Další sezona s týmem EXPRES AUTO v TCR Eastern Europe a k tomu vybrané starty v jiných evropských šampionátech. Takové jsou plány Petra Čížka na rok 2025. Nejen o nadcházející sezoně, ale také o té minulé a o budoucnosti se mostecký jezdec rozpovídal v našem rozhovoru.
Petře, loňská sezona TCR Eastern Europe pro tebe skončila čtvrtým místem. Jak ji hodnotíš s odstupem času?
Určitě kladně. Vyhýbaly se nám kolize, tedy až na jednu, a také technické problémy. Dojížděli jsme na docela dobře bodovaných pozicích. Celý tým našel to správné nastavení a atmosféra uvnitř byla skvělá. To vše určitě přispělo k pohodovým víkendům a když už nastala nějaké pracovní krize, kluci ji vždy bravurně řešili.
Šlo o tvůj druhý rok v rámci projektu EXPRES AUTO. Pohled na výsledky naznačuje, že letos už byl tým zkušenější, sehranější a že letošní sezona byla oproti loňsku pokrokem...
Myslím si, že tým je poskládaný ze zkušených kluků, kteří tuto práci dělají již nějaký čas. Sezona byla lepší, protože jsme se loni potýkali snad každý závodní víkend s technickými problémy. Loni jsme často bodovali, ale bylo to za deváté nebo desáté místo. S tím jsme spokojeni nebyli.
Patrně nejlepší víkend jsi zažil v srpnu před domácími fanoušky v Mostě, kde se ti tradičně daří. V neděli jsi obsadil druhou pozici...
Výsledkově asi ano, ale víkend se pro nás nezačal vyvíjet zrovna dobře. V kvalifikaci jsme zariskovali a na mokrou trať jsme nasadili ojeté pneumatiky. Počítali jsme s tím, že trať alespoň lehce oschne, ale opak byl pravdou a my startovali z posledních míst. Závody samotné pak naštěstí byly jinou písničkou.
V Mostě jsi až do konce závodu jel jen těsně za Adamem Koutem. Jak moc podle tebe bylo tehdy blízko první vítězství? V podobné situaci už jsi se ocitl v minulosti několikrát...
Vítězství bylo blízko nebo daleko asi 1,5 vteřiny. Adam si oba restarty zkušeně pohlídal. Nárok na nějaký útok jsem měl tak asi dvě zatáčky po každém restartu, poté jsem byl vždy bez jakéhokoli nároku.
Jak už jsi ale zmínil, tomuto výsledku předcházely komplikace. Po nepovedené kvalifikaci jsi musel startovat až jako desátý, odkud jsi se propracoval na páté místo v prvním závodě. Stejného výsledku jsi dosáhl i při druhém závodě na Red Bull Ringu po startu z posledního místa. Tyto stíhací jízdy jsou nejspíše také momenty, na které se bude dobře vzpomínat...
Na tyto momenty se vzpomíná hezky, zvlášť když pro mě dopadnou dobře. Raději bych ale dopadl lépe v kvalifikaci a byl já tím stíhaným pilotem. Letos sice bylo startovní pole menší než loni, ale zase bylo více kvalitních pilotů, takže o souboje nebyla nouze.
TCR Eastern Europe se letos vydalo i na některé nové okruhy. Poprvé se závodilo na Balaton Parku, se kterým už jsi ale měl zkušenosti z roku 2023. Vůbec poprvé jsi ale startoval na Salzburgringu. Ten je rychlý a dost nebezpečný. Jak na tebe tento okruh zapůsobil?
Je to velice rychlý okruh, takový ten tradiční s historií. Svodidla jsou velmi blízko, asfalt již lehce uskákaný. Pilot se musí celý závod plně soustředit, jelikož sebemenší chyba má fatální následky. Ale mně osobně se Salzburgring zamlouvá. Okruh je nebezpečnější než ostatní modernější okruhy, ale určitě má své kouzlo. Já osobně jsem vždy rád za nově zařazený autodrom, jelikož rád přijímám výzvy tohoto charakteru.
Jak bys porovnal Salzburgring například s Grobnikem? Tam TCR Eastern Europe závodilo do roku 2022 a mnozí tento okruh považovali za hodně nebezpečný...
Pro piloty je podle mě nebezpečnější Salzburgring. Myslím si, že problém nebezpečí Grobniku nebyl na trati, ale v jeho infrastruktuře a v nedokonalých maršálských postech. Věřím ale, že se do Grobniku ještě někdy v budoucnosti vrátíme.
Můžeš v tuto chvíli potvrdit, že budeš i letos pokračovat v TCR Eastern Europe s týmem EXPRES AUTO?
Ano, příští sezonu chceme absolvovat s týmem EXPRES AUTO Racing v TCR Eastern Europe.
V rozhovoru pro oficiální web šampionátu jsi uvedl, že kromě TCR Eastern Europe zvažuješ i starty v jiných evropských sériích. O jakých šampionátech přemýšlíš?
To je zatím o debatě uvnitř týmu. Musíme si všichni sednout ke kalendáři a pokusit se zkombinovat náš program s ostatními šampionáty. Prioritou bude TCR Eastern Europe a zbytek se pokusíme řešit tak, aby nezasáhl do programu našeho šampionátu. Určitě platí, že se pokusíme svézt ještě někde jinde a porovnat se také s jinou konkurencí.
V tuto chvíli už je známý kalendář TCR Eastern Europe pro sezonu 2025. Jak se ti líbí?
Je vlastně překvapivě bez překvapení. Nemyslím to vůbec zle, alespoň budeme mít porovnání s loňskou sezonou a uvidíme, jestli jsme se zase posunuli dopředu nebo naopak.
Řekl bych, že dobrou zprávou pro všechny závodníky bez ohledu na kategorii je i fakt, že se v Brně plánuje pokládání nového asfaltu kvůli návratu MotoGP. To nejspíš platí i o tobě, protože v Brně jste s týmem v posledních dvou letech zažili složité víkendy...
Mohl by to být úplně jiný závod než ty předešlé. To ale pro nás znamená, že po položení nového asfaltu musíme zajet do Brna na testování a vše vyzkoušet.
Loni v TCR Eastern Europe klesl počet účastníků. Tomu letos měly pomoci společné starty s TCR Europe, z těch ale nakonec sešlo. Nemáš tedy před letošní sezonou obavy o počet jezdců ve startovním poli?
Obavy mám před každou sezonou. O počet účastníků, o konkurenci a o to, jestli v ní obstojíme. Pan Křenek ale v tomto vždy odvedl kus práce a vše zatím bylo tak, jak mělo být - parádní.
Na scéně TCR můžeme obecně vídat nízký počet startujících. To je problém, se kterým bojuje i nejprestižnější šampionát této kategorie TCR World Tour. Jaký budoucí vývoj kategorie TCR předpovídáš? Když pomineme nízký počet účastníků, je otázkou i budoucí zapojení některých značek. Audi už se soustředí na F1 a své zákaznické programy omezuje, Hyundai nedávno oznámil vstup do WEC skrze značku Genesis a uvažuje, že by se do budoucna stáhl jako tovární tým z WRC...
Já osobně si nemyslím, že by měla kategorie TCR spět ke svému zániku. Podle mého názoru existuje hodně regionálních a národních šampionátů, tudíž se tak nějak rozmělňuje počet všech startujících do těchto mistrovství, jelikož počet aut a nás jezdců je také omezený. Dalším faktorem jsou i finance, ne každý má za sebou silného partnera, který mu umožní jezdit na té nejvyšší úrovni nebo ve více šampionátech najednou. Já i přesto doufám, že naše kategorie bude ještě nějaký čas na světě.
TCR World Tour je kapitola sama pro sebe. K té se ani nechci vyjadřovat, jen doufám, že nepoškodí ostatní šampionáty.
V poslední době se řada jezdců přesunula z TCR Eastern Europe do GT závodů ESET Cupu. Ty závodíš v TCR Eastern Europe už od roku 2019 a jsi nejzkušenějším jezdcem této série. Nejspíše to ještě není otázka nejbližší budoucnosti, ale schválně - objevují se už i v tvé hlavě myšlenky na budoucí přestup z TCR do GT? Ať už přímo u tebe nebo obecně v týmu EXPRES AUTO, který vedeš spolu s Víťou Smejkalem...
Určitě se neobjevují. Nemám zatím potřebu přebíhat k autům s jiným konceptem. Uvidíme, jaké možnosti přinesou další sezony. Chtěl bych ale nadále působit ve vozech specifikace TCR.
Foto: EXPRES AUTO/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.