Čížek má nakročeno do světového finále TCR. Účasti se ale nejspíše vzdá

Historicky první světové finále TCR se v zimě bude konat nejspíše bez účasti českého jezdce. Závodník TCR Eastern Europe Petr Čížek se sice momentálně nachází na postupových pozicích, případné možnosti nastoupit do finálového podniku ale s největší pravděpodobností nevyužije.

Mostecký závodník cítí, že by proti svým soupeřům neměl rovné podmínky: „Například týmům z bývalého WTCR nedokážeme po finanční stránce konkurovat. A od toho se vlastně odvíjí vše, ať už to je počet najetých kilometrů v testech, technické zabezpečení týmu nebo sponzoři. Ty tak malý tým jako my shání pro tento sport opravdu jen těžko,“ vysvětluje jezdec stáje EXPRES AUTO, kterou spolu se svým týmovým kolegou Vítem Smejkalem i řídí.

Čížkova účast ve světovém finále je sice podle jeho vlastních slov velmi nepravděpodobná, přesto jí ale ještě nechce úplně zavrhnout. Důležitou roli sehraje v konečném rozhodnutí mimo jiné i logistika.

„Pokud by se finále konalo někde v Evropě, tak o tom možná budeme uvažovat. Kdekoli jinde by to ale pro nás bylo nemyslitelné,“ dodává.

Kde a kdy přesně se bude světové finále konat, zatím není jasné. Je ovšem jisté, že se tak stane buďto v závěru letošního roku nebo v úvodu toho příštího. Pravidla totiž říkají, že se podnik musí uskutečnit nejpozději čtyři měsíce od skončení světového turné TCR, které vyvrcholí 19. listopadu v Macau.

Závěreční klání se bude konat po dobu čtyř dnů play-off systémem. Kvalifikuje se do něj celkem 60 jezdců. Postup si zajistí 15 nejlepších účastníků světového turné a k nim se přidá 45 nejvýše umístěných závodníků ve světovém žebříčku z 1. října. Jezdcům se započítává vždy posledních 20 výsledků.

Čížkovi momentálně patří 39. místo se ziskem 54,72 bodů. Skutečnost, že se počítá posledních 20 závdů, hraje našemu reprezentantovi do karet. Ve všech ze svých posledních 25 startů v TCR Eastern Europe totiž dokázal získat body a loni navíc zažil nejlepší sezonu v kariéře, když mimo jiné i po čtyřech pódiových umístěních obsadil celkové 3. místo.

Poslední šanci získat body do žebříčku bude mít Čížek za dva týdny, kdy se na Masarykově okruhu v Brně uskuteční závěrečný podnik letošní sezony TCR Eastern Europe. Současně musí počítat s tím, že po tomto víkendu přijde o 7,83 bodů. Ze započítávaných výsledků mu totiž zmizí loňský druhý závod na Hungaroringu a úvodní jízda na Red Bull Ringu. Zatímco v Maďarsku tehdy Čížek zajel sedmé místo, úvodní rakouské klání se řadí mezi jeho nejpovedenější závody. Tehdy skončil druhý. Důležité ale pochopitelně bude, jak tuto ztrátu vykompenzuje svými výkony v Brně.

Počet získaných bodů do žebříčku nezávisí pouze na dosaženém výsledku, ale i na dalších dvou faktorech – prestiži série a počtu soupeřů. TCR Eastern Europe je na tom z pohledu obou zmíněných kritérií dobře. Jde totiž o regionální sérii, ve které letos pravidelně nastupuje 16 až 20 jezdců. To pro ní v obou případech znamená druhý nejlepší možný koeficient.

Další Češi příliš daleko

Je velmi nepravděpodobné, že by se do světového finále kvalifikoval kromě Petra Čížka ještě další Čech. Jeho krajané se totiž nacházejí příliš daleko za postupovými pozicemi. Zatímco Jáchym Galáš je 61., Adam Kout 108., Petr Semerád 161., Petr Fulín 193., Radim Adámek 241., Václav Janík 252., Petr Fulín mladší 262. a Vít Smejkal se nachází na 283. pozici.

Galáš sice není od postupových pozic příliš vzdálen, možnost jeho postupu je ale vyloučena. Po dvou úspěšných sezonách v TCR Europe, během kterých si připsal dvě pódia včetně jednoho vítězství, se totiž letos přesunul do ESET Cupu, kde závodí s vozem Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Jiřího Mičánka. Na scéně TCR už tím pádem nepůsobí a navíc se dá očekávat, že se bude propadat. Pokud si totiž jezdec nepřipíše další start po dobu delší než 30 týdnů, smaže se mu každé čtyři týdny nejstarší započítávaný výsledek. V závodech TCR už nepůsobí ani Semerád s Janíkem.

Přestože bude ve světovém finále nejspíše chybět český jezdec, zastoupení by v něm naše země přece jen mít měla, a to zásluhou týmu Janík Motorsport. Jeho jezdec Maťo Homola se totiž letos stal v TCR Eastern Europe šampionem a nachází se na 14. pozici.

Žebříček v tuto chvíli vede lídr světového turné TCR Yann Ehrlacher před Frédericem Vervischem a Mikelem Azconou. Zajímavostí je, že mezi postupujícími se nachází i jeden bývalý pilot F1. Je jím Jan Magnussen. Otec současného pilota stáje Haas Kevina Magnussena momentálně vede seriál TCR Dennmark a v žebříčku je dvacátý třetí.

Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba, TCR Europe

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.