Neděle v Mostě: Syahrinovi pomohla k prvním bodům změna nastavení, König udělal dojem na svého šéfa

Podle jezdce česko-japonské stáje MIE Racing Honda Hafizhe Syahrina stálo za jeho prvním bodovaným výsledkem v MS superbiků pozměněné nastavení. Oliver König zase udělal svým výkonem v závěrečném závodě, který odjel se zlomeninou kůstky v nártu, dojem mimo jiné i na šéfa stáje Orelac Racing. Toto a mnoho dalšího zaznělo po skončení nedělních mosteckých závodů.

Pro své premiérové body v MS superbiků si Syahrin dojel v závěrečném druhém závodě, v němž skončil dvanáctý. Důvod k optimismu mu přinesl již dopolední superpole závod, ve kterém obsadil 15. pozici. Spravil si tak chuť po sobotě, kdy ho vyřadila technická závada.

"Ráno jsme udělali nějaké změny v nastavení. Snažili jsme se jimi zlepšit stabilitu motorky a už v superpole závodě jsme dosáhli na 15. místo, ačkoli za něj se ještě žádné body neudělovaly. Pro druhý závod jsme pak trochu změnili mou pozici na motorce. Upravili jsme řídítka a i to mi pomohlo podat konkurenceschopný výkon. Zajeli jsme náš nejlepší letošní závod a jsem s tím velice spokojen. Bylo horko a museli jsme se starat o pneumatiky. Jeli jsme na hraně, ale měli jsme štěstí. Celkově to tedy byl dobrý víkend," radoval se malajsijský závodník.

MIE Racing Honda bodovala v nedělním druhém závodě i s Leandrem Mercadem. Argentinec obsadil 15. příčku. Šlo o první body česko-japonské stáje od druhého závodu v Assenu. Syahrin nyní přeskočil v šampionátu Mercada a se čtyřmi body je dvacátý třetí. Mercadovi patří se dvěma body 27. místo.

Königův boj o body navzdory zlomenině

Český závodník Oliver König vstupoval po sobotním 16. místě do neděle s cílem získat své první body. Hned v superpole závodě ale pro něj přišla komplikace. Po incidentu s Eugenem Lavertym totiž havaroval a do cíle nedojel.

"Měl jsem problém ho předjet a neměl jsem moc místa, kde to zkusit. Zkusil jsem zariskovat, zaútočit zprava, jenže on to v ten moment zavřel. Ťuknuli jsme se, dostal jsem highsidera a letěl do vzduchu. Jsem moc rád, že mi bouchnul airbag. Kdyby tam nebyl, tak bych asi do konce sezony nejezdil," popisuje incident se superbikovým vicemistrem světa z roku 2013.

Ve druhém závodě tak na Königa nečekala snadná práce. Jelikož při havárii v superpole závodě svůj motocykl rozbil, museli mu mechanici přichystat náhradní druhou motorku. Ta byla mimo jiné vybavena motorem, který je určen především pro testování. Zejména ale do závodu nastupoval se zlomeninou kůstky v nártu, což však rentgen odhalil až po závodě. I přesto ovšem dokázal zopakovat 16. místo ze soboty a na patnáctého Mercada mu chyběly jen zhruba dvě sekundy.

"Nešel jsem přes závit, ale musel jsem si trochu jinak přešlapovat do zatáček. Bylo to náročné, jsem rád, že jsem dojel do cíle pro domácí diváky," řekl po skončení víkendu König, který si pro druhý závod musel vzít ibuprofen.

Svým výkonem König zapůsobil na řadu členů svého týmu: "Díky svým sobotním výkonům v Mostě prokázal, že sem patří. Udělal ohromný skok dopředu. Shodli jsme se na tom jak s jeho šéfmechanikem, tak se šéfem týmu Orelac Racing. Kdyby podal stejný výkon jako v sobotu, tak by to v neděli stačilo na body," chválil svého svěřence jeho manažer Miloš Čihák.

Na mistrovství světa superbiků nyní čeká letní přestávka. Další podnik se uskuteční až o víkendu 10.-11. září v Magny-Cours. König věří, že se mu zlomenina zhojí do čtyř až pěti týdnů a necítí tedy, že by jeho účast ve francouzském víkendu byla v ohrožení.

Práškův předčasný konec

Snadná nebyla neděle ani pro druhého českého zástupce v MS superbiků Michala Práška, který startoval na divokou kartu s jen minimálně upraveným motocyklem BMW z roku 2018. Zatímco sobotní jízdu se rozhodl vzdát z obav, aby neovlivnil boj o vítězství v momentě, kdy ho začali přední jezdci předjíždět o kolo, v neděli mohl být o něco málo spokojenější. Do cíle superpole závodu totiž dokázal dojet, i když jako poslední klasifikovaný dvacátý první.

"V superpole závodě bylo všechno v pohodě. Měl jsem lepší pocit jak v sobotu, ale s touto motorkou je to zkrátka těžké," uvedl havlíčkobrodský jezdec.

Brzy po průjezdu cílem ale přišly starosti. Na vině byly technické problémy, které Práška nakonec nepustily do druhého závodu.

"Po skončení superpole závodu mi motorka nechtěla naskočit. Proto jsme ji odtlačili. Poté naskočila a nechali jsme ji nabíjet. Když už jsem byl oblečený a připraven na druhý závod, tak se objevila ta samá závada. Narychlo jsme ještě měnili baterku, v tom ale problém nebyl. Tím pádem jsme motorku neoživili a vzdali jsme to. Ještě nevíme, co se přesně stalo," vysvětloval svou absenci.

Současně dodal, že příště už s takto nekonkurenceschopným strojem v MS superbiků startovat nehodlá: "Jsem rád, že už to mám za sebou. Příště už bych do toho s touto motorkou nešel," oddechl si.

Ještě před začátkem mosteckého víkendu vedl Prášek jednání se stájí Pedercini o tom, že by mohl nahradit Leona Haslama. Brit se totiž kvůli testování před osmihodinovkou v Suzuce nemohl mosteckého víkendu zúčastnit. Nakonec ale padla volba na Ryana Vickerse. Náhradu za Haslama bude nejspíše Pedercini shánět i pro nadcházející dva podniky v Magny-Cours a Jerezu. Oba totiž kolidují se závody britského superbikového šampionátu, který je Haslamovým hlavním programem. Prášek si ale nemyslí, že by byl jeho start v těchto dvou podnicích ve hře.

"Před Mostem jsem měl od týmu slovo, že budu jejich první volba mezi náhradníky. Oni ale nakonec vzali jiného jezdce. Tím bych řekl, že je to uzavřené," dodal.

Toprakovi se vyplatilo pošetřit zadní pneumatiku

Bitva o nejvyšší příčky se i v neděli odehrávala mezi triem Toprak Razgatlioglu, Jonathan Rea a Álvaro Bautista. V superpole závodě byl Bautista spíše tím třetím vzadu a o první místo se přetahovali zejména Rea s Razgatliogluem. Souboj vyvrcholil v posledním kole, kdy Rea vycestoval do štěrku. Razgatlioglu si tak zajistil vítězství. I ve druhém závodě Turek vystoupal na nejvyšší stupeň. Druhý tentokrát skončil Bautista a třetí Rea.

"Měl jsem dobré tempo a navíc jsem nezničil zadní pneumatiku, kterou jsem potřeboval mít v dobrém stavu. Jel jsem za Jonnym a Álvarem a měl jsem pocit, že Álvaro je trochu rychlejší. Předjel jsem Jonnyho a pak bojoval s Álvarem. Na rovinkách byl velmi rychlý. V zatáčkách to ale bylo tak, že byl buďto hodně rychlý nebo naopak hodně pomalý. Předjel jsem ho a poté už se mi jelo mnohem lépe. Byl jsem uvolněnější a zajížděl velmi dobré časy. Když jel Álvaro přede mnou, byl rychlejší. Když jsem ale byl vpředu já a on mě pak předjel, bylo lehčí mu to vrátit. Tvrdé brzdění je totiž pro mě snazší," popsal Razgatlioglu druhý závod ze svého pohledu.

Bautistovi dělaly potíže změny směru a trakce: "Řekl bych, že má rychlost na výjezdu z poslední zatáčky byla lepší než Jonathanova a Toprakova. Bylo proto lehčí je předjet. Při změnách směru jsem byl ale pomalejší než oni a o něco více jsem se trápil. Také mi trochu chyběla trakce," uvedl Španěl.

Rea s motorkou zápasil zejména v závěru: "Cítil jsem se dobře. Šest nebo sedm kol před koncem mi to ale vpředu začalo klouzat a při náklonech se mi motorka chvěla. Bylo to fyzicky velmi náročné, takže Toprak a Álvaro měli na konci lepší tempo než já. Více jsem udělat nemohl," konstatoval jezdec Kawasaki.

Foto: MIE Racing Honda

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.