Homola šampionem v TCR Eastern Europe, Wurz v F4 CEZ. Na Salzburgringu se rozdaly poslední tituly letošního ESET Cupu

Maťo Homola udržel i navzdory vydařenému víkendu Adama Kouta celkové vedení v TCR Eastern Europe a obhájil loňský titul, Oscar Wurz usedl na trůn v F4 CEZ. Takto dopadl závěrečný podnik letošního ESET Cupu na rakouském Salzburgringu.

„Tenhle titul pro mě znamená obrovsky moc. Adam byl neuvěřitelně rychlý, ale snažil jsem se zůstat klidný a udělat, co bylo potřeba. Jsem hrdý na celý tým HYUNDAI Janík Motorsport, bez jeho podpory bych to nedokázal,“ radoval se na konci víkendu Homola, který v TCR Eastern Europe získal druhý titul za sebou.

K tomu, aby se Homola stal historicky prvním dvojnásobným šampionem TCR Eastern Europe, měl velmi dobře nakročeno už před začátkem rakouského víkendu. Na Salzburgring totiž přijížděl s náskokem 34 bodů před týmovým kolegou Adamem Koutem, který v mistrovské bitvě zůstával jediným konkurentem slovenského jezdce. Ve hře ale zbývalo jen 55 bodů.

Navzdory nepříliš příznivé výchozí pozici se Kout nevzdával a od začátku víkendu ukazoval, že Homolovi nedá nic zadarmo. Byl to právě český jezdec, kdo se v kvalifikaci vypořádal s nástrahami rychlého rakouského okruhu ze všech nejlépe. Za to si připsal tři bonusové body a Homolův náskok díky tomu o dva snížil. Slovák totiž obsadil třetí místo, když kromě Kouta nestačil ani na Reného Kirchera.

Na vítězství Kout dosáhl také při úvodní jízdě. Na začátku mu sice sebral vedení Kircher, nakonec se ale před jezdce stáje Mertel Motorsport dokázal dostat zpátky. Na cestě za třetím vítězstvím v sezoně ho nezastavily ani červené vlajky. Ty byly vyvěšeny po zhruba deseti minutách. V rychlé pravotočivé zatáčce totiž havaroval Davit Kajaia. Gruzínec sice vystoupil ze své Hondy Civic nezraněn, došlo ale k poškození svodidel, která bylo nutné opravit.

Maťo Homola zažil složitější závod než Kout. Slovák se po startu propadl na pátou pozici. Později se sice vrátil na třetí místo, nakonec ale projel cílem jako čtvrtý. Aby toho nebylo málo, dostal desetisekundovou penalizaci za ulitý start, která ho odsunula až na šesté místo. To znamenalo, že jeho celkový náskok se před nedělí ztenčil na 16 bodů.

Stejný trest jako Homola obdržel také René Kircher, který se kvůli němu propadl v cíli ze druhého místa na třetí. Stříbrný výsledek si nakonec připsal Giacomo Ghermandi. Ital se ke druhému místu dostal po startu z poslední 11. pozice, ze které musel začínat kvůli nehodě v kvalifikaci.

V neděli přidal Adam Kout druhé vítězství. Cesta na nejvyšší stupeň ale byla složitá. Když pomineme fakt, že český jezdec startoval až jako devátý, na roštu mu zhasl motor a později vycestoval mimo trať v úvodní šikaně. Přesto se postupně propracoval až na druhé místo a když tři minuty před koncem odstoupil kvůli defektu pneumatiky lídr závodu Giacomo Ghermandi, otevřela se Koutovi cesta za dalším triumfem.

„Ten závod jsem si hodně užil. Při najíždění na start jsem si hlídal své místo a koukám, že už zhasínají světla na semaforu. Bylo to hodně hektické, ale pak to byla jízda. Šel jsem do všech soubojů s respektem a věděl jsem, o co tu jde. Vyhrál jsem tento víkend, co se dalo. K vítězství ve druhé jízdě mi trochu pomohlo odstoupení vedoucího Ghermandiho, nevím, jestli bych jej ještě dojel,“ zhodnotil Kout své nedělní vystoupení.

Ani velká stíhací jízda ale nakonec na titul nestačila. Maťo Homola totiž dorazil do cíle jako třetí, což znamenalo, že udržel celkové první místo s náskokem pěti bodů. Na stupně vítězů se dostal také druhý Ivars Vallers.

Wurz napodobil otce

Také v F4 CEZ vybojoval titul jezdec, který byl před víkendem pokládán za favorita. Letošním šampionem se stal Oscar Wurz. Pilotovi stáje Jenzer stačily na domácí půdě i dvě druhá místa s jedním bronzovým výsledkem.

„Jsem velice spokojen. Dosáhl jsem na svůj první titul v monopostech. Moc děkuji týmu Jenzer Motorsport za ohromné a neúnavné úsilí a také své posádce – Mihaiovi, Emersonovi a Luisovi,“ radoval se šestnáctiletý mladík. Svého úspěchu si Wurz vážil mimo jiné proto, že ho zpečetil právě na Salzburgringu. „Je opravdu výjimečné získat titul na domácí půdě, navíc na Salzburgringu. Můj otec tu asi před sto lety získal titul ve formuli Ford,“ dodává s nadsázkou syn bývalého pilota F1 Alexandera Wurze.

Už před víkendem byla pozice Oscara Wurze velmi slibná. Ve hře zůstávalo 75 bodů a Rakušan vedl před druhým Kirillem Kuckovem s náskokem 49. Matematická naděje na titul stále žila také u Maxe Karhana, který byl pozadu o 56 bodů.

Zejména Kirill Kuckov Wurzovi finále sezony pořádně znepříjemnil. Jezdec stáje Maffi Racing totiž ovládl všechny víkendové jízdy a na konci víkendu činila jeho ztráta na Wurze pouze 25 bodů. Rozhodnuto ale bylo už před závěrečnou jízdou. Wurz totiž zpečetil svůj titul už ve druhém závodě, kde se propracoval ke stříbrnému výsledku i přesto, že mu na začátku zhasl motor.

Max Karhan sice také vystoupal na stupně vítězů ve všech víkendových závodech, o naději na titul ale přišel už po první jízdě. První dva závody dokončil český pilot na třetí pozici, v tom závěrečném bral druhé místo. Ve druhé i třetí jízdě Karhan ohrožoval Kuckova na cestě za vítězstvím. Ve druhém závodě ale přišel o šanci vyhrát kvůli výletu mimo trať. Ve třetím se na okamžik před Kuckova dostal, ten mu ale brzy předjetí vrátil. Ve druhém závodě Karhan udržel třetí místo i navzdory desetisekundové penalizaci za ulitý start.

Foto: TCR Eastern Europe, F4 CEZ

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.