Po komplikovaném začátku stříbrný konec. Haniku a spol. porazili v Le Mans pouze obhájci vítězství

Karel Hanika si poprvé ve svém životě dojel pro pódiové umístění v závodě 24 hodin Le Mans. Český závodník spolu se svými parťáky ze stáje YART Yamaha Niccolem Canepou a Marvinem Fritzem totiž dorazili do cíle letošního ročníku na druhé příčce.

Pole position po zajetí traťového rekordu v podání Karla Haniky, problémy s nastartováním motocyklu v úvodu a nakonec druhé místo v cíli. Tak by se dalo ve zkratce shrnout vystoupení stáje YART Yamaha v motocyklovém závodě 24 hodin Le Mans. Posádka týmu, kterou kromě Karla Haniky tvořili také Niccoló Canepa a Marvin Fritz, nestačila pouze na Gregga Blacka, Xaviera Simeona a Sylvaina Guintoliho na motocyklu Suzuki stáje Yoshimura SERT Motul. Ti obhájili loňské vítězství a současně se postarali o 14. triumf značky Suzuki v tomto závodě. Ta se tak nyní dělí o rekord s jiným japonským výrobcem - Kawasaki.

Na pole position letos dosáhli Hanika, Canepa a Fritz již potřetí v řadě. V předchozích dvou ročnících ale měli při závodě smůlu. Zatímco v roce 2020 skončili až čtvrtí poté, co Karel Hanika upadl v dešti, loni je vyřadily problémy s motorem. A ani letošní vystoupení nezačalo dobře. Hanika totiž nemohl v úvodu svou Yamahu nastartovat a propadl se až na chvost. Posádce se startovním číslem 7 se ale dařilo postupovat vzhůru a po dvou hodinách již figurovala na třetí příčce.

O vítězství tou dobou probíhal boj mezi posádkami Gregg Black - Xavier Simeon - Sylvain Guintoli (Yoshimura SERT Motul) a Josh Hook - Gino Rea - Mike di Meglio (F.C.C. TSR Honda France), které se přetahovaly o vedení. Zhruba po třech hodinách ale tato bitva skončila. Sylvainu Guintolimu totiž během druhého pobytu zpomalovacího vozu na dráze došlo palivo těsně před boxovou uličkou a musel tak svou motorku k mechanikům dotlačit. Kvůli těmto potižím se stáj Yoshimura SERT Motul propadla na třetí pozici, zatímco Hanikův YART putoval na druhé místo.

Po sedmi hodinách se sice Yoshimura vrátila zpátky na druhé místo a Hanika se svými parťáky tak byli znovu třetí, nakonec ale přeci jen dorazili do cíle jako druzí. Po osmi hodinách totiž udeřily technické potíže na lídry z F.C.C. TSR Honda France. Zde se nejprve musel opravovat volič převodovky a později došlo ještě na výměnu rozbitého chladiče. Tyto dva momenty se později ukázaly jako rozhodující pro zisk stříbrného výsledku YART Yamahy.

Z vítězství se stejně jako loni radovali Xavier Simeon, Sylvain Guintoli a Gregg Black. Úřadující mistři světa porazili Haniku, Canepu a Fritze rozdílem jednoho kola.

Stáj F.C.C. TSR Honda France musela po zmíněných technických problémech později řešit ještě havárii Gina Rey. Po opravách motocyklu se tým propadl až na čtvrté místo. Třetí pozice se tak dočasně chopili Florian Alt, Erwan Nigon a Steven Odendaal ze stáje Viltas Racing Igol. Ti ale kvůli technickým problémům nakonec nedojeli a Rea, Di Meglio a Hook tak přeci jen brali bronzový výsledek.

Hanika, Canepa a Fritz si z Le Mans neodvážejí pouze 33 bodů za druhé místo a pět bodů za vítězství v kvalifikaci. Kromě toho si připsali také osm bodů za to, že po osmi hodinách figurovali na třetí příčce a devět bodů za druhou pozici, která jim patřila po šestnácti hodinách.

Smithova krátká premiéra

Závodu 24 hodin Le Mans se letos zúčastnil mimo jiné i bývalý jezdec MotoGP Bradley Smith. Britský závodník startoval v týmu Moto Ain spolu s Corentinem Perolarim a dalším někdejším jezdcem MotoGP Claudiem Cortim.

Trojice se sice kvalifikovala na sedmém místě, hned po startu ale došlo k incidentu právě mezi Smithem a Christophem Seigneurem. Smith měl pomalý start a druhý jmenovaný se mu nestačil vyhnout. Oba upadli. Zatímco Seigneur dokázal odejít do boxů po svých, Smith byl odnášen na nosítkách a poté dopraven do nemocnice. Z nehody ale nakonec vyvázl bez zranění. Zůstal však přes noc na pozorování v nemocnici.

Sezona pokračuje o víkendu 4.-5. června dalším čtyřiadvacetihodinovým závodem, tentokrát v belgickém Spa-Francorchamps.

Výsledky ZDE

Úvodní foto: Karel Hanika via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.