Motorky po 19 letech opět ve Spa. Návrat na legendární trať si nenechají ujít Hanika ani Chmelík

Spa-Francorchamps se po devatenáctileté pauze opět vrací na mapu mezinárodního motocyklového závodění. O víkendu totiž hostí dvacetičtyřhodinový závod, který bude druhým letošním kláním vytrvalostního mistrovství světa. V akci uvidíme i dva Čechy. Zatímco v posádce stáje YART Yamaha tradičně nastoupí Karel Hanika, u slovenské stáje Maco dostane šanci Ladislav Chmelík. V lepší pozici vstoupí do závodu Hanika, který v pátek vyjel pro svůj tým pole position.

Hanika a jeho parťáci Niccoló Canepa s Marvinem Fritzem přijeli do Belgie jako druhá nejlepší posádka průběžného pořadí. Stříbrným výsledkem totiž pro ně skončilo dubnové 24 hodin Le Mans. Při tomto závodě byli nad síly rakouské stáje pouze Gregg Black, Sylvain Guintoli a Xavier Simeon z týmu Yoshimura SERT Motul. Právě oni se nacházejí na prvním místě průběžného pořadí. Zatímco před víkendem činil jejich náskok osm bodů, po vítězství YARTu v belgické kvalifikaci a zisku pěti bonusových bodů se snížil na tři.

"Samozřejmě se pokusíme zvítězit, to je naším cílem pokaždé, když nastupujeme do závodu. Od posledního závodu v Le Mans jsme tvrdě pracovali na tom, abychom zlepšili věci, se kterými jsme zápasili. Věříme, že nyní už je všechno pořádně opraveno. Jízdu tady ve Spa si užíváme, je to skvělý okruh. Je velká zábava tady jezdit," říká před závodem Hanika, který se při kvalifikaci byl jako jediný schopen dostat pod hranici 2:19 a s kolem v hodnotě 2:18,845 vytvořil nový rekord okruhu.

Z prvního místa vyrážela posádka YART Yamahy i v Le Mans, na motorce se ale stejně jako již v minulosti objevil problém se startováním, kvůli kterému se Hanika v úvodu propadl až na chvost. Nyní tak rakouská stáj dostává druhou šanci.

Chmelík doplní Westa s Boulomem

Karel Hanika tentokrát nebude na rozdíl od Le Mans jediným českým "želízkem" ve startovní listině. U slovenské stáje Maco Racing totiž nastoupí také Ladislav Chmelík. I on usedne na motocykl značky Yamaha. Zde doplní bývalého jezdce MotoGP Anthonyho Westa s Enzem Boulomem.

Maco Racing se bude ve Spa-Francorchamps snažit napravit nevydařený vstup do sezony. Během 24 hodin Le Mans totiž musel tým dlouho opravovat motocykl po pádu Bouloma. Nakonec obsadil 32. místo. Westa s Boulomem ve Francii doplnil v posádce maďarský jezdec Richárd Bódis. V Ardenách začnou ze 14. pozice.

Nechybělo mnoho a místo Chmelíka mohl v Belgii po boku Westa s Boulomem startovat jiný Čech. Jezdec MS superbiků Oliver König se totiž nedávno nechal v našem exkluzivním rozhovoru slyšet, že i on měl od týmu nabídku.

"Byl jsem v kontaktu s Maco Racingem. Chtěl bych jim poděkovat za nabídku, ale v tuto chvíli je potřeba soustředit se na superbiky. Potřebuji si na tu motorku zvyknout a toto by mi udělalo jen zmatek v hlavě. Je to navíc dvacetičtyřhodinový závod a je dost fyzicky náročný. Podle mě bych pak nebyl úplně stoprocentní v Misanu (další podnik MS superbiků - pozn. red.), což je priorita," vysvětlil König, proč start odmítl.

Závod 24 hodin Spa-Francorchamps naváže na tradici podniku 24 hodin Lutychu. Ten se konal v letech 1971-2003, z toho od roku 1973 právě ve Spa. Kvůli návratu motocyklů na tuto legendární trať muselo na okruhu dojít k několika změnám. Například došlo k rozšíření únikových zón. V některých částech okruhu došlo rovněž k přemístění bariér. V porovnání s variantou trati, kterou využívá například F1, se liší i devátá zatáčka. Ta ja na motocyklové verzi osmé zatáčce o něco blíže. Motocyklová konfigurace měří celkem 6 985 metrů a jde tak o nejdelší okruh v letošním kalendáři EWC.

Závod startuje v sobotu ve 13:00 hodin.

Foto: YART Yamaha

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.