Karklys se chce letos věnovat gétéčkům. Nový koncept TCR závodění ho neohromil

Na litevského závodníka Jonase Karklyse čeká v letošním roce změna. Bývalý jezdec českých stájí Carpek Service a Fullinrace Academy se totiž už nebude věnovat závodům TCR, ale gétéčkům. Mimo jiné i to prozradil v našem exkluzivním rozhovoru.

Vraťme se na začátku ke tvé loňské sezoně v ADAC TCR Germany. V té se ti sice nepodařilo navázat na první vítězství z roku 2021, v celkovém pořadí jsi se ale oproti předchozímu roku zlepšil a obsadil jsi čtvrtou pozici. Označil bys tedy svůj loňský rok jako nejlepší ve své kariéře?

Ano, loňská sezona byla prozatím asi tou nejlepší v mé kariéře. Několikrát jsem byl k vítězství blízko, například v Rakousku. Tam jsem ale měl technické problémy v době, kdy jsem vedl a nemohl jsem to proto dotáhnout do úspěšného konce. Nicméně jsem si ale užil spoustu dobrého závodění, rychlých kol, předjíždění a bojů o pódiové pozice. V porovnání s předchozí sezonou jsme udělali velký krok dopředu, což je velice důležité.

Loni jsi závodil s vozem Hyundai i30 N TCR. Ten už dnes patří mezi starší TCR modely. Myslíš si tedy, že tě závodění se starším autem nějakým způsobem limitovalo?

Všechna auta mají svá pro a proti. Závodění s Hyundai i30 jsem si ale opravdu užil. Jistě, měli jsme nějaké technické závady nebo slabiny ve srovnání s jinými vozy, celkově to ale bylo rychlé auto. BoP samozřejmě nebylo pro i30 nejlepší. Obecně platí, že pokud chceš vyhrát šampionát, musíš být naprosto precizní v každém ohledu. To platí jak ohledně výkonnosti, tak ohledně týmu. Myslím si, že jsme měli na to, abychom se umístili ještě výše.

Poslední dobou jsme tě mohli vídat i ve vytrvalostním seriálu 24H Series. Nejprve jsi se zúčastnil dvanáctihodinového závodu v Mugellu v loňském roce, kde jsi usedl za volant Volkswagenu Golf GTI TCR. V lednu jsme tě mohli vidět při šestihodinovce v Abú Zabí s Audi RS3 LMS TCR. Jak bys tedy tyto vozy porovnal právě s Hyundai i30? Řekl bys, že jsou Audi nebo Volkswagen v nějakém ohledu lepší?

Audi je velice rychlé na rovinkách. Golf je pak trochu jednodušší auto v porovnání s Audi a zejména v porovnání s Hyundai. Neměl jsem čas na to, abych si tyto vozy dostatečně přizpůsobil svému stylu jízdy a tomu, na co jsem byl zvyklý u Hyundai. i30 N TCR je skutečné závodní auto, které nabízí spoustu možností.

Vytrvalostní závody se od těch sprintových liší. Mimo jiné zde závodíš minimálně se dvěma týmovými kolegy. Máš tedy v nějakých ohledech vytrvalostní závody raději než ty krátké jako například ADAC TCR Germany?

Vytrvalostní závody jsou zábava, protože tu je důležité týmové úsilí. Je třeba tu být velmi přesný, co se týče plánování. Také je třeba využít všechny příležitosti během výjezdu zpomalovacích vozů. Je potřeba rychle střídat jezdce a tak dále. Také záleží na tom, kolik účastníků závodí ve vaší kategorii. Je to rovněž dobrý způsob, jak se připravit na sprintové závody. Celkově mám ale rád sprinty trochu více kvůli soubojům, důležitosti úpravy nastavení vozu a samotnému tempu.

Takže tě úplně neláká možnost, že bys v budoucnu závodil více ve vytrvalosti než ve sprintech?

Doufám, že i v budoucnu si ve vytrvalostních závodech zazávodím. Rád bych jel pokaždé, když budu mít příležitost. Nemám ale v plánu se tomu věnovat místo sprintů, minimálně v krátkodobé budoucnosti.

A kde tedy budeš letos závodit? Uvidíme tě opět v ADAC TCR Germany nebo chystáš nějakou změnu?

Nejspíše vstoupím do světa závodů vozů GT. Bude to pro mě velká výzva, budu tuto kategorii detailně poznávat, seznamovat se s autem, aerodynamikou, úpravami, pneumatikami a tak dále. Své přesné plány ale oznámím trochu později.

I když se chystáš přejít do GT, pojďme si popovídat o závodech TCR. Na něj letos čeká tak trochu revoluce. FIA WTCR zaniká a bude vytvořen nový koncept, který bude založen na třech pilířích – světové turné TCR, světový žebříček TCR a světové finále TCR. Díky tomu bude mít možnost probojovat se do finále i jezdec, který startuje například v ADAC TCR Germany nebo v TCR Eastern Europe. Myslíš si, že je tento koncept dobrý?

Nejsem si tím úplně jistý, musíme trochu počkat, až uvidíme reálný obrázek toho, jak vše funguje. Myslím si ale, že není úplně optimální cestou nemít oddělený světový šampionát. Mohlo by to poškodit partnerství s výrobci vozů a také s fanoušky. V TCR Europe nebo lokálních šampionátech by navíc mohly trochu narůst náklady kvůli nehodám nebo agresivnímu počínání továrních týmů. A pokud navíc do šampionátu vstoupí tovární týmy, ostatní stáje nebudou mít mnoho šancí vyhrávat závody.

Tvůj tým NordPass závodil v posledních dvou sezonách ADAC TCR Germany jen s jedním vozem. Neuvažuješ proto o tom, že byste v budoucnu nasazovali více než jen jedno auto, ať už v jakémkoli šampionátu?

Na jednu stranu bylo pěkné, když celý tým pracoval pouze na mém autě a přizpůsoboval se jen mým potřebám, současně je ale občas velmi těžké soupeřit s většími týmy, protože nemáme data a žádné srovnání, díky kterému bychom se mohli zlepšit. Na dvou autech bychom mohli například vyzkoušet různá nastavení. Uvidíme, jestli budeme mít více aut.

Každopádně si ale myslíš, že nasazování dvou vozů by mělo více výhod než nevýhod?

Rozhodně by to bylo užitečné. Vyžadovalo by to ale rozšíření týmu ve všech ohledech. To znamená více lidí, více procesů, více zodpovědnosti a samozřejmě také větší rozpočet.

Foto: NordPass

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.