Chci si udržet kontakt se superbiky, říká König. Na příští rok plánuje supersporty i vytrvalost

Možnosti pro příští sezonu, velké přestupy v MS superbiků i šance Filipa Salače na titul v Moto2. O tom všem jsme si pohovořili s Oliverem Königem v našem rozhovoru.

Sedačku pro příští sezonu MS superbiků se ti bohužel nepodařilo získat. Předpokládám tedy, že u tebe panuje zklamání…

Na jednu stranu ano, na druhou stranu si ale myslím, že když se podíváme na letošní sezonu, tak rozhodně nemá smysl zůstávat za každou cenu. Je to mistrovství světa a je proto potřeba, aby do sebe zaklaply všechny potřebné věci. To se ale nestalo. Na jednu stranu to tedy je zklamání, na druhou stranu ale nemá význam v šampionátu zůstávat za každou cenu. Má to tedy dvě stránky.

Obě uplynulé sezony jsi absolvoval na motocyklu Kawasaki stáje Orelac. Loni jsi sice získal tři body, letos tě ale trápily technické problémy a nepodařilo se ti bodovat ani jednou. Když se tedy ohlédneš za spoluprací se španělským týmem, jak bys ji zhodnotil?

Úplně nechci tým hanit. Co se ale týče letošní sezony, tak ta pro mě byla zklamáním z nedodržených slibů a velkou frustrací.

Při posledním podniku sezony 2021 v Indonésii jsi do MS superbiků přeskočil rovnou ze třídy Supersport 300. To je vlastně stejné jako když jezdec přejde z Moto3 rovnou do MotoGP. Kdybys měl stejnému dilematu čelit dnes, ale se svými současnými zkušenostmi a znalostmi, rozhodl by ses znovu pro tento krok? Nebo bys raději zvolil obvyklou cestu a nejprve přešel do třídy Supersport?

Záleželo by, z jakého superbikového týmu bych měl nabídku, takže těžko říct. Před dvěma lety jsme ale udělali to, co nám připadalo jako nejlepší řešení a teď už to nezměníme. Nemá tedy cenu se tím zaobírat. Ze začátku to vypadalo dobře, loňská sezona nebyla špatná. Letos to ale pohořelo na tom, že nám byly slibovány hory doly a nakonec se nic nedělo.

Angažmá v MS supersportů je ale každopádně tvým hlavním cílem pro příští rok…

Je to tak.

Pokud bys v tomto šampionátu získal místo a zadařilo se ti, mohl by to být dobrý odrazový můstek pro budoucí návrat do MS superbiků. Souhlasíš?

Ano. Upřímně nechci se superbiky ztratit kontakt. Moc rád bych tedy jezdil supersporty, což mi v tom pomůže. Je to můj cíl a proto doufám, že se Milošovi (manažer Miloš Čihák – pozn. red.) podaří vše dohodnout.

Miloš Čihák rovněž uvedl, že vedle potenciálního angažmá v MS supersportů bys příští rok mohl odjet i vybrané závody v jiných šampionátech. Jako jedna z variant mě proto napadá vytrvalostní MS. V něm jsi startoval už před dvěma lety v Mostě a nikdy jsi se netajil tím, že by ses do něj chtěl jednou vrátit…

Určitě bych chtěl a už to tak trochu i plánuji. Příští rok bych nějaké závody rád odjel.

Velkým lákadlem určitě musí být 24 hodin Le Mans…

To ano. Pokud bych ale získal angažmá v MS supersportů, tak by to znamenalo termínovou kolizi s Assenem. Le Mans bych tedy v takovém případě určitě vynechal.

V roce 2021 jsi v Mostě dosáhl společně s Filipem Salačem a Dominikem Jůdou na druhé místo ve třídě Superstock. O tobě a Filipovi je známo, že jste velkými kamarády. Je tedy podle tebe možné, že byste i příští rok nastoupili ve vytrvalostním MS společně? Filip Salač pojede v Moto2 za špičkovou stáj Marc VDS a dost možná by mohl patřit mezi kandidáty na titul. Předpokládám proto, že dohodnout společný start by mohlo být těžší než v minulosti…

Těžko říct. Byl bych rád, kdybych jel s ním, protože před dvěma lety nám to sedlo. Na druhou stranu ale naprosto chápu, že má na to, aby zabojoval v Moto2 o titul. Jakékoli riziko zranění pro něj tedy bude nepřípustné. Záleží, jak se k tomu postaví on sám, jeho rozhodnutí ale budeme všichni respektovat.

Filip letos v Moto2 patřil mezi výrazné jezdce. Nejvíce se mu zadařilo při Velké ceně Francie v Le Mans, kterou dokončil jako druhý. Předpokládám tedy, že ti zejména některé jeho výkony dělaly radost…

Už když přestupoval do Moto2, tak jsem pokaždé říkal, že tam pojede dobře. Jeho výsledky mě tedy vůbec nepřekvapily. Trochu mě ale mrzelo koukat se na jeho poslední závody, když například v Kataru ani neodstartoval kvůli technickému problému. Už máme každý své životy a není to tak, že bychom spolu trávili každý den, po tomto závodě jsme si ale psali. Dost mě to mrzelo. Dostal se totiž do podobné pozice, v jaké jsem byl já po celý rok. Není to vůbec příjemné. Věřím ale, že s novým týmem se mu bude příští rok dařit.

Považuješ Filipa za jednoho z kandidátů na titul pro příští rok? Konkurence bude silná. Zmínit můžeme například jeho týmového kolegu Tonyho Arbolina, Jakea Dixona nebo Aróna Caneta…

Ta třída je nevyzpytatelná. Několik jezdců dokáže jet ve vteřině, někdy dokonce v desetinách. Jednou ti to sedne, jindy zase ne. Filip ale podle mě minimálně v první polovině letošní sezony ukazoval, že může dojíždět v první desítce nebo pětce. Když se něco takového spojí s obrovskými zkušenostmi týmu, který už vyhrál i titul, tak něco takového rozhodně není nemožné.

Pojďme se na závěr našeho rozhovoru vrátit k superbikům. Příští sezona sice bude bez tebe, přesto ale vypadá startovní listina zajímavě. Jonathan Rea odchází z Kawasaki k Yamaze, Toprak Razgatlioglu naopak opustil Yamahu a zamířil k BMW. Tyto dva přestupy letos vzbudily velký rozruch. Co si o nich myslíš?

Upřímně jsem si myslel, že Johnnymu Yamaha úplně nesedne. Poté, co jsem ale viděl výsledky testů, si myslím, že to bude hodně zajímavé a že pojede dobře. U Topraka si většina klepala na čelo, já ale říkám, že i na BMW mu to pojede. Netvrdím, že bude bojovat o titul, jsem si ale na sto procent jistý tím, že ho uvidíme vpředu.

Pokud by sis měl tipnout mistra světa superbiků 2024, kdo by to byl?

Myslím si, že opět Bautista.

Foto: Orelac Racing Movisio

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.