budou jeho parťáky Martin Choy a Noel Roussange. V hodnocení FIM World Cupu se Energie Endurance 91 nachází se 40 body na 11. místě.

Čtvrtek

První volný trénink

Program podniku odstartoval již ve čtvrtek, kdy jsou na programu dva volné tréninky a také obě kvalifikace. Z Čechů dopadl nejlépe Karel Hanika. Posádka YART Yamahy, z níž byl nejrychlejší Marvin Fritz, totiž nestačila pouze na trojici týmu BMW Motorrad ve složení Ilja Michalčik, Markus Reiterberger a Kenny Foray a obsadila druhou příčku.

Ideálně neproběhl trénink pro posádky stájí Maco Racing a Wójcik Racing Team 2. Týmový kolega Ondřeje Ježka Anthony West v závěru tréninku upadl. Současně byl ale rychlejším z obou jezdců a díky jeho času skončila stáj na celkovém osmém místě. U Wójcik Racing Teamu zase havaroval Bartlomiej Wyczinski a po tomto pádu mu lékaři už nedovolili nastoupit do kvalifikace. V tréninku skončila posádka osmnáctá celkově a pátá mezi superstocky. Michal Filla byl jejím nejrychlejším jezdcem.

TME Racing skončil celkově čtrnáctý a mezi superstocky z toho bylo druhé místo. Nejrychlejším z české trojice byl Filip Salač. Karel Pešek byl nejrychlejším jezdcem týmu Energie Endurance 91. Celkově svému týmu vyjel 19. místo a v hodnocení Superstock skončil šestý.

První část kvalifikace

Stáj YART Yamaha se ve všech třech částech první kvalifikace umístila v nejlepší trojici. Karel Hanika zajel v první části nejrychlejší čas. Marvin Fritz obsadil ve druhé části stříbrnou příčku a Niccoló Canepa skončil v závěrečném segmentu třetí.

Za Maco Racing nastoupil v první části Anthony West, který zajel celkově čtrnáctý čas a obsadil jedenácté místo v klasifikaci EWC. Čtrnácté místo obsadil v celkovém pořadí také Ondřej Ježek při druhé části. V EWC skončil dvanáctý.

Barvy stáje Wójcik Racing Team 2 hájil v první části Marek Szkopek. Polák sice během svého vystoupení upadl, celkově ale skončil šestnáctý a čtvrtý v hodnocení v Superstock. Michal Filla skončil ve druhé části desátý a mezi superstocky byl nejlepší.

Filip Salač skončil v první části celkově třináctý a třetí mezi superstocky. Třetí místo obsadil v hodnocení Superstock také Oliver König při druhé části. Celkově zajel patnáctý čas. Dominik Jůda obsadil ve třetí části celkové 16. místo a v klasifikaci Superstock se umístil jako čtvrtý.

Stáj Energie Endurance 91 začala v první části sedmnáctým časem celkově a pátým místem v hodnocení Superstock, o což se postaral Karel Pešek. Noel Roussange skončil ve druhé části na celkové 24. pozici a na desáté příčce v hodnocení Superstock. Martin Choy zajel ve třetí části celkový sedmnáctý čas a páté místo v superstocích.

Druhý trénink

Ve druhém tréninku byla nejrychlejší stáj YART Yamaha. O nejrychlejší čas rakouského týmu se stejně jako v prvním tréninku postaral Marvin Fritz. Týmu Maco Racing zajistil Anthony West 12. příčku celkově a jedenáctou v hodnocení EWC.

Z týmu TME Racing byl opět nejrychlejší Filip Salač. Budoucí závodník třídy Moto 2 v mistrovství světa skončil celkově šestnáctý a třetí v klasifikaci Superstock. Z Wójcik Racingu Teamu 2 zajel opět nejrychleji Michal Filla, který skončil na absolutní 18. příčce a současně na pátém místě v hodnocení Superstock. Tým Energie Endurance 91 skončil díky Karlu Peškovi devatenáctý celkově a šestý v superstocích.

Druhá část kvalifikace

I druhá kvalifikace vyšla týmu YART Yamaha na výbornou. Zatímco v první části byl nejrychlejší Karel Hanika, ve druhé Marvin Fritz a ve třetí Niccoló Canepa. První příčku stáj obsadila i v celkových výsledcích kvalifikace, kterou vyhrála s průměrným časem 1:33,571. O nejrychlejší čas týmu, který měl hodnotu 1:33,541, se postaral opět Marvin Fritz. Česko-německo-italská trojice tak získala své třetí pole position v sezoně.  Maco Racing vyrazí do závodu z celkové 12. pozice a současně z jedenáctého místa v hodnocení EWC. O nejrychlejší čas týmu (1:35,683) se postaral Anthony West.

Z dvojice Wójcik Racingu Teamu 2 ve složení Marek Szkopek a Michal Filla byl rychlejší Filla. Zatímco celkově skončila posádka čtrnáctá, mezi superstocky byla druhá. Filip Salač, Oliver König a Dominik Jůda z TME Racingu skončili sedmnáctí v absolutním pořadí a čtvrtí v superstocích. Z týmu Energie Endurance 91 zajel nejrychlejší čas Karel Pešek. V celkovém pořadí kvalifikace obsadil spolu s Noelem Roussangem a Martinem Choyem dvacátou příčku. Mezi superstocky skončila trojice sedmá.

Sobota

Warm-up

Warm-up, jehož start byl odložen kvůli mlze,  skončil pro tým YART Yamaha druhou příčkou. Časem 1:36,023 se o ni postaral Niccoló Canepa. Rychlejší než Ital byl pouze Ilja Michalčik ze stáje BMW Motorrad. Nejrychlejší čas slovenské stáje Maco Racing zajel Ondřej Ježek a obsadil třináctou pozici.

Stáj Wójcik Racing Team 2 obsadila díky Michalu Fillovi celkovou desátou příčku. Zároveň ale byla nejrychlejší v hodnocení Superstock. Karel Pešek byl nejrychlejším jezdcem týmu Energie Endurance 91. Ve výsledkové listině z toho bylo celkové 19. místo a šestá pozice mezi superstocky. Sedmá mezi superstocky a na 20. pozici celkově skončila posádka TME Racingu. Jejího nejlepšího času dosáhl i ve warm-upu Filip Salač.

Závod

Ani třetí start z pole position nakonec stáj YART Yamaha neproměnila ve vítězství. Rakouský tým potkaly komplikace již na startu. Marvin Fritz nemohl nastartovat a po prvním kole figuroval až na 20. příčce. Později se sice ještě při zastávce v boxech přidaly další potíže s motorem, týmu se ale dařilo postupovat vzhůru a později jsme mohli posádku, kterou kromě Fritze tvořili i Niccoló Canepa a Marvin Fritz, vidět dokonce na úplném čele. Nakonec sice obsadila druhé místo, i tak se ale jednalo o její nejlepší výsledek v jinak smolné sezoně.

Vítězné posádce ve složení Ilja Michalčik, Markus Reiterberger a Kenny Foray  z týmu BMW Motorrad podlehli u YARTu jenom těsně. Reiterbergera a Fritze totiž dělilo v cíli pouhých 70 tisícin sekundy. Spolu s těmito dvěma týmy vystoupili na pódium také Gregg Black, Xavier Simeon a Sylvain Guintoli z týmu Yoshimura Sert Motul, kteří skončili třetí a zajistili francouzské stáji zisk titulu.

Karel Hanika není ale jediným českým závodníkem, kterému mostecká šestihodinovka přinesla pódiové umístění. Trofeje si z podniku totiž odnášejí také jezdci stáje TME Racing Dominik Jůda, Filip Salač a Oliver König a rovněž Karel Pešek z týmu Energie Endurance 91. Salač, König a Jůda sice celkově obsadili osmé místo, v rámci hodnocení Superstock z toho ale bylo druhé místo. Karel Pešek a jeho parťáci Noel Roussange s Martinem Choyem skončili celkově devátí a současně třetí v superstocích.

Maco Racing nejprve sužovaly potíže s prasklým olejovým filtrem. Poté ji potkal pád po nájezdu na olejovou skvrnu a krátce po výjezdu z boxů zůstal Ondřej Ježek stát na trati poté, co se z jeho motorky začalo kouřit. Nakonec Ježek se svým parťákem Anthonym Westem obsadil sedmnácté místo celkově a desátou pozici v hodnocení EWC.

Michala Fillu a Marka Szkopka z Wójcik Racing Teamu 2 potkal během závodu únik oleje. Nakonec skončili na 19. pozici absolutně. V hodnocení Superstock byli devátí.

 

 

Výsledky ZDE
Konečné pořadí ZDE

Úvodní foto: YART Yamaha

 

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.