Odešel Jan Schwarz. Kariéru spojil s formulí Škoda, s jeho vozem závodil mladičký Josef Král

V sobotu ve věku 76 let náhle zemřel úspěšný formulový závodník Jan Schwarz.

Jeho kariéra je provázána s v Československu velmi populárními monoposty formule Škoda. I když si první vůz pořídil relativně pozdě - až ve třiceti - dokázal vybojovat řadu úspěchů.

Do formule poprvé usedl vlastně náhodou, když zajížděl formuli Easter Albína Patlejcha, u níž dělal novou elektroinstalaci. A od té doby věděl, že chce závodit jen ve formuli. Na rozdíl od řady jiných jezdců za ním nebyl žádný automotoklub nebo továrna, takže šlo na tu dobu o velmi nezvyklého "soukromníka". Už starší formuli koupil za 48 000  tisíc, což byly na svoji dobu skutečně velké peníze.

Poté, co si vyjel potřebnou výkonnostní třídu, debutoval Schwarz na okruhu v roce 1978. To bylo to ještě na starém okruhu v Mostě. Premiérovou sezonu dokončil na třetím místě. Všechno si ale musel platit sám a možná i proto se rozhodl ke stavbě vlastního speciálu. Vůz navazoval na první stroj Delta, který postavil Patlejch.

V roce 1984 spatřila světlo světa další formule Škoda pod názvem Delta, tentokrát ale už z rokycanských dílen týmu Schwarz Auto. Měla upravený motor Škoda OHV, řada dalších dílů také pocházela z mladoboleslavských vozů. Velkou zásluhu na něm Schwarz vždycky přisuzoval svému dvornímu mechanikovi a konstruktérovi v jedné osobě Antonínu Filípkovi, s nímž spolupracoval po celou svoji kariéru.

Celkem tým postavil devět formulí. Za svoji nejúspěšnější konstrukci závodník považuje monopost Delta II, který byl představen v roce 1993. V roce 1995 se s ním stal mistrem České republiky formule Škoda. Posledním vyrobeným speciálem byl vůz FIKS-01, který vznikl pro tým Křenek Motorsport. Pak se Schwarz a jeho parta věnovali závodům veteránů. Těch se účastnil až do doby krátce před náhlým úmrtím. 

Vůz Delta II se zapsal do dějin českého motorsportu ještě jednou. To už měl ve svých útrobách motor o objemu 1397 cm³ a za jeho volant usedl 14letý mladík, v jehož závodní licenci bylo napsáno jméno: Josef Král. Budoucí vítěz závodu GP2 a testovací pipot formule 1 právě přešel z motokár. "Měl před sebou první jízdy ve formuli, tak z toho byl pochopitelně vykulený. Posadili jsme ho do auta, upravili pedály a sedačku na jeho postavu a on vyrazil. Jako každý, kdo přišel z motokár, měl ve formuli problémy se řazením," vyprávěl Schwarz na stránkách Auto Sport Magazínu o přípravě na první Králův start s formulí Delta II, který nakonec proměnil ve třetí místo.

Jan Schwarz byl až do konce života věrný motorsportu. Naposledy jej přátelé i motorističtí fanoušci mohli potkat v půli června na startu závodu 1000 mil československých. 

Foto: Archiv Jiřího Mičánka jr. a archiv Motor Journal

Fotogalerie

Autoři

Jiří Smetana

Psaní o motorsportu se věnuje deset let, působil v prostředí MotoGP, specializuje se na historii Masarykova okruhu. Dnes externě spolupracuje s redakcí auto.idnes.cz a je spolupořadatelem přehlídky historických aut a motorek Brno Revival - Festival rychlosti mezi pavilony na brněnském výstavišti.

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.