Milota vyrazí za obhajobou titulu s upraveným Mercedesem. Krok dopředu, pochvaluje si po testu

Libor Milota bude v nové sezoně ESET Cupu závodit s přestavěným vozem. Mercedes AMG GT3 stáje GT2 Motorsport totiž dostal nový evo kit. To a mnoho dalšího prozradil Milota v našem rozhovoru.

Nová sezona už je za rohem. Jak se na ni tedy připravuješ?

Připravoval jsem se celou zimu, a to poctivě. Každý rok to mám stejně. Vždy jsem se snažil přípravu nepodcenit a dát tomu o trochu více než ostatní. Začíná to poctivou přípravou správného jídla. Třikrát až čtyřikrát týdně jsem se snažil pracovat na fyzičce, abych i po hodině v autě dokázal být koncentrovaný a soustředil se čistě na výkon, ne na svou fyzičku. Připravoval jsem se kardiotréninky, silovými tréninky a také jsem jezdil na simulátoru.

Můžeš svou fyzickou přípravu přiblížit o něco více?

Zkrátka a jednoduše se skládá z několika stupňů. Snažím se tělo v první řadě posílit tak, abych netrpěl bolestmi zad a aby bylo schopno odolat nárazům málo odpruženého auta a přetížením, které se opakují pořád dokola a v každém kole mnohokrát. V poslední fázi přípravy jde samozřejmě o kardiotrénink. To mohou být například běžky nebo kardiotréninky ve fitku. Nesmírně důležité je také udržovat hlavu v kondici. Automobilový sport vyžaduje dlouhodobě udržovat koncentraci, postřeh a bystrost. To se zase dá trénovat mnoha způsoby.

Toto jsou tři základní pilíře mé přípravy, které doplňuji jízdou na simulátoru. Na simulátoru je nesmírně fajn jezdit závody. Právě tam totiž musíš dlouho udržet koncentraci.

Loni v zimě jsi uvedl, že v další sezoně už nejspíše pojedeš s novou technikou. S čím tedy letos budeš závodit?

Také jsem říkal, že člověk musí své závodní náčiní milovat. Dopřáli jsem mu proto od Mercedesu evo kit druhé generace, který byl homologovaný v sezoně 2020. Naše auto tedy bylo obohaceno o tento evo kit a o vše, co s ním souvisí. Patří k tomu i spousta dalších věcí, nejenom vizuální a aerodynamická stránka věci,  ale i spousta technických záležitostí, které se týkají brzd nebo geometrie.

Máme z toho nesmírnou radost. Včera už jsme absolvovali první testy v Mostě a kromě toho, že nám auto funguje a zdá se, že netrpí žádnými bolístkami, tak se poměrně zásadně změnila geometrie a chování auta. Z mého pohledu jde rozhodně o krok dopředu. Vidíme v tom nový potenciál a šanci být opět lepší.

Zároveň je to ale pro nás nová výzva. Auto je totiž trochu jiné, než bylo. Data, která jsme měli, nám teď nebudou fungovat. Budeme tedy muset znovu hledat správné nastavení a správnou myšlenku pro práci s autem. U tohoto auta je to totiž jinak.

Jak taková úprava vozu probíhá?

Továrna má balík komponentů, který přeskládají buďto oni nebo nás instruují a přeskládají to ve spolupráci s naším týmem. Vše, co se nahrazuje, se z auta odmontuje a staré díly se vymění za nové homologované díly pro GT3 auto. Auto má stejný motor i převodovku. Šasí zůstává také stejné, ale například nápravnice, chlazení brzd a brzdy projdou evolucí. Takto se to tedy přeskládá.

První test vozu máš za sebou. Sezona ESET Cupu startuje o víkendu 8.-10. dubna v německém Oscherslebenu. Máš v plánu předtím testovat ještě někde?

Pravděpodobně ne. Uvidíme, ale myslím si, že spíše ne.

V Oscherslebenu pojedeš vůbec poprvé. Ani o testu na této trati jsi tedy neuvažoval?

Ten závodní víkend už je moc blízko. Před samotným závodním víkendem tam navíc toho testování bude dost, takže se budeme snažit využít volné testy ještě před začátkem podniku.

Předpokládám ale, že na simulátoru jsi si Oschersleben už vyzkoušel...

Určitě. Chystal jsem se poctivě. V podstatě jde o podobnou situaci, jako když jsme jeli loni do Poznaně. Tam jsem také jel poprvé a zafungovalo to tam. Budu si přát, aby nám tento okruh přinesl štěstí a abychom tam nedopadli špatně. Budeme makat, až tam budeme, teď jsme podle mě udělali maximum možného.

I kvůli přestavbě auta to nebylo úplně jednoduché. V celé Evropě panuje těžká doba a ani s novými díly to není snadné. Horko těžko jsme to dávali celé dohromady. I když jsme na tom pracovali celou zimu, tak teprve nedávno jsme to poskládali a hned týden poté jsme testovali. A nyní už nezbývá mnoho času do prvního závodu.

Jaké jsou tvé první dojmy z Oscherslebenu? Je to trať, která se ti spíše líbí, nebo se ti naopak moc nezamlouvá?

Líbí se mi. Každá trať má něco hezkého. Z podstaty věci jsem spíše člověk, který se snaží na věcech hledat spíše to hezké než to špatné. Je to technická trať, která by mohla sedět našemu Mercedesu. To se ještě dozvíme, já si ale myslím, že by mohla. Pro auto to bude náročný okruh, technika bude trpět. Všeobecně ji ale vnímám jako trať, která by mě mohla bavit a která by nám mohla chutnat. Uvidíme.

V ESET Cupu budeš pokračovat ve sprintu i ve vytrvalosti. Původně jsi ale měl plán odjet vybrané podniky i v jiném šampionátu. Lákalo tě například International GT Open. Jak moc je tedy něco takového reálné?

Všechny, kteří to sledují a zajímá je to, bohužel zklamu. V tuto dobu zkrátka bojujeme s tím, abychom dokázali podávat konzistentní výkony v ESET Cupu. Doufám, že se vše podaří vymyslet tak, abychom ho odjeli celý. To je teď tedy naše hlavní meta, ale ani zde ještě nemáme všechno jisté. Pracuje na tom celá řada lidí a promlouvá do toho celá řada faktorů. Nestabilita na trhu má zkrátka vliv i na naše závodění. ESET Cup je tedy teď cíl číslo jedna.

Cílem číslo dva je podívat se i do jiné série, o tom mluvím dlouhodobě. Chuť mám ohromnou, záleží ale na tom, jaké se nám podaří domluvit podmínky. Věřím v náš tým a v práci lidí kolem mě. Věřím i sám sobě, že bych v těch sériích dokázal být vidět a jezdit rychle. Vím, že jsem ochoten investovat neskutečné množství energie do toho, aby se dostavil dobrý výsledek, ale možná to je ještě pořád málo k tomu, abychom tam vyrazili a zanechali stopu. Snažíme se, ale nechci to slibovat. Je to o tom, jak dopadnou všechna jednání.

Foto: ESET Cup

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.