WTCC a jeho budoucnost. Jakou cestou se vydat?

WTCC a jeho budoucnost. Jakou cestou se vydat?

Mistrovství světa cestovních vozů neprožívá jednoduché období a blízká budoucnost je zatím zahalena poměrně hustou mlhou. V současnosti není na světě

DTM: První den kolektivních testů byl nejrychlejší Molina
Další programová novinka na O2 Sport! Sledujte živě nejlepší závody cestovních vozů DTM
DTM: Závody v Zandvoortu pro Wickense a Greena

Mistrovství světa cestovních vozů neprožívá jednoduché období a blízká budoucnost je zatím zahalena poměrně hustou mlhou. V současnosti není na světě jak kalendář 2018, tak promotér nebo technické předpisy. Již přes minulou zimu přišlo WTCC o dva tovární týmy, Citroën a Ladu, přičemž Honda svou účast pro příští ročník nepotvrdila. Problémy by tak nastaly už jen, kdyby Volvo zůstalo poslední továrnou, ale bude se mu bez konkurence chtít pokračovat? Světový cestovní šampionát musí intenzivně přemýšlet o své budoucnosti. Existují tři hlavní možnosti, ani jedna však není jednoznačná, natož snadná.

Jednou z cest je kombinace technických předpisů DTM s japonským Super GT a přilákat tak (resp. udržet) automobilky, které se zmiňovaných seriálů účastní. Jsou jimi například Honda, Nissan, Mercedes či Audi. Značky by svá auta prostě vzaly a vstoupily do WTCC. To je jistě dobrý nápad, ne? Výkonné siluety se zadním náhonem jsou bezesporu atraktivními stroji, ale pro už tak drahý a neudržitelný seriál příliš drahé. Honda by svůj model NSX-GT ze Super GT musela vyměnit za Civic a pro nové super-zelené myšlení Volva koncept rovněž nepřichází v úvahu. WTCC by se tak muselo s největší pravděpodobností rozloučit s těmito stávajícími automobilkami. Filozofie pak dostala další trhlinu s odchodem Mercedesu z DTM, přitom ten byl plánu nejvíce nakloněn. Vzhledem k tomu, že německý šampionát cestovních vozů řeší podobné dilema a padly návrhy o spojení se Super GT, mohlo by se jednat o vzájemnou symbiózu, jenže šéf DTM Gerhard Berger nic takového nechce. Právě kvůli všem těmto důvodům byly zatím snahy o sloučení pravidel bezúspěšné.

Možná, že by WTCC prostě mělo soustředit svou pozornost plně na třídu TC1 a ještě minimálně další rok zůstat u jejich pravidel. I když existuje 30 vozů této specifikace, mistrovství světa neposkládá ani 16 účastníků. Šest týmů startovní rošt nevytvoří. Vozy s přeplňovanými motory o objemu 1.6 s výkonem 400 koní jsou nabízené soukromníkům a cena je příliš vysoká. A sezona 2018 by neměla vypadat jinak. Z toho navíc vyplývají i komerční problémy pro Hondu, která jezdí s devátou generací Civicu KF2, jež se už nevyrábí. A postavit nejnovější KF8čku specifikace TC1 na jeden rok je ještě nevýhodnější. Tím pádem nikdo další to také neudělá. WTCC musí utáhnout opasky.

A co skousnout hořkou pilulku a adoptovat pravidla TCR, která vlastně světový šampionát dostala do aktuální situace? Pokud pomineme spor mezi Francoisem Ribeirem a Marcellem Lottim, který navíc vlastní práva na TCR, je tu minimálně problém z jezdeckého hlediska, protože by se přesedalo do kokpitů jednodušších a nudnějších strojů, které nevyžadují tolik jezdeckého umění. Cena je však příznivější a je držena na uzdě. Zrušte BOP a Honda s Audi RS3 LMS uletí za první zatáčkou. Zrušte finanční omezení a nastane drahá válka o každou desetinu sekundy. Nejrychleji rostoucí okruhová kategorie za posledních 20 let díky atraktivnímu konceptu a příznivému budgetu by přišla o své kouzlo. A pod to se Opel, Hyundai, Peugeot a koncern Volkswagen s tovární podporou asi nepodepíšou.

Je těžké říct, zda WTCC snese zcela nový koncept na sezonu 2018, stejně tak jako nemůže spát, protože definitivně přijde o všechny účastníky. Nějaké řešení však promotéři najít musí, jinak se klidně může stát, že další novinkou nebude nadcházející kalendář, ale ukončení série.

COMMENTS

WORDPRESS: 11
  • comment-avatar
    Josefus 3 years ago

    1) Bylo by absurdní a nedůstojné, kdyby světový šampionát měl přebírat pravidla nějakého z národních šampionátů, ať už by šlo o jakýkoliv z nich.
    2) WTCC může zachránit v současné podobě pouze Marcello Lotti
    3) DTM může zachránit v současné podobě pouze Pán Bůh.
    4) Jediným řešením pro WTCC i DTM je přizpůsobit svá pravidla mezinárodně uznané a celosvětově rozšířené kategorii TCR.

  • comment-avatar
    Milan R 3 years ago

    Jenže ta 4 je nesmysl, když již existuje TCR International a ETCC bude s vozy TCR. Navíc i německé ADAC TCR také existuje, takže WTCC a DTM bude muset jít jinou cestou. Navíc právě Lotti stojí za TCR takže ani ten WTCC nepomůže, když jej tehdá FIA vyšoupla… msta se mu povedla

    • comment-avatar
      A. Novák 3 years ago

      Přesně tak. Josefus pořád dokola opakuje tyhle nesmysly a není schopen pochopit, že Lottiho TCR je spíš příčinou smrti WTCC než jeho zachráncem. Navíc ETCC má ohraničený povolení jet s vozy TCR pouze letos, takže kdo ví, co bude pak. Osobně by mě nepřekvapilo, kdyby se v 2018 nejelo žádné WTCC ani ETCC. Upřímně: těžko soudit, jestli je lepší truchlohra o 10 autech (letošní ETCC), nebo raději nic…

      • comment-avatar
        Josefus 3 years ago

        Povrchnost úsudku a malá tvůrčí invence Alfréda Nováka způsobuje, že místo věcných komentářů autorských článků „komentuje“ tato iracionální osobnost raději komentáře jiných přispěvatelů. Jeho projev je plný sarkasmu a negativity. Novákovi zároveň uniká, že i staré téma lze popsat v nových kontextech a souvislostech.

    • comment-avatar
      Josefus 3 years ago

      Bod č. 4 má opodstatnění. Pokud “TCR International” bude povýšeno na mistrovství světa a v jeho vedení zůstane špičkový manager Lotti, můžeme očekávat velkou expanzi tohoto seriálu. Odvoláním Lottiho z WTCC byla fatální chyba. Mělo by mu být proto opět umožněno vést světový šampionát cestovních vozů bez ohledu na to, zda bude mít tento seriál logo WTCC či nikoliv.
      DTM bude muset jít skutečně vlastní cestou, avšak jsem velmi skeptický, jestli pro DTM zbude v oblasti motorsportu ještě vůbec nějaké místo, obzvláště za situace, kdy ve světě expandují technologicky vyspělejší motoristické disciplíny a kdy už i v Německu existuje seriál ADAC TCR, který zmiňujete.

      • comment-avatar
        A. Novák 3 years ago

        To je sice teoreticky pravda, ale prakticky to není proveditelný. TCR International Series nebude povýšena na MS a Lotti nebude v jeho vedení. To by musela jít stranou zbytnělá ega všech zainteresovaných, což v chlapským světě (jímž motorsport zcela nepochybně je) není reálný…

  • comment-avatar
    Dušan Kouřil 3 years ago

    Bože jen ať skvěle rozběhlou třídu TCR nezmrší spojení s WTCC. Za to jak to dopadlo si může FIA a automobilky sami. Tehdejší plky o tom jak jsou nová auta skvělá a další bláboly zastínili fakt , že auto stojí dvakrát tolik co předchozí generace vozů. Vůbec si nemyslím jak zde píše autor, že TCR je nudné , asi neviděl tu palbu co se jede na ADAC v Německu a každý z opravdových pilotů raději pojede ze slabším vozem ale v obrovské konkurenci!!!!!

    • comment-avatar

      Dušane, proti konkurenci a atraktivitě TCR ani slovo :] To bych tu pak nepsal tento článek. Myšleno ve vztahu k vozům, co má WTCC teď, že by to byl jakýsi krok zpátky. Ale ani s tím nemusí všichni souhlasit, to je jasné. Závody jsem samozřejmě viděl 😀

  • comment-avatar
    Dušan Kouřil 3 years ago

    V pohodě Richarde, já jsem jen rád že se po téměř dvaceti letech vrátilo poměrně zajímavé závodění (tím předchozím myslím superturisma) a nepřál bych tomu to, co provedla FIA a zúčastněné automobilky z WTCC. Když se podívám na WTCC roky kdy jezdili s2000 chce se mi brečet kam to svojí hloupostí dotáhly!!!

  • comment-avatar
    Vlaza 3 years ago

    Pane Tesař ? ,,adoptovat pravidla TCR, která vlastně světový šampionát dostala do aktuální situace?” Nesouhlasím . WTCC se dostalo tam , kam pan Lotti právě nechtěl aby se dostalo a došlo tak k oné roztržce. Panové z WTCC s požehnáním bafuňářů z FIA tak pohřbily WTCC samy.

  • comment-avatar
    Ruda Fried 3 years ago

    Čím víc seriálů, tím menší konkurence. FIA by měla stanovit kategorie tak, aby kdokoliv mohl startovat kdekoliv, dle přesně stanovených technických předpisů. Stále větší počet uzavřených seriálů jen snižuje počty startujících a tím i atraktivitu závodů.Jediným problémem je, že by bylo mnohem méně celkových vítězů.

  • DISQUS: 0