Příští rok bych rád jel s nejnovějším Mercedesem, říká Milota. Příchod nových okruhů podle něj ESET Cupu pomůže

V sezoně 2023 se nejspíše bude po závodních okruzích prohánět s novým autem. Zařazení Oscherslebenu a Autodromu Most do kalendáře ESET Cupu podle něj posune šampionát nahoru. Mimo jiné i to v našem rozhovoru prozradil Libor Milota, letošní šampion ESET Cupu ve sprintu třídy GT3.

Letošní sezona pro tebe byla velmi vydařená. Stal jsi se šampionem GT3 sprintu jak v ESET Cupu, tak ve FIA CEZ i v mistrovství republiky. Označil bys ji tedy jako svou nejlepší v kariéře?

Určitě ano. Byla to fantastická sezona. Kromě toho, že jsme dokázali vyhrát několik šampionátů, se nám podařilo odjet i několik nesmírně hezkých závodů, které pro mě měly sportovní hodnotu. Tuto sezonu bych tedy označil jako naší dosud nejvydařenější.

Titul jsi letos získal i přesto, že jsi závodil se starším vozem než řada tvých soupeřů. Novější auto měl k dispozici například i tvůj hlavní soupeř v GT3 sprintu Gregor Zsigo. Pociťoval jsi tedy někdy během sezony nevýhodu staršího vozu?

Já si toto nikdy nepouštěl do hlavy. Není mým zvykem pracovat s věcmi, které nemůžu změnit. Zkrátka jsem šel, pokorně makal a stejné to bylo i u lidí kolem mě. Také šli a pokorně táhli se mnou za jeden provaz. Ano, určitě jsem to pociťoval, ale bojovali jsme, jak jsme nejlépe uměli. Kdybychom měli mladší a rychlejší auto, tak bychom to měli o chloupek snazší. Jsem ale šťastný, že jsme to zvládli a vlastně jsem rád, že jsme to odjeli s naším starším autem, protože ty výsledky pro mě díky tomu mají o to větší sportovní hodnotu.

Je možné, že tě v příštím roce uvidíme závodit s novým autem?

Změna techniky pro příští rok pravděpodobně nastane, zatím je to ale celé v plenkách. Určitě chceme pokračovat v závodění a doufám, že nám v tom nezabrání ani složitá ekonomická situace ve světě nebo neklid kvůli válce na Ukrajině, která nám samozřejmě nikomu není lhostejná. Když to bude jen trochu přijatelné, ať už morálně nebo ekonomicky, tak bychom chtěli pokračovat.

Osobně si myslím, že jakýkoli sport je pro lidstvo jako pro celek nesmírně důležitý. Proto bych nerad byl tím, kdo z něj v těžkých časech vycouvá. Rád bych byl naopak tím, kdo vydrží a bude se i nadále starat lidem o zábavu. Doufám tedy, že se nám to povede a že to i přes všechna úskalí, která nás určitě čekají, zvládneme.

S tím souvisí i technika. S tou stejnou technikou jako letos už znovu nepojedeme, to můžu říct úplně zaručeně. Vyždímali jsme z ní maximum a pokud budeme závodit příští rok, tak pojedeme určitě s něčím rychlejším.

Říkáš, že chceš změnit techniku. Máš tedy například vyhlídnuté nějaké konkrétní auto?

Je to celé o našich vazbách a partnerech, které k tomu potřebujeme. Kdybych si ale mohl vybrat já, tak to jednoznačně bude opět Mercedes. S Mercedesem totiž máme nesmírně hezký vztah a myslím si, že i jejich továrna si nás váží. To auto známe a máme ho nějakým způsobem načtené. Byl bych nesmírně rád, kdybychom mohli ve spolupráci s nimi pokračovat a zúročit tak všechny nasbírané zkušenosti a data.

Já osobně bych preferoval pokračovat s poslední evolucí Mercedesu GT3. Doufám, že se nám to povede, ale je to zatím ještě předčasné slibovat. Potřebuji totiž ještě pár věcí doladit. Pokud by se to ale povedlo, byl bych nesmírně rád. Nový Mercedes je můj favorit.

Značka Mercedes je pro tebe tak trochu srdeční záležitost, že?

Je to tak. Mercedes jako takový je pro mě srdeční záležitost. Když se po roce 1989 otevřely hranice, tak jsem stál jako dítě u babičky v Harrachově za plotem a koukal jsem s nadšením na auta přijíždějící ze západu. Je to zkrátka srdeční záležitost.

Dneska po několika letech mého závodního snažení s Mercedesem a po osobní zkušenosti s manažmentem závodního oddělení v Affalterbachu a dobrých mezilidských vztazích mezi námi bych velice nerad šel k jiné značce. Neumím si totiž představit, že by mi to v tom srdci někdo dokázal změnit. Motorsport ale samozřejmě není jenom o srdci, ale i o hlavě a spoustě další věcí. Doufám ale, že budeme moci i příští rok závodit s Mercedesem.

Několikrát už jsi uvedl, že tvé další plány samozřejmě závisejí na financích a že se ještě uvidí, ale pokud by teď šlo čistě o tvé přání, máš i po zisku titulu zájem pokračovat za rok v ESET Cupu nebo tě láká přesun někam jinam?

Určitě bychom chtěli jít dále, ale předpokládám, že ESET pojedeme. Mám radost, že do svého kalendáře pořadatelé zahrnuli nové okruhy. Předpokládám, že znovu odjedeme celý seriál. Jsem nadšený, že pojedeme v Mostě. Budu se ale snažit pro sebe i pro mechaniky vytvořit nějakou novou metu, které bychom měli jako tým dosáhnout. Tou rozhodně budou nějaké vybrané závody v jiné sérii, ve které se začneme postupně orientovat. Samozřejmě se mi líbí International GT Open, které bude jednou z variant. Mám více připravených variant, zatím ale nechci nic slibovat.

Chci si dávat reálné cíle. Ve sportu ale podle mě každý potřebujeme posouvat mety. S pokorou bych byl tedy šťastný, kdyby se nám podařilo obhájit titul v ESETu a potom vybrali nějaký další šampionát, do kterého se podíváme a neuděláme si v něm ostudu.

Už jsi řekl, že se těšíš do Mostu. Další novinkou v kalendáři ESET Cupu bude Oschersleben, který bude hostit hned první podnik sezony. Tam jsi nikdy nezávodil…

Nezávodil, ještě mě s touto tratí čeká nějaká seznamovačka. I tam se ale těším, bude to pro mě něco nového. Věřím, že tato cesta na západ není špatně a doufám, že s novými okruhy přijdou například i nové série, které se k nám přidají. Nejsem si jistý, ale myslím, že někdo mluvil o tom, že bychom se na jednom startovním roštu potkali se sérií DMV GTC. Něco takového by mě moc bavilo. To by možná mohlo přinést nové diváky, ale samozřejmě i nové soupeře ze třídy GT3. To bych byl rád a vnímal bych to jako výzvu.

Plánuješ se Oschersleben učit jenom ze simulátoru a onboard záběrů nebo se tam chystáš ještě před závodním víkendem vyrazit testovat?

Nějaký předsezonní test nás určitě čeká. Bude záležet na tom, kdy budeme mít nachystané auto. Kdyby byl čas, moc rád bych se na Oschersleben vydal, kdyby na to čas nebyl, tak to najezdím na simulátoru. Nějaká příprava ale rozhodně proběhne.

Dva okruhy sice do kalendáře ESET Cupu přibyly, jiné ale zmizely. Jedním z nich je chorvatský Grobnik. Jeho konec není zas tak překvapivý. Tato trať byla nejednou kritizována kvůli bezpečnosti a loni zde navíc při nehodě ve vytrvalostním závodě zahynul traťový komisař. Co tedy říkáš na konec Grobniku? Jsi rád, že už se tam nepojede nebo tě to spíše mrzí?

Já mám ten okruh opravdu rád, je to moc hezká trať v hezkém prostředí. Současně ale neumím ze sebe dostat ten smutek nad traťovým maršálem. Myslím si proto, že je na místě, aby se někdo zamyslel nad bezpečností té trati. To neříkám jen kvůli tomu neštěstí, které se tam stalo, je tam mnohem více nebezpečných míst. Že tam nepojedeme, mi nevadí. Třeba to bude někoho motivovat, aby se zamyslel nad bezpečností.

Kromě toho je tento okruh daleko a navíc tam naše série jela sama. Daleko smysluplnější je tedy pro mě vydat se na západ, kde by se k nám mohly přidat další šampionáty, potažmo do Mostu. Ten mám moc rád a je blízko. Smutek ze ztráty Grobniku tedy výrazně převažuje nadšení z nových okruhů. Celé to hodnotím pozitivně.

Zmizí nejen Grobnik, ale také Poznaň. Jak ti tedy bude chybět tato trať?

V Poznani jsem byl jenom jednou loni, vícekrát jsem tam nebyl. Závod se nám tam ale povedl. Já ten okruh dokážu mít rád. Je to tam těžké pro mechaniky, protože zázemí je hrozné. Bezpečnost je navíc podobně mizerná jako v Grobniku. Ale ten závod, který jsme tam odjeli, se mi líbil, i kvůli divácké kulise. Na Poznaň budu vždy rád vzpomínat a věřím, že se tam ještě někdy vrátíme. Sice ne v sezoně 2023, ale to nevadí.

Třída GT3 je v ESET Cupu tou nejrychlejší. V rámci závodních víkendů ESET Cupu se ale konají například i závody šampionátu TCR Eastern Europe. Kategorie TCR je po celém světě atraktivní a nejednou jsme viděli, že se do ní přesunuli i jezdci z GT scény. Lákalo by čistě teoreticky jednou závodění s vozem TCR i tebe nebo bys to považoval za krok dozadu?

Upřímně by to pro mě byl krok dozadu. Líbí se mi ta sportovní úroveň, líbí se mi, že ta auta jedou a že je tam pěkné startovní pole. Neumím si ale představit, že bych šel zpátky do v úvozovkách malého auta s pohonem přední nápravy. Vnímal bych to jako krok dozadu. Tím nechci vůbec snižovat sportovní úroveň toho šampionátu, to bych si vůbec nedovolil. Ti kluci jsou borci, bojují nesmírně hezky a jsou to pěkné závody. Nejsou ale pro mě. Miluji velká gétéčka a dokud budu moci, rád bych v nich zůstal.

Několikrát jsem mluvil o tom, jak mám závodní auto rád. To není žádné klišé, opravdu to tak mám. Potřebuji mít z auta respekt. Vím, že když se dostanu do kontaktu s naším gétéčkem, tak z toho mám husí kůži. Když slyším zvuk toho osmiválce při podřazování, tak se opravdu směji do helmy. Tak to mám pokaždé, když do auta sednu, i když je to třeba měsíc od posledního závodu. Gétéčko ve mně dokáže vzbudit tolik emocí, že si nedovedu představit závodění s autem, které je z mého pohledu malé. Moc rád bych zůstal v GT3 a doufám, že do TCR mě nějaké okolnosti nedoženou.

TCR tě neláká, ale co takový návrat na motorku, například nějaký jednorázový start v Alpe Adrii? Když jsme spolu mluvili zhruba před rokem, řekl jsi, že by tě to lákalo. Platí to pořád?

Platí. Mám motorky opravdu rád, občas o tom dokonce popřemýšlím a zastesknu si. Dovedu si představit, že se to v budoucnu za nějakých okolností stane. Určitě to není téma, které by u mě skončilo. Motorkáři jsou pro mě neskuteční borci a je to jiná disciplína než auta. Představa, že bych se znovu vrátil na silnou okruhovou motorku, mě láká.

Myslím si ale, že teď se to nestane. Neumím sedět na dvou židlích najednou a mám navíc rozepsaný příběh v GT3. Tam je podle mě nyní má role a tam mám potřebu tlačit na to, abych dosáhl dobrého výsledku. Umím si ale představit, že pokud bychom z nějakého důvodu s GT3 museli skončit, tak bych to ještě zkusil na motorce.

Můžeme tedy říct, že pokud bys skončil v GT3, je pravděpodobnější tvůj návrat na motorky než přestup do TCR…

To rozhodně.

Foto: ESET Cup

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.