Díky atmosféře Velké ceny České republiky a davů fanoušků si vychutnávají něco, co ještě nezažili. Jsou vděční za to, že mohou čerpat poznatky a zkušenosti od Filipa Salače. V Brně by chtěli dojet určitě v nejlepší desítce, sní ale také o pódiu. To vše prozradili v exkluzivním rozhovoru pro MotorMix.cz jezdci stáje FS12 Racing Team v Northern Talent Cupu Roman Durdis a Adam Vyskočil.
Jedete doma při MotoGP. Asi se moc těšíte?
Roman Durdis: Hrozně moc.
V Northern Talent Cupu letos jezdíte prvním rokem. Je to současně vaše první sezona na „velkých“ motorkách. Jak si na tu změnu zvykáte?
Adam Vyskočil: Je to složité. Myslím si, že jsme to oba čekali o trochu jednodušší. Je to ale tak, jak to je. Pořád máme co vylepšovat.
Otázka na Adama. Ty jsi nejlepšího výsledku dosáhl při svém prvním závodě v Assenu, kde jsi dojel desátý. S tím jsi asi byl spokojen.
Adam Vyskočil: Ale ano. Závodník by ale samozřejmě chtěl vždy trochu více.
Roman Durdis: Musím říct, že je to tu skvělé. Na tomto šampionátu totiž není jednoduché vůbec nic. Je to tu opravdu přísné a o minutách. Když se řekne, že musíte být v boxové uličce v 11:34, tak tam prostě musíte být v 11:34. Není to jednoduché. Jak pro mechaniky, ani pro jezdce.
Tento šampionát navíc není jenom o závodění. Vím, že minimálně během testů jste procházeli například i tréninkem vystupování před médii. To jsou asi další cenné zkušenosti?
Roman Durdis: Je to tak.
S Adamem už jsem mluvil o jeho nejlepším závodě v Assenu, tak teď k tobě, Romane. U tebe byl asi nejvydařenější Most, kde jsi dojel na šestém a pátém místě. Vidíš to stejně?
Roman Durdis: Jojo. Tam to bylo skvělé. Rád bych to tu ale ještě vylepšil.
Před závodním víkendem jste oba mohli testovat na novém asfaltu. Tady bych dal prostor Adamovi, který už v uplynulých třech letech trénoval s Moto3. Může proto porovnat starý asfalt i nový povrch. Jaký je to rozdíl?
Adam Vyskočil: Ten asfalt je mnohem lepší. Má mnohem lepší přilnavost. Nevýhodou je, že ze starého asfaltu jsem byl zvyklý na nerovnosti a volil jsem tak speciální stopu, kde jich nebylo tolik. Teď si musím zvykat, že je to jinak. Když jsem tu poprvé jel, připadal jsem si na dráze dost malý. Bylo pro mě těžké se na novém povrchu najít. Teď už je totiž rovný a platí jiné stopy.
Takže změna asfaltu znamená, že jezdci nyní budou muset v Brně jezdit jinou stopou než dříve?
Adam Vyskočil: Když jsem tu jel poprvé, tak stopa podle mě byla stejná jako teď. Jak se ale každým rokem asfalt zhoršoval, tak člověk musel přizpůsobovat stopu tak, aby to bylo pro motorku nejjednodušší. Bylo proto celkem těžké zvyknout si na novou nejlepší stopu. Ale myslím si, že už jsem si trochu zvykl a snad se to tento víkend projeví.
Jak už jsme řekli, už tři roky jsi trénoval na Moto3. Pomáhají ti tyto zkušenosti letos v Northern Talent Cupu?
Adam Vyskočil: Určitě ano. Blbé ale je, že na začátku sezony jsme měli problémy s odskakováním. Už jsme je vyřešili, za což jsem strašně rád. Ale je to tak, jak to je a musíme se s tím smířit.
Romane, ty letos závodíš za tým Filipa Salače a v minulosti jsi závodil v rámci MiniGP za stáj Lukáše Peška. Můžeš tedy čerpat ze zkušeností a poznatků, které ti předali dva přední čeští závodníci. Tipnul bych si, že je to výhoda.
Roman Durdis: Je to skvělé. Je to pro mě určitě velká čest a jsem za to rád.
Filip Salač má letos nabitý program v Moto2. Dokáže se i přesto podílet na vašem rozvoji? Můžete se učit přímo od něj?
Adam Vyskočil: Určitě ano. Můžeme spolu dělat spoustu věcí. Minulý víkend na Sachsenringu nás vyzval na soutěž v reakčních schopnostech. Trénujeme s ním celkem často. Dává nám často rady a jsou cenné.
Roman Durdis: I ty dva testy v Brně jsme měli dohromady právě s Filipem Salačem. Takže to bylo skvělé.
Pro závody se sice očekává slunečné počasí a sucho, v pátek ale v Brně pršelo. Jak dobře se cítíte na mokré trati?
Adam Vyskočil: Já to mám rád a vyhovuje mi to. Jen se nesmím za někým zaseknout. Pak mám tendenci jet tempo soupeře. Na Sachsenringu mi to zkazilo závod. Na vodě jsem si věřil, ale bohužel mi to nevyšlo. Myslím si, že jsem měl na lepší umístění.
Takže pokud by tento víkend přece jen zapršelo, tak bys to uvítal více než sucho?
Adam Vyskočil: Záleží podle podmínek. Tady už jsem ale na vodě jezdil dost často. Vím, že přilnavost je dostatečná na to, aby se dalo jet rychle. Mám pocit, že jsem jel o osm vteřin pomaleji. Je tu dobrá přilnavost a myslím si, že by to tu bylo hodně napínavé, protože brzdy tu hrají velkou roli. Dá se tu hodně získat i ztratit. Vodu bych tu ale bral.
Romane, ty to máš přesně naopak, že?
Roman Durdis: Jo. Byl bych daleko radši za sucho. Na Sachsenringu se jelo na vodě. Byl to můj první závod na mokru a moc mi to nevyšlo. Byl jsem z toho celkem překvapený. Zase mi to ale dalo strašně moc zkušeností a kdybychom tu jeli na vodě, tak by to pro mě znamenalo jen další zkušenosti. Na suchu bych si ale věřil daleko více.
Já se teď zastavím u celé atmosféry tohoto podniku. Řekl bych totiž, že pro vás je to něco, co jste ještě nezažili. Závodíte doma spolu s MotoGP, ale také se tu účastníte doprovodného programu. Například jste ve čtvrtek vystoupili na Náměstí Svobody ve fanzóně. Jste tu v podstatě trochu za hvězdy.
Roman Durdis: Je to skvělé. Moc si to užíváme.
Adam Vyskočil: Nečekal bych, že něco takového zažiji už v tomto šampionátu a že budu vystupovat před tak velkým davem. Ale je to něco úžasného. Já jsem si to moc užil a jsem za to strašně vděčný.
Jak jste to prožívali, když jste se dozvěděli, že budete muset vystoupit před velkým množstvím lidí? Vlastně bych řekl, že ani rozhovory pro média nejsou pro vás na zahraničních závodech tak obvyklé.
Roman Durdis: Já už jel třikrát světové finále MiniGP a tam už jsem podobné rozhovory občas dával. Už si trochu zvykám.
Kdo je vaším závodnickým vzorem? Začnu u Adama.
Adam Vyskočil: Nemůžu říct, že bych byl fanouškem jednoho jezdce. Fandím celému sportu. Jsou mi sympatičtí například Marc Márquez i Valentino Rossi. Fandím celému sportu, jenom bych chtěl, aby nebyl tolik dominantní jako tento rok. Pak to podle mě ztrácí trochu kouzlo. Když vyhraje třeba Jack Miller, budu rád za Jacka Millera. Jak říkám. Jsem fanouškem sportu. Líbilo by se mi, kdyby se po každém závodě dalo říct, že to byl nejlepší závod sezony. Myslím si, že by to tak mělo být.
A co ty, Romane?
Roman Durdis: Já odmalička fandím Marcu Márquezovi. Vždy byl mým vzorem on.
Takže tobě na rozdíl od Adama jeho letošní dominance naopak nevadí vůbec? Navíc se něco takového děje po celkem velkém a složitém příběhu. Trápila ho zranění, v době, kdy závodil za Hondu, už ho kdekdo odepisoval a před dvěma lety se dokonce mluvilo o tom, že ukončí kariéru.
Roman Durdis: Je to skvělé. Moc mu to přeji.
Na závěr poslední otázka. S jakými výkony budete v Brně spokojeni?
Roman Durdis: Tuto otázku jsem čekal (směje se – pozn. red.).
Adam Vyskočil: Já taky! (směje se – pozn. red.).
Roman Durdis: Přál bych si stejně jako v Mostě zajet TOP 5. Nejvíce bych si ale přál dojet na pódiu. To by bylo skvělé.
Adam Vyskočil: Já budu optimista a řeknu, že bych chtěl dojet do TOP 10.
Foto: Automotodrom Brno – Brno Circuit, Northern Talent Cup
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.