Bude těžké získat v Mostě body, říká Hanika

Karla Haniku během nadcházejícího víkendu čeká druhý letošní podnik motocyklového mistrovství světa FIM EWC. V Estorilu se zúčastní dvanáctihodinového závodu. Kromě toho ale v létě nastoupí také do podniku mistrovství světa superbiků v Mostě, pro který získal divokou kartu. Jaké jsou jeho ambice pro tyto závody? To a mnoho dalšího se můžete dočíst v našem exkluzivním rozhovoru.

O víkendu vás čeká dvanáctihodinový závod v Estorilu. Co od něj očekáváte?

Ambice máme samozřejmě ty nejvyšší. Loni jsme tu vyhráli a rádi bychom to zopakovali. Bude to ale těžké. Soupeři jsou silní, dále to nebude snadné z hlediska pneumatik a má být také horko. Každý závod je jiný. Je potřeba, aby vydržela technika a i my, jezdci. Určitě ale chceme pro náš tým zajet co nejlepší výsledek.

Jak jste se na závod připravovali?

Než jsme odjeli na závody, měli jsme testování v Mostě. V úterý jsme pak tady (v Estorilu – pozn. red.) jezdili skoro celý den. Měli jsme tedy možnost trochu změnit nastavení tak, abychom ho přizpůsobili této trati, a otestovat, které pneumatiky budou skrze výdrž a tak dále nejlepší pro hodinové závodní úseky. Úterý pro nás určitě bylo dobrým dnem, hlavní program ale začíná až ve čtvrtek.

Lišila se nějak příprava na dvanáctihodinový závod v porovnání s přípravou na čtyřiadvacetihodinový závod?

To si myslím, že vůbec ne. Příprava je stejná, jen toho musíte odjet dvakrát tolik. Musíte hodinu vydržet v maximálním tempu a udržet koncentraci. A samozřejmě musíte být připraven i fyzicky.

Vašimi týmovými kolegy jsou i letos Niccoló Canepa s Marvinem Fritzem. S nimi jste loni skončili na celkovém druhém místě. Jak se vám s nimi spolupracuje?

Oba znám už dlouho. Marvina z nižších kategorií a Niccoló je samozřejmě zkušený jezdec, který jel mimo jiné i MotoGP. Právě díky tomu, kolik toho už má v porovnání s námi najeto, je hodně užitečný při nastavování motorky. Marvin je zase hodně rychlý. Takže si myslím, že jsme jedna z nejsilnějších trojic. Soupeři jsou ale také silní, takže to není jednoduché. Děláme ale, co můžeme.

Karel Hanika i letos tvoří posádku s Marvinem Fritzem a Niccolem Canepou. Foto: YART Yamaha

Během léta se kromě 12 hodin Estorilu představíte i v podniku mistrovství světa superbiků v Mostě, pro který jste obdržel divokou kartu. Jaké budou vaše ambice pro tento podnik?

Bude to složité. Těžko říct. Výhodou je, že jsem v Mostě držel traťový rekord a mám to tam najeté více než ostatní. Materiál, který budeme mít k dispozici, samozřejmě nebude tovární. A vezměte si, že tam jezdí dvanáct továrních motorek… Bude složité bojovat vůbec o nějaké body. Ale minimálně znalost trati nám může pomoct. Před třemi týdny jsme tam už nějaká kola najeli, zatímco superbikové týmy zde žádné oficiální testy nečekají. Kdybychom bojovali o body, bylo by to fajn, ale bude to těžké.

Jedeme tam s Marvinem (Fritzem, také v mosteckých závodech nastoupí – pozn. red.) a s tímto týmem (YART Yamaha – pozn. red.), takže to je také výhoda, protože to prostředí pro mě bude stejné. Motorka se bude hodně podobat té, se kterou závodím v FIM EWC, samozřejmě kromě motoru, brzd nebo velikosti nádrže.

Netajíte se tím, že WSBK by bylo do budoucna vaším cílem. Je tedy možné, že by po letošní divoké kartě v Mostě mohly příští rok přijít další starty ve WSBK, ať už opět něco jednorázového nebo účast v celé sezoně? Jednáte například s někým?

Zatím nejednám, i když bych rád. Možná ale nějaké takové jednání proběhne. Každopádně bych ale určitě chtěl jet ještě nějaký další závod, ať už jednorázové nebo permanentně. Možná ještě letos, ale to se teprve uvidí. Bude záležet především na tom, jak to dopadne v Mostě.

Své první a dosud jediné vystoupení ve WSBK absolvoval Karel Hanika během sezony 2018 na okruhu Laguna Seca. Foto: Karel Hanika/Facebook

Co říkáte na letošní sezonu MotoGP a jaký je váš tip na šampiona?

Situace je zde o trošku jasnější než loni. Quartararo letos v továrním týmu Yamahy jede opravdu dobře a tipuji právě jeho jako šampiona. Závody ale mohou ještě probíhat různě. Tovární týmy jako Ducati nebo Suzuki jsou velmi silné. Myslím si ale, že pokud Fabio pojede tak jako doteď, tak si to pohlídá a bude mistrem on.

V minulosti jste závodil proti několika současným jezdcům MotoGP. V Moto3 byli dokonce vašimi týmovými kolegy Jack Miller, Brad Binder a Miguel Oliveira. Jak vzpomínáte na spolupráci s nimi a co říkáte na vývoj jejich kariér?

Se všemi jsem v kontaktu a jsme kamarádi. Určitě jim to tedy přeji. Myslím si, že teď má největší šance Jack, ale pokud KTM ještě trochu zapracuje, tak Oliveira bude do budoucna v boji o titul hodně nebezpečný. Brad má trochu jiný styl než Oliveira a možná mu KTM zatím tolik nesedí, ale uvidíme, určitě si ho také budou chtít do budoucna ponechat.

Jack Miller se letos přesunul do továrního týmu Ducati a na konto už si připsal dvě vítězství. Foto: Ducati

V Moto3 letos opět účinkuje i Filip Salač. Ten letos vybojoval mimo jiné i první pódium. Co říkáte na jeho výkony a jakou mu předpovídáte budoucnost?

Těžko říct. Teď změnil tým a pojede na KTM, na které nějakou dobu neseděl. Úplně nevím, která motorka je letos nejlepší. Řekl bych, že v posledních letech to byla spíš Honda, ale je možné, že teď u KTM srovnali krok a třeba to pro něj bude změna k lepšímu. Letošní výsledky ale možná byly i pro něj samotného trochu za očekáváním a myslím, že by potřeboval na větší motorku. Z vlastní zkušenosti vím, že když jste na Moto3 velký, tak se trápíte. Já jsem bohužel kvůli financím neměl možnost posunout se dále, ale pokud on ji mít bude, tak je třeba toho využít.

V kategorii Moto3 působil Karel Hanika v letech 2014-2016. Foto: Karel Hanika/Facebook

Máte ve zbytku sezony kromě FIM EWC a WSBK v plánu starty i někde jinde?

Není to úplně v plánu. Pojedeme světové šampionáty. Je možné, že se naskytne možnost nějakého záskoku, to se nedá vyloučit, v plánu to ale není.

Úvodní foto: Karel Hanika/Facebook

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.