30 let trucků v Mostě: Nejvíc se dařilo dnešním veteránům a značce MAN, Lacko má šanci přepsat historii

Třicetiletá historie závodění tahačů na okruzích přináší celou řadu zajímavostí i rekordů

Poprvé závodní tahače zaduněly na mosteckém okruhu se jely 4. až 6. září 1992. Klání tehdy moderoval populární bavič Petr Novotný a country skupina Fešáci hrála živě přímo na kamionu.

Na start dorazila řada evropských jezdeckých es, mezi nimiž nechyběl světový šampion v rallye Stig Blomqvist. Další výjimečnou osobností na startu byl Slim Borgudd, který se proslavil jako hudebník spolupracující i se slavnou skupinou ABBA, a rovněž uspěl i v motoristickém sportu, když v letech 1981 a 1982 startoval za týmy ATS a Tyrrell ve formuli 1, a v roce 1995 vybojoval s tahačem Mercedes-Benz 1834-S evropskou korunu titul v nejvyšší třídě Super Race Truck.

Pozornost pak přitahoval i Steve Parrish a jeho Mercedes-Benz 1450-S, s nímž tento Brit právě v této sezony vybojoval svůj druhý z celkem pěti titulů evropského mistra v závodech tahačů.

Československé barvy byly v Mostě reprezentovány v září roku 1992 závodními tahači domácí značky LIAZ. Mezi hlavní hvězdy se s nimi i díky svým výkonům a výsledkům řadil František Vojtíšek, a vedle něj i populární Karel Patočka, který v jednom ze závodů zvítězil.

Autodrom Most  byl po úspěšné zkoušce z roku 1992 zařazen do kalendáře šampionátu, a rok 1993 přinesl závody, jejichž výsledky se již započítávaly do bojů o mistrovské tituly v jednotlivých třídách. Po dvou prvenstvích v nich získali Francouz Gérard Cyunet ve skupině A, Němec Gerd Körber ve skupině B a Brit Steve Parrish ve skupině C.

Z domácích závodníků měl nejvyšší ambice  František Vojtíšek, kterého však pronásledovala smůla, když se v úvodu druhého závodu srazil se Stanislavem Matějovským, a Finkou Minnou Kopalovou, a závod dokončil s poškozeným tahačem. Tehdy se také před domácím publikem poprvé objevil Martin Koloc, tehdy za volantem liazky.

Devadesátá léta přinesla na mostecký závodní okruh nepřeberné množství příběhů ze světa závodních tahačů, z nichž si krátkou zmínku rozhodně zaslouží rok 1997. Právě v tomto roce obohatil  startovní pole nový vůz Praga TN 24.420, jehož dynamické linie pro tým IMC Praga Sport navrhl známý designér Václav Král. Za volant výjimečného tahače pak usedl Koloc, který s ním v Mostě získal čtyři suverénní víkendové výhry a předvedl úžasnou podívanou pro diváky. Z Královy původně skautské přezdívky Baghíra byl později odvozen i název dnes celosvětově známého týmu. 

První dvě desetiletí jednadvacátého století nabízela v závodech tahačů i nadále dramatické souboje, ale také změny v rozdělení a pravidlech pro jednotlivé třídy. Překotný byl i vývoj techniky. Monstra z přelomu osmdesátých a devadesátých let nahradily sice i nadále extrémní speciály, ale se stále sofistikovanější technikou a důrazem na minimalizaci svého vlivu na životní prostředí, což mimo jiné dokazuje i skutečnost, že naftu nahradilo biopalivo, které výrazně snižuje emise škodlivých výfukových plynů.

Na popularitě závodů tahačů u nás má bezpochyby lví podíl i skutečnost, že Českou republiku v nich reprezentovali domácí jezdci spolu s tahači značek LIAZ, Praga, Tatra a od počátku jednadvacátého století špičkový domácí tým Buggyra ZM Racing s vlastními vozy, který samozřejmě nevynechá ani letošní Czech Truck Prix.

Zajímavé jsou i historické statistiky v předvečer jubilejního klání v Mostě. Jezdcům kralují veteráni Antonio Albacete a Antonio Albacete s deseti triumfy, jen o jeden méně mají domácí hvězdy David Vršecký a Adam Lacko. Druhý jmenovaný má v Buggyře šanci historické statistiky v sobotu a neděli přepsat ve svůj prospěch.

Nejúspěšnější piloti Czech Truck Prix podle vítězství v pohárových závodech:

10x Antonio Albacete
10x Jochen Hahn
9x Adam Lacko
9x David Vršecký
5x Norbert Kiss
5x Martin Koloc
5x Markus Bösiger
4x Gerd Körber
4x Steve Parrish
4x Frankie Vojtíšek
4x Egon Allgäuer

Značkám vévodí jednoznačně MAN se 46 vyhranými jízdami. Za ním je domácí Buggyra s 19 triumfy.

Nejúspěšnější značky Czech Truck Prix podle vítězství v pohárových závodech:

46x MAN
19x Buggyra
12x Mercedes
5x Iveco
5x Renault
5x Sisu
3x Škoda LIAZ
3x Caterpillar

S využitím TZ Autodromu Most

Foto: Autodrom Most a Buggyra ZM Racing

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.